تبیان، دستیار زندگی
یك پنجم كسانی كه درخواست طلاق می‌دهند یكی از دلایل تمایل به جدایی را ارتباط و مكاتبه همسر خود با اشخاص دیگر از طریق فیس بوك عنوان می‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس بوک عامل طلاق و جدایی

طلاق

نمایندگان شركت‌های حقوقی انگلیس كه در زمینه طلاق کار تخصصی انجام می دهد،  یادآور شده‌اند كه یك پنجم كسانی كه درخواست طلاق می‌دهند یكی از دلایل تمایل به جدایی را ارتباط و مكاتبه همسر خود با اشخاص دیگر از طریق "فیس بوك " عنوان می‌كنند.فعال بودن یكی از همسران انگلیسی در شبكه اجتماعی "فیس بوك " یكی از دلایل 20 درصد درخواست‌های طلاق در این كشور است.

به گفته حقوق‌دانان؛ این شبكه به همسران امكان می‌دهد روابط و ماجراهای احساسی مجازی با دیگران و از جمله شركای جنسی سابق خود برقراركنند و در نتیجه نوعی خیانت مجازی به همسران رایج شده است. بنا به این گزارش طی سال‌های اخیر حداقل دو مورد قتل به خاطر فعالیت در "فیس بوك " رخ داده است. وین فورستر 34 ساله و برایان لوئیس 31 ساله همسران خود را به سبب این كه در زمان مكاتبه در فیس بوك خود را مجرد معرفی كرده بودند به قتل رسانده‌اند. هر دو این افراد به حبس ابد محكوم شده‌اند.

این مطلب موید آن است که ارتباط های خارج از چارچوب خانواده و بر قراری روابط عاطفی و احساسی می تواند متلاشی کننده نهاد خانواده باشد . این اتفاق در هر جایی که رخ دهد نتایجی یکسان را به دنبال دارد . و این مسئله می تواند نظر برخی افراد را که می گویند روابط دوستانه در میان دو جنس در فرهنگ های غیر مذهبی  آسیب زا نیست و باید این فرهنگ را در میان خود نیز ترویج کنیم تا آسیب رسانی آن به حداقل برسد به بطلان بکشاند.

در این میان علاوه بر بی بند و باری و نداشتن تقید می توان علل دیگری را نیز برای افزایش آمار طلاق ذکر نمود. یک جامعه شناس و استاد دانشگاه ریشه افزایش پدیده طلاق و زنهای مطلقه در کشور را بی توجهی نهادها به آموزش مهارتهای زندگی به جوانان عنوان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد از هر چهار ازدواج در کشور یک ازدواج در سال اول زندگی به طلاق ختم می شود.

امروزه ازدواج ها به صورت شتاب زده انجام می شود و چون انسانها در برخوردهای اول رفتار و واقعیت وجودی خود را بروز نمی دهند پس از ازدواج، رفتارهای نمایشی همچون پرده ای کنار می رود و رفتارها و چهره واقعی دو زوج نمایان می شود و در آن شرایط است که دو جوان احساس می کنند که به اندازه جغرافیای انسانی از یکدیگر فاصله دارند

اما در کشور ما هیچ نهادی، مهارتهای زندگی را به نسل جوان آموزش نمی دهد و این امر در کنار مشکلاتی از جمله مهیا نبودن امکانات زندگی باعث شده تا بسیاری از ازدواجها در سال اول زندگی به طلاق ختم شود.

در کشور ما به علت وجود عوامل متعدد، نهاد خانواده متزلزل و آسیب پذیر شده است.

بررسیها نشان می دهد درصد بالایی از طلاقها در سال اول زندگی رخ می دهد و این در حالی است که در مناطق مرفه نشین این میزان آمار بالاتر است.

طلاق

در شهری همچون تهران مسائل اقتصادی عامل افزایش پدیده طلاق نیست و باید علت آن را در عدم آموزش مهارتهای زندگی جستجو کرد. چرا که بسیاری از جوانان در زمان آغاز زندگی مشترک هیچ آشنایی با مسائل و مشکلات زندگی ندارند.

دو انسان با فرهنگ، منش، خانواده و نگرشهای متفاوت در زیر یک سقف زندگی مشترک خود را آغاز می کنند. در حالی که هیچ نهادی برای آشنایی آنان با مسائل زندگی تلاش و اقدامی نمی کند و این امر باعث می شود تا امروز با آمار نگران کننده ای در خصوص طلاق و زنان مطلقه مواجه باشیم.

امروزه ازدواجها به صورت شتاب زده انجام می شود و چون انسانها در برخوردهای اول رفتار و واقعیت وجودی خود را بروز نمی دهند پس از ازدواج، رفتارهای نمایشی همچون پرده ای کنار می رود و رفتارها و چهره واقعی دو زوج نمایان می شود و در آن شرایط است که دو جوان احساس می کنند که به اندازه جغرافیای انسانی از یکدیگر فاصله دارند و وقتی راه حلی برای مسئله نیاموخته اند بنابراین به پاک کردن صورت مسئله اقدام می کنند و تقاضای طلاق می دهند.

بنابراین لزوم آموزش های مختلف در زمینه روابط زناشویی و ارتباطات انسانی  به دختران و پسران در آستانه ازدواج بیش از پیش مشخص می گردد.

تابناک- دفتر مطالعات تحقیقات زنان

فرآوری و تنظیم: کهتری

مقالات مرتبط

تاثیر شدید اختلافات والدین بر خانواده

آن روی سکه ی جدایی

طلاق در سنین کلاغ

روابط جنسی ناموفق عامل پنهان

پایان روزهای باهم بودن

چون دوستت دارم طلاقت میدم

افراط و تفریط برای جدایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.