تبیان، دستیار زندگی
نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‏دهد کودکانی که به طور مرتب توسط والدینشان تنبیه می‏شوند دچار ناهنجاری‏های روحی و استرس هستند و معمولا نسبت به همه موضوعات احساس نگرانی می‏کنند. همین عامل سبب می‏شود این کودکان دارای بهره‏هوشی پایین‏تری باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به راحتی هوش را کم کنید

تنبیه کودک

محققان در بررسی‏های خود متوجه شدند تنبیه کردن بچه‏ها ممکن است بهره‏هوشی آنها را کاهش دهد.

نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‏دهد کودکانی که به طور مرتب توسط والدینشان تنبیه می‏شوند دچار ناهنجاری‏های روحی و استرس هستند و معمولا نسبت به همه موضوعات احساس نگرانی می‏کنند.

همین عامل سبب می‏شود این کودکان دارای بهره‏هوشی پایین‏تری باشند. البته تحقیقات نشان می‏دهد والدین بیشتر کودکانی را تنبیه می‏کنند که بهره هوشی پایین‏تری دارند و میزان توجه آنها به پدر و مادرشان کم‏تر است.

محققان اعلام کردند این بررسی را انجام دادند تا به این سوال همیشگی پاسخ بدهند که آیا والدین باید فرزندانشان را تنبیه کنند یا خیر. این تحقیق روی نزدیک به 1500 کودک انجام شد پژوهشگران این کودکان را به دو گروه تقسیم کردند گروه اول بین 2 تا 4 سال و گروه دوم بین 5 تا 9 سال سن داشتند.

محققان در این مطالعه بررسی کردند که این کودکان هر چند وقت یک‏بار توسط والدینشان تنبیه می‏شوند و شدت این تنبیه تا چه حد است. بعد از گذشت 4 سال محققان میزان بهره هوشی این کودکان را تحت نظر قرار دادند. بعد از انجام این بررسی‏ها محققان دریافتند کودکانی که در گروه جوان‏تر قرار داشتند در صورتی که تنبیه شوند میزان بهره هوشی آنها نسبت به کودکانی که تنبیه نشده‏اند پنج درجه کمتر است.

کودکانی که در گروه مسن‏تر قرار دارند در صورتی که تنبیه شوند میزان بهره هوشی آنها 28 درجه کمتر است.

پروفسور مولای استراوس از دانشگاه همپایر که این تحقیق را انجام داد در این باره گفت: البته این موضوع که والدین تا چه حدی فرزندان خود را تنبیه کنند روی کاهش ضریب هوشی کودکان تاثیر مستقیم دارد این چنین است که  هر چه والدین بیشتر فرزندان خود را تنبیه کنند میزان رشد فکری کودکان آنها به همان میزان کاهش پیدا می‏کند.

کودکانی که به طور مرتب توسط والدینشان تنبیه می‏شوند دچار ناهنجاری‏های روحی و استرس هستند و معمولا نسبت به همه موضوعات احساس نگرانی می‏کنند. همین عامل سبب می‏شود این کودکان دارای بهره‏هوشی پایین‏تری باشند.

تحقیقات دانشمندان هم‏چنین نشان داده است که این موضوع مختص به یک کشور خاص نیست به طوری که در کشورهایی که تنبیه بدنی به عنوان روش تربیتی برای کودکان رواج دارد معمولاً کودکان نسبت به کشورهایی که از روش‏های دیگری برای تربیت کودکان استفاده می‏کنند ضریب هوشی کمتری دارند.

البته این مطالعات دارای خبرهای خوبی هم بود برای مثال بررسی‏ها نشان می‏دهد میزان علاقه‏مندی والدین برای تنبیه بدنی فرزندانشان به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

ماهنامه کودک

تنظیم برای تبیان: کهتری

توصیه می کنیم کتاب  والدین آگاه " فرزندان دلخواه " را در فروشگاه تبیان تهیه نمایید . همچنین در بانک صوت تبیان می توانید پرسش و پاسخ تربیتی در حوزه مسائل كودك و نوجوان توسط استاد دهنوی پیرامون اضطراب و دلایل آن و راههای پیشگیری از آن را تحت عنوان "کودک من چرا مضطرب است؟  " را دانلود کنید .

مقالات مرتبط

خواستنی ترین موجود دنیا

کی و چگونه مداخله کنیم؟

والدینی که ما می خواهیم باشیم!

توجه های پرت و پلا

تخیلم را دروغ نپندارید

قلدری ممنوع!

می خوام باهام حرف بزنی

تاتی تاتی تا بزرگی!

مثل گل بویش کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.