تبیان، دستیار زندگی
هدف و غایت زندگی فتح و پیروزی نیست. هدف زندگی رشد و تعالی و خیررسانی است. وقتی که به پشت سر و به کردار گذشتهء خود می نگریم، از لحظه هایی که دلی را شاد کرده ایم بیشتر لذّت می بریم تا از لحظه هایی که گوی سبقت را از کسی ربوده باشیم یا حریفی را شکست داده باش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت گرفتن دست های تو

دست

هدف و غایت زندگی فتح و پیروزی نیست. هدف زندگی رشد و تعالی و خیررسانی است. وقتی که به پشت سر و به کردار گذشته خود می نگریم ، از لحظه هایی که دلی را شاد کرده ایم بیشتر لذّت می بریم تا از لحظه هایی که گوی سبقت را از کسی ربوده باشیم یا حریفی را شکست داده باشیم.

اعضای گروه، کسی را که بتواند سطح شان را بالا ببرد ، کسی را که بر توان و ظرفیّت شان بیفزاید که توفیق پیدا کنند، دوست دارند و می ستایند. مهم ترین معیار سنجش کیفیّت بازی انجام شده من این است که چه حدّ توانسته ام کیفیّت کار اعضای تیم را بالا ببرم.

عملکرد آدم ها، به طور معمول، بازتاب انتظارات کسانی است که مورد احترام آن هاست.

کسانی که یاران تیمی خود را پروبال می دهند و راه رشدشان را می گشایند چند ویژگی مشترک دارند :

1- قدر یاران خود را می دانند

بزرگی می گوید:" هنوز کسی را پیدا نکرده ام که به رغم پایگاه رفیع خویش در شرایط تشویق و تایید از شرایط خرده گیری  بهتر کار نکند و جدّ و جهدی بیشتر نشان ندهد. " یاران  ما می فهمند که چقدر به آنها اعتقاد و اعتماد داریم. عملکرد آدم ها، به طور معمول، بازتاب انتظارات کسانی است که مورد احترام آن هاست.

2- ارزش یاران تیمی را ارج می نهند

بازیگرانی که به دیگران پروبال می دهند و ظرفیّت شان را بالا می برند نه فقط یاران تیمی خویش را ارج می نهند بلکه ارزش ها و پسندهای آنان را نیز می شناسند. گوش می دهند تا دریابند که یاران تیم از چه چیزهایی صحبت می کنند و مراقب اند که بدانند پول خود را در چه چیزهایی خرج می کنند. چنان اطّلاعاتی همراه با علاقه به ایجاد ارتباط با چنین یارانی، پیوندها را مستحکم می سازد و زمینه ساز ویژگی دیگری می شود.

3- قدر و منزلت یاران تیمی را بالا می برند

مایه اصلی پروبال دادن به دیگران افزایش قدر و منزلت آنان است. یافتن راه هایی است که به اشخاص کمک کند تا توانایی و نگرش های خویش را افزایش دهند و از برکات آن هم خود بهره برند و هم به تیم بهره برسانند. کسی که از پروبال دادن دیگران خوشش می آید می تواند آنان را به قلّه های بالاتر بکشاند.

پرواز

4- کسی که به دیگران پروبال می دهد ، اوّل خود بال و پر می گشاید

پروبال دهندگان، نخست پروبال خود را می گشایند تا هم خود نصیب آن را ببرند و هم بتوانند در این راه به دیگران کمک کنند." ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش؟"  اگر می خواهید بر توانایی یاری از یاران تیمی خویش بیفزایید، نخست سطح کار خود را بالا ببرید.

یاران تیمی از شما چه برداشتی دارند؟ از آدم هایی هستید که به رشد و پیشرفت همه جانبه دیگران کمک می کنند؟ وجود شما منشا خیر و برکتی است که اگر نبودید کارشان لنگ می شد؟ آیا می دانید که یاران شما برای چه چیزی ارزش قائل اند؟ آیا بر قدر آن چیزها می افزایید و بهره آن را برمی دارید؟

کار آسانی نیست که کسی زیر بال دیگران را بگیرد و آن ها را به قلّه های بالاتر بکشاند. نخست، انسان باید به خود مطمئن و بر خود ایمان داشته باشد تا بر ارج و قرب دیگران بیفزاید. اگر در عمق وجود خویش احساس نمایید که کمک به دیگران به خودتان آسیبی می رساند یا اینکه راه کامیابی تان را ناهموار می سازد مشکل است که بتوانید به دیگران پروبال بدهید. " آدم خودخواه بیش از همه فریب می خورد." وقتی که یاری از یاران تیمی بدون خودخواهی زیربال دیگران را می گیرد ، به خود پروبال می دهد.

اگر می خواهید در محیط کار ،خانواده یا هر گروهی که عضو هستید ،همراه و کمک کننده به دیگران باشید ،به نکات زیر توجه کنید :

* دیگران را باور کنید پیش از آنکه باورتان کنند.

اگر می خواهید به مردم کمک کنید که بهتر شونئ، باید خود ابتکار عمل را بدست گیرید. نمی توانید پای خود را عقب بکشید. از خود بپرسید، ویژگی عالی و منحصر به فرد فلان یار تیمی کدامست؟ آنگاه نظر خود را با آن شخص و با دیگران در میان بگذارید. اگر به دیگران اعتقاد پیدا کنید و کاری کنید که احساس حیثیّت و احترام کنند، می توانید کمک شان که از آنچه خود می پندارند بهتر شوند.

یکی از پرثمرترین خدمتی که از دست ما برمی آید این است که به دیگران کمک کنیم تا از تمام توان و ظرفیّت خود استفاده کنند.

* به دیگران خدمت کنید پیش از آنکه به شما خدمت کنند.

یکی از پرثمرترین خدمتی که از دست ما برمی آید این است که به دیگران کمک کنیم تا از تمام توان و ظرفیّت خود استفاده کنند. در خانواده به همسر خویش خدمت کنید. برای کسب تجربه های پربار از وقت و منابع خود مایه بگذارید. در میدان بازی ، کاری کنید که توپ به دست یارتان بیفتد. در صحنه کسب و کار، کاری کنید که همکارتان بدرخشند و هر وقت که ممکن بود ، توفیق تیم را به پای دیگران بگذارید.

* قدر دیگران را بالا ببرید پیش از آنکه قدرتان را بالا برند.

حقیقت این است که مردم همیشه به کسی که بزرگشان کند ، نزدیک می شوند و از کسی که از قدرشان بکاهد دوری گردانند. می توان بر نقطه های قدرت اشخاص انگشت گذاشت و به آنان کمک کرد که این نقطه ها را تقویت نمایند. امّا یادتان نرود که: آدم ها را تا جایی تشویق کنید و تا حدّی برانگیزانید که کشش آن را داشته باشند. اگر کسی را به کاری واداریم که استعداد انجام آن را ندارد ، سرخورده خواهد شد.

منبع:

کتاب «17 اصل مهم در کار تیمی» - با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان:داوودی

مقالات مرتبط :

منضبط باش ،برنده می شوی

راه های باهم برنده بودن

مرام و مسلک در دوستی

شما هم تیمی خوبی هستید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.