تبیان، دستیار زندگی
میزان موفقیت کودکانمان در حال و آینده ، بستگی به اعتماد به نفسی دارد که با زمینه سازی و تربیت ما به دست آورده اند . کودک ما اگر اعتماد به نفس داشته باشد خود را از خوشبخت ترین افراد احساس می کند و در سخت ترین شرایط گلیم خود را بدون نیاز و اتکا به دیگران...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه بانشاط ، اعتماد به نفس بالا


کارآیی و اعتماد به نفس ، در کودکانی به بهترین وجه رشد می کند که در خانواده های گرم و نوازشگر پرورش می یابد ، خانواده هایی که در آنها رفتارمسئولانه را پاداش می دهند و همراه با آن ، فعالیت های مستقل و تصمیم گیری را تشویق می کنند .

خانه بانشاط ، اعتماد به نفس بالا

میزان موفقیت کودکانمان در حال و آینده ، بستگی به اعتماد به نفسی دارد که با زمینه سازی و تربیت ما به دست آورده اند . کودک ما اگر اعتماد به نفس داشته باشد خود را از خوشبخت ترین افراد احساس می کند و در سخت ترین شرایط گلیم خود را بدون نیاز و اتکا به دیگران از آب بیرون می کشد .

مسئوولیت والدین بسیار سنگین و حساس است و این نتیجه از فرمایشات ایشان حاصل می شود که برای شایسته شدن فرزندانمان اول خود باید شایسته گردیم .

در این جا خصوصیات خاصی که والدین شایسته باید داشته باشند و رفتاری که باید از خود نشان دهند تا فرزند خود را مستقل و با اعتماد به نفس بالا تربیت کنند ، فهرست وار عرضه می داریم :

** از روش های تربیتی اسلام برای تقویت اعتماد به نفس ، ایمان و توکل به خداست ؛ پس باید با تقویت ایمان در خود ، عملا به فرزند بیاموزیم که با مدد خواهی از خدا و شروع کارها با نام و یاد او ، کار را تنها برای رضای خدا انجام دهد نه برای تأیید دیگران .

**  باید به فرزند آموخت که خودش مسؤول کارهای خوب و بد خود است نه دیگران . والدین در صورت نیاز به فرزندان کمک می کنند و راهنمایی می نمایند .

**  والدین خوب به خاطر ریشه کن کردن عقده ی حقارت ، کار نیک فرزند را ارزش گذاشته و تشویق می کنند . و همیشه به توانمندی های او نظر دارند نه ضعف ها و اشکال های او .

** هرگز فرزند خود را با القاب زشت صدا نمی زنند و به گفتار ناروا تحقیر نمی کنند و هرگز او را مسخره و طرد نمی کنند ، زیرا می دانند کسی که حقیر شود ، علاوه بر این که برای جامعه خطرناک است از گناه هم باکی ندارد و به پستی ها تن می دهد .

والدین مطلع همیشه سعی در شاد کردن محیط خانه دارند و این گونه به فرزند خود آموخته اند که گشاده رو و با نشاط باشد ، حتی اگر غم و رنجی دارد

**  والدین آگاه ، برای کودک خود شخصیت مستقل قایل هستند و به خواسته هایش در حد معقول احترام می گذارند و با تکریم متعادل او را از رفتن به دنبال تمایلات نفسانی و گناه باز می دارند .

** والدین آگاه عملابه کودک  خود آموخته اند که انتقاد پذیر باشد و در پی رفع عیوب خود برآید، و هرگز کودک خود را با دیگران مقایسه نمی کنند ؛ چون می دانند استعداد افراد مختلف، متفاوت است .

** با فرزند خود مانند یک دوست صمیمی برخورد می کنند و حالت پذیرندگی دارند نه طرد کنندگی .

** همیشه کار خوب فرزند را مورد تشویق قرار می دهند نه خود او را .

** والدین مطلع همیشه سعی در شاد کردن محیط خانه دارند و این گونه به فرزند خود آموخته اند که گشاده رو و با نشاط باشد ، حتی اگر غم و رنجی دارد .

