تبیان، دستیار زندگی
این روزها به نظر میرسد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و به ویژه سریال هایی که این شبکه ها پخش می کنند بین خانواده های ایرانی جا باز کرده و این شبکه ها علاقمندان خاص خود را پیدا کرده اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تزریق فرهنگ از راه دور


حضور ماهواره ها در خانه و فیلم هایی که به زبان فارسی دوبله شده ، به مرور زمان فرهنگ و سبک زندگی را برای ما نهادینه و یا حداقل عادی می کند که با دین و فرهنگ ما مغایر است.


رسانه

این روزها به نظر میرسد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و به ویژه سریال هایی که این شبکه ها پخش می کنند بین خانواده های ایرانی جا باز کرده و این شبکه ها علاقمندان خاص خود را پیدا کرده اند؛ این در حالی است که نمی توان نسبت به مخاطراتی که چنین برنامه هایی برای جامعه ما دارند بی تفاوت بود و به سادگی از کنار چنین آسیب هایی گذشت.

اگرچه ممکن است به این برنامه ها در نگاه اول به عنوان برنامه هایی برای گذراندن وقت نگاه شود و خانواده ها ممکن است فکر کنند فقط این برنامه ها را می بینند و می گذرند و در فرهنگ خانواده ها تاثیری بر جای نمیگذارد، اما اینطور نیست و در گذر زمان جوامع غربی الگوهایشان را به جامعه و جوانان ما تزریق می کنند.

نوجوان و جوان با دیدن این برنامه ها خودش را به جای قهرمان آن داستان گذاشته و میخواهد آنچه را دیده تجربه کند و می پندارد چون آن برنامه را همراه خانواده دیده به منزله تایید آنهاست.

ممکن است به این برنامه ها در نگاه اول به عنوان برنامه هایی برای گذراندن وقت نگاه شود و خانواده ها ممکن است فکر کنند فقط این برنامه ها را می بینند و می گذرند و در فرهنگ خانواده ها تاثیری بر جای نمیگذارد، اما اینطور نیست و در گذر زمان جوامع غربی الگوهایشان را به جامعه و جوانان ما تزریق می کنند.

نکته ای که مهم به نظر می رسد این است که باید به دلایل علاقه مند شدن خانواده ها و افراد به این شبکه ها توجه نشان داد. مهم ترین مساله در این میان جنبه شادی ای است که چنین برنامه هایی در خود نهفته دارند. وقتی افراد خسته از سر کار برگشته و یا فارغ از کار روزانه خانگی می خواهند بخشی از وقتشان را به برنامه های تلویزیونی اختصاص دهند، ترجیح می دهند به جای دیدن برنامه ها یا سریال هایی که مشکلات روزمره و مسایلی که در طول روز با آنها دست و پنجه نرم می کردند در آنها دوباره مطرح شده است، برنامه های مفرح و یا سریال های خانوادگی ای را ببینند که در آنها جنبه های شاد زندگی مطرح شده است.

مسوولان و مخصوصا دست اندر کاران تولید برنامه های صدا و سیما باید به این نکته توجه کنند که اگر این شبکه ها برای مردم جذابیتی داشته اند به این دلیل است که مردم نیاز به تنوع دارند و در شبکه های مختلف به دنبال برآورده شدن این نیاز هستند.

فارسی وان؛ دشمن عفت خانواده ها

برای مقابله با این کانالها و برنامه هایشان به جای نهی کردن و صرفا مضرات آنها را نشان دادن، باید به فکر تولید برنامه هایی که توان رقابت با آنها را داشته باشند هم بود و فیلمها، سریال ها و برنامه های خانوادگی و شاد تهیه کرد و در کنار آن از طرق مختلف به مردم روشهای حل مساله و مقابله با مشکلاتی که برایشان پیش می آید را نیز آموزش داد.

چنانچه مشاهده هم کرده ایم که وقتی برنامه طنز موفقی از شبکه های خودمان پخش شده و یا فیلم سینمایی بوده که طنز بوده و در کنار آن مسایل مبتلابه مردم را نشان داده و مطرح کرده، مردم استقبال نشان داده اند و این میتواند گویای واقعیتهای بسیار از جمله نیاز مردم و جامعه کنونی به شادی باشد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : خبر آنلاین

مقالات مرتبط :

وقتی خانواده جهانی می شود

فیلم های غیر مجاز در خانواده

دیدن عکس های نامناسب درنوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.