تبیان، دستیار زندگی
شرایـط محیطی در داخل منـازل جهت رشد گیاهـان بسیار مهـم می باشنـد و مهمتـرین عامل محیطی جهت رشد گیاهان آپارتمانی نور محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرسبزی در خانه ی شما

شرایـط محیطی در داخل منـازل جهت رشد گیاهـان بسیار مهـم می باشنـد و مهمتـرین عامل محیطی جهت رشد گیاهان آپارتمانی نور محسوب می شود.

نور انرژی لازم جهـت ساخت مواد غذایـی را برای گیـاه فراهم می كنـد. میـزان انرژی بر اساس واحد فوت -كندل (ft-c)  بیان می شود . میزان نور درونی خانه ها اغلب كمتر از 100 فوت- كندل است ، در حالیكه میزان نور محیط بیرون در یك روز آفتابی بیش از 10000 فوت- كندل است. نیاز نوری گیاهان مختلف نیز ، متفاوت می باشد گیاهان آپارتمانی اغلب بر اساس میزان نور مورد نیاز جهت رشد مطابق زیر طبقه بندی می شوند:

• كم ( حداقل نور مورد نیاز 100 فوت - كندل ، البته جهت رشد بهتر 75 تا 200 فوت - كندل ترجیح داده می شود)

• متوسط ( حداقل نور مورد نیاز 100 تا 150 فوت- كندل ،البته به میزان 200 تا 500 فوت - كندل ترجیح داده می شود.)

• زیاد ( حداقل نور مورد نیاز 150تا 1000 فوت - كندل ، البته به میزان 500 تا 1000 فوت - كندل ترجیح داده می شود.)

• خیلی زیاد ( حداقل نور مورد نیاز 1000 فوت - كندل)

جهت حفظ كیفیت گیاه در حدود 100 فوت - كندل در حدود 12 ساعت در هر روز برای گیاه لازم است. البته گیاهان برگساره ای برای استفاده بهینه از كود حدود 200 فوت - كندل در حدود 12 ساعت در روز نیاز دارند. بجز گلخانه ها و یا مكانهای با سقف شیشـه ای ( مثل پاسیوها) نور بیشتر قسمتهای خانه ها كم می باشد، و برای گیاهانی نظیر شمعدانی ، بگونیا واكس و ختمی و...  كه نیاز به نور خیلی بالا دارند مناسب نمی باشند. برای گیاهانی هم كه نیازمند نور بالا هستند نظیر برگ انجیری، شفلرا و ... سعی كنید آنها را در نزدیك پنجره ها یا شیشه های درهای جنوبی یا غربی قرار دهید، و گیاهانی كه به نور متوسط نیاز دارند نظیر بنفشه آفریقایی، سرخس، دیفن باخیاو ... را چند متر دورتر از منبع نور گذاشته و یا آنها را درقسمت شرقی ساختمان قرار دهید و گیاهانی كه به نور كمی نیاز دارند نظیر فیلودندرون برگ قلبی، سوسن و... می بایست چندی دورتر از پنجره شرقی و یا در سمت شمالی ساختمان قرار گیرند.

برای آشنایی بیشتر شما سعی کردیم شرایط نگهداری چند گیاه آپارتمانی را برای شما ذکر کنیم . میزان نور هر یک را هم شرح دهیم.

دیفن باخیا

دیفن باخیا:

گیاهی است زیبا با ساقه‌های نرم و آبكی و برگهایی برنگ سبز با لكه‌های سفید و زرد و رگبرگهای اصلی كاملاً مشخص . برگها بسته به نوع گیاه پهن و درشت و یا نسبتاً كوچكند. ساقه اصلی غالباً بدون انشعاب است و برگهای انتهایی مداوم و در حال فعالیت و رشد می‌باشند. در بیشتر رقم ها برگهای پایین بتدریج می‌ریزند و ساقه گیاه حالت لخت به خود می‌گیرد كه در این صورت گیاه زیبائی خود را از دست می دهد. در این صورت می توان برگهای انتهایی را همراه با 10 سانتیمتر از بخش فوقانی ساقه قطع و در ظرف آب یا در بستری از ماسه ریشه دار كرده و سپس در گلدان با خاك مناسب كاشت.