** پیامبر اکرم (ص) با کودکان بازی می کردند ، هم چنین پیشوایان ما به بازی با کودک به عنوان مسئله ی مهم توجه کرده اند ، پس ما می توانیم به وسیله ی هم بازی شدن با فرزندان ، بسیاری از اصول اخلاقی را به آنها بیاموزیم .

خانه بانشاط ، اعتماد به نفس بالا

** والدین آگاه به تغذیه و رشد جسمی و توان کودک توجه و دقت نظر دارند .

** به فرزند خود زمینه های لازم برای زندگی در جمع  و دوست داشتن دیگران را عملا بیاموزید و به او به عنوان عضوی از جامعه تفهیم کنید که در مقابل اتفاقات جامعه بی تفاوت نباشد .

** در مسائل زندگی و اجتماعی با فرزند خود به تبادل نظر بپردازید تا آمادگی لازم برای تصمیم گیری های آینده را پیدا کند .

** عملا آرامش در گفتار و آرامش در فکر و اندیشه و رفتار با متانت و حوصله را به فرزند بیاموزید .

- والدین آگاه به صحبت های او به خوبی گوش می دهند و مجال اظهار نظر می دهند تا او فردی خجالتی نگردد ، چرا که خجالت ، مانع پیشرفت و انجام کار است .

** والدین آگاه ،خود با نظم و برنامه ریزی و احساس مسؤلیت و کوشش ، فرزندخود را منظم و مسؤولیت پذیر تربیت می کنند .

** چون پیروزی های درخشان به دنبال فعالیت و کار پی گیر و مداوم است ، از او می خواهند که پشتکار داشته باشد و همیشه عملا به او آموخته اند که اول کاری را که شروع کرده به پایان ببرد و سپس کار جدید را آغاز کند .

** والدین آگاه ، در رفتار و گفتار خود یکسان هستند و از دوگانگی می پرهیزند ، چرا که والدین الگوی اصلی برای فرزندان می باشند .

تحقیقات نشان داده است ؛ نوجوانی که از اعتماد به نفس زیاد برخوردار است ، خیلی سریع تر می آموزد، روابط سود بخش تری برقرار می کند ، بهتر می تواند از فرصت ها استفاده کند

در کل می توان گفت»

کارآیی و اعتماد به نفس ، در کودکانی به بهترین وجه رشد می کند که در خانواده های گرم و نوازشگر پرورش می یابد ، خانواده هایی که در آنها رفتارمسئولانه را پاداش می دهند و همراه با آن ، فعالیت های مستقل و تصمیم گیری را تشویق می کنند .

تحقیقات نشان داده است ؛ نوجوانی که از اعتماد به نفس زیاد برخوردار است ، خیلی سریع تر می آموزد، روابط سود بخش تری برقرار می کند ، بهتر می تواند از فرصت ها استفاده کند ، و هم چنین در مقایسه با نوجوانی که اعتماد به نفس پایین دارد ، دیدگاه روشن تری نسبت به مسیر زندگی خود دارد .

خانه بانشاط ، اعتماد به نفس بالا

مورد مهر و محبت قرار گرفتن در افراد ،حس اعتماد به نفس ایجاد می کند و باعث تقویت آن می گردد و عدم توجه به افراد ، باعث ضعف در اعتماد به نفس آنها می شود . هم چنین موجب بسیاری عکس العمل های دیگر مانند

احساس از دست دادن موقعیت اجتماعی ، لکنت زبان ، سرخ شدن در برابر دیگران ، خجالت و ناتوانی جنسی می شود .

کودکان برخوردار از اعتماد به نفس بالا ، افرادی هستند که با احساس اعتماد به نفس و بهره گیری از خلاقیت خود ، به ابراز وجود می پردازند و به راحتی تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرند .

روان شناسان معتقدند که احساس بی ارزشی عمیق یا فقدان اعتماد به نفس ، ریشه ی بسیاری از نابهنجاری روانی است که در میان انسان ها دیده می شود.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

تست اعتماد به نفس

پرورش اعتماد به نفس در كودكان ( قسمت اول )

چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.