تبیان، دستیار زندگی
باقصه خوانی روابط خود را با کودکتان تقویت می کنید و علاوه بر تحکیم روابط خانوادگی، فرهنگ کتاب خوانی را در فرزندان خود و نسل آینده رواج داده و سرمایه گذاری بزرگی برای آینده وی و جامعه کرده اید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من رو ببر به رویا

مامانی لطفا برام قصه بگو

فرصتی که هیچ کودکی نمی خواهد آن را از دست بدهد!!!

قصه خواندن در هنگام شب، موقعیت مهمی برای با هم بودن والدین و فرزندانشان به شمار می آید.به این معنی که آقای پدر یا مادر خانومی این دقایق را فقط به کودک خود اختصاص می دهند: نه تلویزیونی در کار است، نه صدای زنگ تلفن، نه زنگ در، نه کارها و مسوولیت های خانه، نه وظایف اداره و شرکت، و نه هیچ کار دیگری. فقط کودک هست و مامان یا بابا و یک قصه خوب. هیچ مزاحمی وجود ندارد به علاوه این که فاصله تماسی کودک با بزرگترش بسیار کم می شود. و این خود موجب دلگرمی و اطمینان کودک شده تا هم خوابی آرام در پیش داشته باشد و هم این که در طول روز پشت گرمی و اعتماد به نفس بیشتری در خود حس کند، چرا که پشتیبان اصلی هر کودکی در درجه اول والدین او هستند. و این کودک مطمئن است که هر شب یکی از آنها برای قصه خوانی بر بالینش می آیند. بنابراین در این زمان به خصوص، فقط داستان خوانده نمی شود بلکه کودک در مورد احساسات، ترس ها، هیجانات و مواردی که برایش پیش می آید با والدین خود صحبت می کند و تردید ندارد که آنها امین او بوده و نیز حلال مشکلاتش!!!

هیچ وقت، در هیچ عصر و دوره ای، قصه خوانی ارزش خود را از دست نداده و نمی دهد! بر خلاف عقاید عموم، قصه خوانی همیشه و در هر شرایطی جایگاه خودش را حفظ کرده است. البته بدون شک، تلویزیون و رایانه بخش بزرگی از اوقات تفریح بچه ها را پر می کند ولی با این وجود، هنوز هم قصه خوانی در شب ها فرصتی دلخواه و باارزش برای کودکان (بین 3 تا 6 سال) و والدین شان محسوب می شود.

وقتی از کودکان در مورد سرگرمی های مورد علاقه شان پرسیده می شود، اولین پاسخ آنها " اسباب بازی " (30 درصد)، سپس " تلویزیون" (26 درصد)، و بعد از آن " رایانه " (21 درصد)، و سرانجام " قصه خوانی " (19 درصد) است.

بنابراین هنوز هم قصه خوانی واقعا زمان خوبی برای با هم بودن والدین و فرزندان به حساب می آید، حتی اگر بازی کردن

با اسباب بازی و یا سرگرم شدن با تلویزیون و رایانه در رده های بالاتری قرار بگیرند.

قصه خوانی برای کودک همجون آیینی است که حتما باید هر شب قبل از خواب بجا آورده شود!

قرن هاست که زمان قصه خواندن معطوف به دقایق قبل از خواب شده است. 60 درصد از کودکان از تخت خوابشان به عنوان یک جای دوست داشتنی یاد می کنند و 88 درصد از آنان تایید می کنند که وقتی بزرگ تر ها برایشان قصه می گویند بهتر می خوابند.با وجود این که بچه ها تمایل زیادی برای تلویزیون تماشا کردن دارند، اما 97 درصد از آنها دوست دارند یکی از والدینشان یا پدربزرگ و یا مادربزرگشان وقت بیشتری را به قصه خوانی برای آنان اختصاص دهند.

بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، والدین در طول هفته، روی هم رفته، حداکثر یک ساعت برای فرزندانشان قصه می خوانند! (که این مدت زمان اصلا قابل توجه نیست.)

مادر

خانم ها تسلط بیشتری در قصه خوانی دارند!

نتایج تحقیقات حاکی از این است که مادرها توانسته اند زمان قصه خوانی های شبانه را به خود اختصاص دهند که این به ضرر پدرهاست.

این جریان می تواند تا حدی بیانگر این قضیه باشد که چرا رکورد دخترها در کتاب خواندن بالاتر از پسران است. شاید اگر پدرها داستان های بیشتری را برای پسران کوچکشان می خواندند، آنها هم تمایل بیشتری برای کتاب خواندن پیدا می کردند. چرا که الگوبرداری فرزندان در وهله نخست از پدر و مادرشان است!

مادرها (69 درصد) و مادربزرگ ها (25 درصد) پرچم داران موفق قصه خوانی شناخته شده اند. و این در حالی است که همسرانشان به عنوان خرده یا تلقی می شوند. وقتی که در این مورد، نظر کودکان پرسیده می شد، 69 درصد آنان ترجیح می دادند که مادرانشان برایشان قصه بگویند چون مادرها خلاقیت بیشتری داشته و نیز اجرا کننده های بهتری هستند و می توانند صدای خود را متناسب با محتوای قصه و شخصیت های داستان تغییر دهند.

کودکان نیاز به گریز از دنیای واقعیت به دنیای تخیل را داشته و داستان هایی را دوست دارند که آنان را به رویا ببرند و نیز پایان و سرانجام خوبی داشته باشند.

داستان های مورد علاقه کودکان

بچه ها بیشتر از هر چیز عاشق قصه هایی هستند که شخصیت های آنها را حیوانات، جنگجویان و شاهزاده ها تشکیل دهند.

کودکان نیاز به گریز از دنیای واقعیت به دنیای تخیل را داشته و داستان هایی را دوست دارند که آنان را به رویا ببرند و نیز پایان و سرانجام خوبی داشته باشندو در نهایت، همه بچه ها داستان های دنباله داری را دست دارند که در آنها هر شخصیتی موجودیت مستقل و مجزایی برای خود داشته باشد.این شمایید که باید برای خرید کتاب و انتخاب داستان مطابق با سن و علاقه فرزند خود وقت بگذارید.

پس قصه خوانی را فراموش نکنید. حتما هر شب زمانی را برای قصه گفتن همراه کودک خود بگذرانید. مادران باید برخی شب ها به پدرها فرصت قصه خوانی بدهند! به این ترتیب روابط خود را با کودکتان تقویت می کنید و علاوه بر تحکیم روابط خانوادگی، فرهنگ کتاب خوانی را در فرزندان خود و نسل آینده رواج داده و سرمایه گذاری بزرگی برای آینده وی و جامعه کرده اید.

برگرفته از:مجله موفقیت

گروه خانواده وزندگی تبیان -تنظیم:حدیثه نصری مقدم

مقالات مرتبط :

فوت وفن والدین موفق

فرزنددلخواه من

تاثیرمحبت مادربرمغز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.