تبیان، دستیار زندگی
ممکن است این فکر که دیگران در شرایط بهتری از شما قرار دارند، خوشبخت تر و خوش شانس ترند، از نعمتهای بیشتری برخوردارند و در زندگیشان هیچ مشکلی ندارند، مدتها ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرغ همسایه غاز نیست!


ممکن است این فکر که دیگران در شرایط بهتری از شما قرار دارند، خوشبخت تر و خوش شانس ترند، از نعمتهای بیشتری برخوردارند و در زندگیشان هیچ مشکلی ندارند، مدتها ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد.


مرغ همسایه غاز نیست!

این نوع طرز فکر سبب می شود که دائما بخواهید خودتان را با دیگران مقایسه کنید. اما واقعیت چیز دیگری است. اشکال کار درشیوه تفکر شماست. فیلتر ذهنی روشی است که شما با استفاده از آن سعی می کنید برخی از اطلاعات را نادیده بگیرید و برخی دیگر را پررنگ کنید. این کار به تحریف اطلاعات منجر می شود و سبب می گردد که نتوانید واقعیت ها را آنگونه که هست ببینید. برای مقابله با تحریف شناختی به کارگیری تکنیکهای زیر می تواند مفید باشد.

تفکر همه یا هیچ را کنار بگذارید

هیچ چیز سیاه و سفید و مطلقی وجود ندارد. همه چیز نسبی است بنابراین نمی توان انسانها را صرفا در دو طبقه سیاه و سفید و یا بدبخت و خوشبخت جای داد. به یاد داشته باشید که قانون خوشبختی نسبی است و هیچ کس صد در صد خوشبخت یا بدبخت نیست. بسیاری از افرادی که شما در ظاهر آنها را در طبقه بدبخت قرار می دهید ممکن است واقعا بدبخت نباشند بلکه از نعمتهایی در زندگیشان بهره مند باشند که شما از آنها بی خبرید. و بالعکس. بنابراین لازم است در دسته بندی انسانها به جای استفاده از دوطبقه سیاه و سفید افراد را به صورت طیف دسته بندی کنید.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه کردن خود با دیگری غیرمنطقی است زیرا شما بی تردید ازنظر تاریخچه زندگی و موقعیت فعلی در یک سطح نیستید. بنابراین چنین مقایسه ای غیر منصفانه است و شما را به نتایج نادرستی می رساند و به اعتماد به نفس شما لطمه خواهد زد به جای این کار امروز خود را با دیروزتان مقایسه کنید.

بر اساس ظاهر دیگران درباره آنان قضاوت نکنید

قضاوت در مورد دیگران بر اساس ظاهر داوری درستی نیست و نمی توان صرفا با قضاوت درباره ظاهر افراد به نتایجی راجع به شخصیت و رفتار آنها رسید برای مثال عده ای ممکن است با دیدن امکانات مادی یک فرد به این نتیجه برسند که او خوشبخت است درحالی که خوشبختی احساس رضایت درونی است و ربطی به امکانات بیرونی ندارد ازطرفی افرادی هم هستند که علیرغم مشکلات فراوان سعی می کنند ظاهر خود را حفظ کنند. این دسته از افراد کسانی هستند که به اصطلاح ظاهر خود را با سیلی سرخ نگه می دارند و مایل نیستند سفره دل خود را پیش هر کسی باز کنند. بنابراین برای قضاوت در مورد افراد نباید عجله کرد بلکه باید افراد را در موقعیتهای مختلف و برای مدت زمان طولانی مورد مشاهده قرار داد تا به جمع بندی درستی در باره آنها رسید.

قضاوت در مورد دیگران بر اساس ظاهر داوری درستی نیست و نمی توان صرفا با قضاوت درباره ظاهر افراد به نتایجی راجع به شخصیت و رفتار آنها رسید.

عده ای ممکن است با دیدن امکانات مادی یک فرد به این نتیجه برسند که او خوشبخت است درحالی که خوشبختی احساس رضایت درونی است و ربطی به امکانات بیرونی ندارد ازطرفی افرادی هم هستند که علیرغم مشکلات فراوان سعی می کنند ظاهر خود را حفظ کنند.

با گذشته خود رقابت کنید

برای سنجش پیشرفت خود نیازی نیست که به دیگران نگاهی بیندازید تا متوجه جایگاه خود شوید بلکه اگر نگاهی به گذشته خود بیندازید و ببینید مسیر زندگی را در این سالها چگونه طی کرده اید؟ قبلا کجا بوده اید؟ و حالا کجا قرار دارید بدون شک متوجه خواهید شد که از فرصتهای زندگی استفاده کرده اید یا فرصتها را از دست داده اید و درجا زده اید.

مقایسه
با احساس حسادت نسبت به دیگران مقابله کنید

اگر نسبت به کسی حسادت می ورزید از خودتان بپرسید چه چیزی سبب می شود که نتوانم نقاط قوت دیگران را ببینم. چه نقطه ضعفی در من است که مرا از دیدن نقاط قوت و ضعف دیگران باز می دارد. اگر کسی نسبت به من احساس حسادت داشته باشد در مورد او چه فکری می کنم و چه احساس و رفتاری خواهم داشت؟ به این تکنیک همدلی می گویند یعنی اینکه بتوانید خود را در جای طرف مقابل بگذارید و مساله را از دیدگاه او ببینید. مطمئنا شما هم از این که مورد حسادت قرار گیرید خوشحال نمی شوید و این را حق مسلم خود می دانید که از مواهب و نعمتهای الهی بهره مند شوید. بنا براین هرگاه نسبت به کسی احساس حسادت داشتید به خود بگویید او در جایی است که باید باشد حتما شایستگی آن را داشته  و مطمئنا برای رسیدن به این جایگاه و موقعیت تلاش زیادی کرده است .

هرگاه نسبت به کسی احساس حسادت داشتید به خود بگویید او در جایی است که باید باشد حتما شایستگی آن را داشته و مطمئنا برای رسیدن به این جایگاه و موقعیت تلاش زیادی کرده است

به مواهبی که خداوند به شما داده است فکر کنید

فکر کردن در مورد نعمتهای خدادادی و مواهبی که زندگی در اختیار شما گذاشته است می تواند دیدگاه شما را نسبت به خودتان و دیگران تغییر دهد به این ترتیب احساس خواهید کرد که آنقدر هم که فکر می کنید در وضع بدی قرار ندارید و فرد نسبتا خوشبختی هستید برای تاثیر بیشتر می توانید فهرستی از مواهب زندگی را در کاغذی بنویسید و همیشه با خودتان همراه داشته باشید و در مواقع لازم به آن نگاهی بیندازید.

فهرستی از مواهب زندگی را در کاغذی بنویسید و همیشه با خودتان همراه داشته باشید و در مواقع لازم به آن نگاهی بیندازید.

فرآوری : نوریه نوچمنی
بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع: نشریه پیام مشاور

مطالب مرتبط :

یادگیری اصول زندگی از طبیعت

همدلی بایدت...