تبیان، دستیار زندگی
الان 28 سالمه ولی بیست ساله یک شب خواب راحت نداشتم. هر شب کابوس، هرشب تنش، همیشه احساس آلودگی و پلیدی می کنم، احساس گناه همه وجودمو گرفته.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دختری که بیست سال نخوابید


الان 28 سالمه ولی بیست ساله یک شب خواب راحت نداشتم. هر شب کابوس، هرشب تنش، همیشه احساس آلودگی و پلیدی می کنم، احساس گناه همه وجودمو گرفته. هر چند در بروز این اتفاق من فقط قربانی بودم و با عقل کودکانم نمی تونستم راه فراری پیدا کنم ولی هر شب از خودم می پرسم گناه من چی بود؟؟؟؟؟؟؟

آزار جنسی کودکان

مارال میگه:

8سال بیشتر نداشتم که توسط یکی از نزدیکانم بارها و بارها مورد آزار و اذیت جنسی قرار رفتم. دختر بچه ای بیش نبودم و با چند تا تهدید و سیلی می ترسیدمو مجبور بودم دفعات بعد هم به این عمل تن دهم.

البته اون  شخص در آن زمان یک نوجوان 15 ساله بود ولی الان که بزرگ شدم همیشه در دل مادرمو متهم می کنم که چرا این قدر به من بی توجه بود؟ چرا وقتی برای مدت طولانی از جلوی چشماش محو می شدم اصلا سراغمونمی گرفت؟ چرا نمی دونست که نباید اجازه بده یه دختر بچه با پسرهای نوجوان هم بازی بشه؟ و هزاران چرای دیگه؟

باورتون می شه. الان 28 سالمه ولی بیست ساله یک شب خواب راحت نداشتم. هر شب کابوس، هرشب تنش، همیشه احساس آلودگی و پلیدی می کنم، احساس گناه همه وجودمو گرفته. هر چند در بروز این اتفاق من فقط قربانی بودم و با عقل کودکانم نمی تونستم راه فراری پیدا کنم ولی هر شب از خودم می پرسم گناه من چی بود؟؟؟؟؟؟؟

این گوشه ای از یادداشت یک دختر جوان است که برای بخش مشاوره ارسال شده است.

هر چند در مورد آزارگری کودکان زیاد مطلب شنیده ایم اما متاسفانه باز هم این اتفاق در حال رخ دادن است و این دست جرایم روز به روز قربانی برای خود می گیرد.

آزار جنسی شاید زمان زیادی به خود اختصاص ندهد، اما آثار ویرانگر روانی آن تا پایان زندگی گریبانگیر فرد خواهد بود.

هر چند آموزش کودکان در زمینه محافظت از خود در کاهش بروز این دست مشکلات بسیارموثر است اما والدین خصوصا مادران باید توجه داشته باشند که مسئول اصلی حفظ و حراست از کودکان خود بوده و در یک کلام هیچگاه و برای هیچ زمانی نباید کوکان را به تنهایی در جایی رها کنند که خودشان حضور ندارند.

اگر قرار است مراقبی برای کودکتان انتخاب کنید باید از سلامت اخلاقی و رفتاری وی و از همه مهمتر توجه و دقت وی در نگهداری از کودک نهایت تلاش را بکنید.

اگر مادر ماجرای ذکر شده، قدری حساسیت و دقت به خرج می داد و مراقبت جدی تری از کودکش به عمل می اورد حال دختر جوانی افسرده و پژمرده نداشت.

متاسفانه ننگ آزارگری جنسی بر دوش فرد قربانی تا آخر عمر سنگینی می کند و اگر در زمان مناسب برای غلبه بر این مشکل اقدام نشود معلوم نیست بر سر قربانیان این دست آزارگری ها چه خواهد آمد؟

تعلیم و تربیت جنسی در مفهوم کلی خود یعنی انتقال نگرشها، ارزشها و احساسات مربوط به مرد یا زن بودن و آموزش انسان در ارتباط با اعضا و کارکردهای بدن

نقش حیاتی والدین

ضرورتی نمی بینیم که بگوییم تعلیم و تربیت جنسی تا چه حد مهم است. در هر حال کودک امروز خیلی آگاه تر از کودک دیروز است و شاید برخی از اطلاعات را خیلی زودتر از رشد سنی خود دریافت کند. لذا تعلیم و تربیت جنسی به کودکان نگاه درست می دهد تا بتوانند بهتر از خود مراقبت کنند.

تعلیم و تربیت جنسی در مفهوم کلی خود یعنی انتقال نگرشها، ارزشها و احساسات مربوط به مرد یا زن بودن و آموزش انسان در ارتباط با اعضا و کارکردهای بدن.

