تبیان، دستیار زندگی
1) مادر رو به قبله باشد. 2) در مکان غصبی نباشد. 3) با طهارت و وضو باشد تا فرزند سعادتمند دنیا و آخرت قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لقمه حرام و قلب کودک ما

آغوش مادر

فرزندان ما برای مان از ارزش فوق العاده ای برخوردارند و هر کاری برای آنها انجام می دهیم تا به بهترین نحو تربیت شوند و بهترین زندگی را داشته باشند . اما به نظر می آید که یک عامل بسیار مهم در نگاه برخی از والدین مظلوم شناخته شده و آن طور که باید نسبت به آن توجه ویژه نمی شود.

اسلام نوع شیر را در کیفیت پرورش کودک مؤثر می داند . از این رو توصیه می کند که در موقع انتخاب همسر که مادر آینده فرزندتان خواهد بود  ، زن عاقل و زیبا و خوش اخلاق و سالم و نیرومند را انتخاب کنید تا فرزندانی زیبا و نیرومند و  هوشمند و خوش اخلاق داشته باشید . و ثانیاً تأکید می کند که تا حد امکان کودک از شیر مادر تغذیه شود و ثالثاً می گوید اگر ناچار شدید برای فرزندتان دایه بگیرید دقت کنید عاقل و زیبا و خوش اخلاق و سالم باشد ، چون شیر به هر حال ، در کیفیت پرورش کودک تأثیر دارد .

علاوه بر آثار تغذیه بعد از تولد می توان به تاثیرات آن در دوران بارداری و حتی پیش از بارداری نیز اشاره نمود . و نه تنها باید به تغذیه کودک دقت نمود بلکه نوع تغذیه پدر ومادر نیز در این امر دخیل است . چنانچه زمان ارتباط پدر ومادر و تولید مثل نیز می تواند در چگونگی احوال فرزند به وجود آمده تاثیر گذار باشد . از این رو اسلام تاکید دارد که هنگام شیر دادن به نوزاد، مادر با آرامش و به دور از اضطراب و استرس و در شرایط مناسب قرار گیرد. امروزه ثابت شده که هورمون های حاصل از استرس در بدن مادر می تواند بر محتوای شیر مادر تاثیر گذار باشد . بنابراین بهتر است که در هنگام شیر دادن، موارد زیر رعایت شود:

حضرت علی علیه‏السلام فرمود: «دقت کنید که چه کسی فرزندان شما را شیر می‏دهد زیرا کودک با همین وضع پرورش می‏یابد.» 1

1) مادر رو به قبله باشد. 2) در مکان غصبی نباشد. 3) با طهارت و وضو باشد تا فرزند سعادتمند دنیا و آخرت قرار گیرد. شیخ مرتضی انصاری دزفولی، صاحب کتاب‏های «رسائل» و «مکاسب» که جزء درس‏های حوزه‏های علمیه می‏باشند، از علما و مراجع برجسته‏ی شیعه بود و مادرش دانشمند و اهل زهد و تقوی بود. روزی به مادرش گفتند: فرزندت به درجه‏ی عالی از علم و تقوی رسیده است. مادرش در پاسخ گفت: من در انتظار آن بودم که فرزندم ترقّی بیشتری داشته باشد زیرا من به او شیر ندادم مگر آنکه با وضو بودم و حتی در شب‏های سرد زمستان، بدون وضو او را شیر ندادم.

کودک و مادر

4) زبانش مدام در حال ذکر و تلاوت قرآن و دعا باشد و از سخن‏چینی و غیبت به طور جدّی پرهیز و دوری کند. 5) شیر مادر باید از راه پاک و حلال باشد و هر لقمه‏ای را نخورد . به طور مثال، اسب، حیوان باهوشی است. این حیوان هنگامی که در حالت گرسنگی در چراگاه رها می‏شود یا علوفه‏های سبز و تازه جلوی او گذاشته می‏شود، اول آنها را بو می‏کند، اگر سالم، بی‏ضرر و بی‏خطر بود و دارای سمّ نبود آنها را می‏خورد و گرنه هرگز فریب ظاهر غذا را نمی‏خورد و این عمل برای هر لقمه‏ای تکرار می‏شود.

لذا رسالت پدران در این زمینه سنگین است و زن و فرزند امانت الهی هستند که باید به سلامت روحی و معنوی آنان توجه جدّی شود و پدران دقت کنند که در قیامت، از کسانی نباشند که به عنوان خیانت در امانت معرفی شده و در عذاب الهی گرفتار آیند. پدران باید در کسب حلال دقت کنند و از مال حرام یا مخلوط به حرام پرهیز کنند و برای پاک نمودن اموال‏شان، یک روز را به عنوان «سال خمسی» تعیین نمایند.

مادران هرگز به شوهران خود اجازه ندهند که لقمه‏ی حرام وارد زندگی‏شان شود زیرا لقمه‏ی حرام، سبب انحراف انسان از مسیر رسیدن به خداوند می‏گردد. از همین‏رو، حضرت امام حسین علیه‏السلام در کربلا فرمود: «زینب جان! علت اینکه دشمنان حرف‏هایم را نمی‏پذیرند آن است که شکم‏هایشان پر از حرام شده است.» از این کلام نورانی معلوم می‏شود که خوردن حرام، انسان را تا سر حدّ کشتن اولیاء الله پیش می‏برد. بنابراین مواظب لقمه‏های خود و فرزندان خود باشیم.

امام باقر علیه السلام فرمود : برای شیر دادن فرزندتان از زنان پاکیزه ( با دایم الوضو ) استفاده کنید ، زیرا شیر سرایت دهنده است .2

قرآن کریم نیز سفارش نموده :ای کسانی که ایمان آورده‏اید از رزق و روزی پاک و حلال بخورید. بقره ، 168  .

اگر لقمه، حلال و پاکیزه باشد، ثمره و نتیجه‏اش لطافت قلب و تقویت آثار روحانی، معنوی و الهی است ولی اگر لقمه‏ی انسان از حرام باشد، نتیجه و ثمره‏اش قساوت قلب و میل و گرایش به دنیا، شهوات، امور پست و شیطانی و محرومیت از معنویات و سعادت اخروی خواهد بود.

پی نوشت

1 - وسائل ، ج15،

2- همان

 پورابراهیم گلرودباری/کتاب فرزند صالح- وبلاگ حوزه علمیه فاطمه الزهرا

تنظیم و گردآوری و تغییر : کهتری

می توانید با مطالعه کتاب "امام رضا (ع) و تربیت فرزند " بیشتر با آداب اسلامی و تربیتی آشنا شوید.

مقالات مرتبط

کودک از نگاه ابن سینا

آرام باش، دنیا بی قرار توست

در آغوشش بگیرید

آغوش تو سرزمین آرامش

هیچ وقت از من جدا نشو

وقتی مادر ، شاغل است

با توبزرگ می‌شوم... پدر

آموزش ترجمه گریه کودک

تقدیم به مامانای مهربون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.