تبیان، دستیار زندگی
بی شک همه ما در زندگی روزمره خود به مطالبی دست می یابیم که به یاد سپردن آن برای ما نوعی دغدغه محسوب می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه با بهترین روش


بی شک همه ما در زندگی روزمره خود به مطالبی دست می یابیم که به یاد سپردن آن برای ما نوعی دغدغه محسوب می شود.

مطالعه

گرچه خواندن ، یکی از اجزای اصلی مطالعه است اما مطالعه فقط شامل خواندن متون درسی نیست. مطالعه فرآیندی هدفمند است که برای رسیدن به مقصود و منظور معینی تدارک دیده شده است.

مطالعه متون درسی مراحل گوناگونی دارد که با توجه به موضوع و ماده درسی می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال مطالعه برای موفقیت در امتحان معادلات دیفرانسیل با مطالعه برای موفقیت در امتحان درس معارف  تفاوت دارد. بنابراین اولین نکته ای که در این زمینه  باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای هر ماده درسی روش مناسب مطالعه خاص آن درس را بکار ببریم.

مطالعه خود را بر اساس انتظارات استاد تنظیم نمائید. مطالعه شما باید به گونه ای باشد که شما بتوانید در زمان لازم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابید.

بطور کلی خواندن شفاهی به تنهایی روش کارآمدی برای مطالعه هدفمند نمی باشد. سعی کنید در زمان مطالعه از یادداشت برداری، خلاصه نویسی و فهرست نویسی دروس استفاده نمائید. نخست مواد و موضوعاتی را که در کتاب درسی آمده است، به منظور کسب یک اندیشه کلی بررسی کنید. این نگاه کلی باید شامل یادداشت کردن فصول، بخش ها و عناوین هر فصل باشد.

دومین گام در مطالعه ، خواندن گسترده مطالب هر فصل می باشد. فنون زیادی ممکن است در اینجا بکار آید که خلاصه نویسی در هنگام مطالعه یکی از بهترین راهکارهای افزایش یادسپاری است.

خلاصه نویسی

برای ایجاد ساختمان ذهنی، بهتر است که رابطه میان نکات اصلی و جزئیات را به صورت یک طرح یا یک شکل مجسم کنید. برای مثال، مطالب را می توان به  صورت طرح شاخه ای، هرمی، شعاعی و یا سلولی تهیه کرد.

تهیه خلاصه ای از مطالب درسی این امکان را به خواننده که به یک نقشه و کلید برای فهم مطالب دست یابد.

برای ایجاد ساختمان ذهنی، بهتر است که رابطه میان نکات اصلی و جزئیات را به صورت یک طرح یا یک شکل مجسم کنید

خلاصه، مروری بر مطالبی است که خوانده اید. در واقع بیان مجددی است از نکات اصلی به زبان خود شما. یک خلاصه نه تنها باید شامل نکات اصلی باشد بلکه باید بیان کننده روابط میان نکات اصلی و دلایل مولف در ارتباط دادن این نکات باشد و بطور منطقی نکات اصلی را به تز اصلی ربط دهد.

خلاصه ها به سه منظور نوشته می شوند:

* خلاصه ها نوعی وارسی از فهم و درک شماست.

* خلاصه ها کار مرور کردن را آسانتر می سازند.

* خلاصه ها نگهداری مطالب را در حافظه تقویت می کنند.

مطالعه

شواهد نشان می دهند که یادآوری مطالب پس از یک مدت طولانی، بدون خلاصه کردن گاه به گاهی آنها میسر نیست.

سومین گام در مطالعه ارزشیابی از میزان یادگیری است. بدون ارزشیابی از میزان یادگیری هر گونه مطالعه ای بی فایده است. برای انجام این کار، در حالی که مطالعه می کنید سئوالاتی را روی یک صفحه سفید یادداشت نمائید و بعد از اتمام مطالعه سعی کنید به این سئوالات پاسخ دهید. در صورتی که نتوانستید به بیشتر سئوالات پاسخ دهید نیاز به تکرار و تمرین بیشتری دارید.

اگر جواب را می دانید ولی قادر نیستید که آن را با عبارات منطقی و منظمی بیان نمائید، از این پس باید مطالب را با تسلط بیشتری یاد بگیرید.

قدرت و توانایی شرح کامل پاسخ، بهترین دلیل بر فراگیری کامل است و بهترین وسیله برای تسلط بر اضطراب امتحانات می باشد.

فرآوری : نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: نشریه پیام مشاور