در ادامه به اختصار آموزش پیشگیری از سواستفاده جنسی در سنین مختلف به شما والدین گرامی ارایه می شود:

تولد تا 2سالگی: قبل از آنکه کودک بتواند در برابر سواستفاده جنسی از خود مراقبت کند باید اندامهای خود و کارکرد آنها را بشناسد یعنی در این سن بهترین راه پیشگیری نظارت دقیق والدین است.

3-5سالگی: در آموزش به کودک خصوصی کردن و شخصی نشان دادن اندام های جنسی به بچه ها مهم است زیرا یاد می گیرند که از خودشان مراقبت کنند. نکته مهم آن است که در این آموزش نباید کودکان به خاطر اندام جنسی شان شرمسار شوند. به عنوان مثال می توان به کودک گفت«کسی اجازه نداره به چشم و گوش تو دست بزنه و حتی خودت هم نمی تونی و باید مراقب باشی. بعضی از اندام ها مثل چشم و گوش ماست و خیلی خصوصی است و هرکسی نباید به آن دست بزند. همون طور که اگر کسی به چشم و گوشت دست زد میای به من میگی، درباره این قسمت هم اگر کسی دست زد میای به من میگی و از من کمک می گیری.» به این ترتیب کودک اول از همه مراقبت از خود را یاد می گیرد و دوم اینکه اگر تعرضی پیش آمد بلافاصله والدین را مطلع می کند. اگر والدین پیام عیب است و زشت است به کودک بدهند، اگر تعرضی پیش بیاید شرم و اضطرابی پیدا می کند که آن را بازگو نمی کند.

آزار جنسی کودکان

6-12سالگی: بچه ها در این سن باید مهارت جسارت و حل مسله را در موقعیتهای اجتماعی مشکل ساز تمرین کنند. پدر و مادر باید توضیح دهند که دیگران مثلا دوستان، بستگان، غریبه ها و .. چطور بچه ها را گول می زنند.

13-18سالگی: پدر و مادر باید  به نوجوان خود بیاموزد از حضور در موقعیتهای خطرناک مثل شبها تنها بیرون بودن و یا  از حضور در برخی مناطق شهر و .. اجتناب ورزند. پدر و مادر باید فرزندان را در مورد قرار گذاشتن و مورد تجاوز قرار گرفتن از طرف آشنایان و .. اطلاع رسانی کنند. والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که هر وقت مشکل پیدا کرد، خودشان را بلافاصله به او خواهند رساند.

رازداری خوبه  یا نه؟

رازداری یکی از صفات خوب است. اینکه ما نباید حرف‌هایی که کسی نزد ما زده به دیگران بگوییم و امثال این. اما کودکان باید از ما که والدین آنها هستیم بیاموزند که کجا رازداری خوب نیست. معمولا آزارگران کودکان با ترساندن بچه‌ها(همانطور که در سرگذشت ذکر شده هم مشاهده کردید) که اگر بروی و این ماجرا را برای کسی تعریف کنی خودت یا خانواده ات کشته می شوید و ....بچه‌ها را می‌ترسانند.

گاه آزارگران پا فراتر نهاده و قربانی خود را با همین ترفند بارها و بارها مورد آزار قرار می‌دهند. گاه ترفند تهدید را تبدیل به یک ترفند دیگر می‌کنند و از آموزه خوب رازداری نیز سوءاستفاده می‌کنند و به قربانی خود می‌گویند این ماجرا یک راز بین من وتواست و کسی نباید از آن باخبر شود.

باید به بچه‌های خود بیاموزیم که ما همیشه آنها را دوست داریم و در هر شرایطی از آنها حمایت می‌کنیم. پس باید به کودکانمان یادآوری کنیم که اگر هر کسی سر راه آنها قرار گرفت و از چنین ادبیاتی استفاده کرد که رازی بین او وکودک ما باشد این رازداری کار درستی نیست و والدین برای آنکه بتوانند از فرزند خود محافظت کنند باید از همه ماجراهای فرزند خود باخبر باشند. این آموزه کمک می‌کند تا سوءاستفاده ادامه پیدا نکند و موضوع سوءاستفاده نیز زود برملا شود.

مهارت‌آموزی و دادن اطلاعاتی که کیفیت زندگی کودکان را بالا ببرد می‌تواند در این راه کمک کند. اما والدین باید مراقب باشند که ترس‌های غیرضروری را به فرزندان خود انتقال ندهند و سبب مردم‌گریزی و دور شدن از جمع در فرزندان خود نشوند.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

پیشگیری از آزار جنسی کودکمان

هشدار در مورد سوء‌استفاده جنسی

هشدار در مورد آزار جنسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.