بقیه ساقه كه از بندهای نزدیك بهم تشكیل یافته قابل تكثیر است و كافی است كه آن را به نحوی به قطعات تقسیم كنیم كه هر یك دارای یك جوانه یا بیشتر باشد. این قلمه‌ها را به صورت افقی در بستر قلمه خوابانده بطوریكه نصف قلمه‌ها از خاك بیرون باشد.

خاك : مخلوطی از سه قسمت خاك جنگلی و یك قسمت خاك معمولی

نور :  به نور متوسط و محیط كاملاً روشن نیاز دارد.

آبیاری : به مقدار متوسطی آب احتیاج دارد . خاك باید همیشه دارای رطوبت باشد و در هر بار آبیاری باید آب زیاد نداد.

حرارت : به حرارت زیاد حداكثر 30 درجه و حداقل 16 تا 19 درجه سانتیگراد نیاز دارد.

تغذیه : این گیاه در زمان رشد احتیاج به كودهای كامل دارد و هر 15 روز یكبار می‌توان آن را با كودهای كامل شیمیایی محلول در آب با مشخصات ذكر شده روی آن تغذیه كرد.

تكثیر : قلمه ساقه به طول 8 سانتیمتر از انتهای ساقه و یا قطع ساقه به قلمه های 5 تا 8 سانتیمتر بدون برگ و قرار دادن آنها در بستری از نباتات در حرارت 21-24 درجه سانتیگراد صورت می گیرد.

یوكا احتیاج كامل به تمام مواد غذایی دارد و بوسیله كودهای شیمیایی محلول كه دارای میكروالمنت آهن می باشد می توان هر 15 روز یكبار به آن كود داد.

یوكا :

گیاهی است گرمسیری و بسیار زیبا كه در اغلب منازل بصورت گلدانی و كاشت در پاسیو ها نگهداری می شود این گیاه دارای ساقه بسیار محكم و چوبی است و برگها برنگ سبز و شبیه شمشیر با نوك تیز از لبه گلدان تا انتهای ساقه چوبی را می پوشاند.

خاك : یوكا به خاك نیمه سبك احتیاج دارد. زهكش در گلدان یوكا حائز اهمیت است و خاك آن مخلوطی از خاكبرگ پوسیده ، ماسه شسته و كود پوسیده دامی و قدری خاك معمولی می‌باشد.

یوکا

نور :یوكا به نور كافی نسبتاً زیاد نیاز دارد. بنابراین بایستی در روشن ترین قسمت ساختمان نگهداری شود. در نور ضعیف برگها از شادابی افتاده ، رنگ سبز آن به زردی می گراید و حالت لوله ای و افتاده پیدا می كند.

آبیاری : اصولا گیاهی كم آب است فقط باید همیشه خاك آن مرطوب متوسط باشد. مقدار و تعداد آبیاری و فصل گرم تابستان زیادتر از سایر مواقع سال خواهد بود.

حرارت : نظر به اینكه گیاهی گرمسیری است به حرارت زیاد نیاز دارد. مناسبترین درجه حرارت بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد

رطوبت هوا : گیاهی استثنائی است . در مناطق مرطوب رشد بسیار عالی وكامل دارد و در محیط های خشك مقاوم است .

تغذیه : یوكا احتیاج كامل به تمام مواد غذایی دارد و بوسیله كودهای شیمیایی محلول كه دارای میكروالمنت آهن می باشد می توان هر 15 روز یكبار به آن كود داد.

ازدیاد : تكثیر این گیاه از از طریق قطع سرشاخه‌های گیاهان بزرگ (قلمه سرگیاه) و پاجوش انجام می‌گیرد. سرشاخه ها را از قسمت چوبی شده قطع و محل قطع شده را در گیاه مادری با چسب پیوند می پوشانند. كه از تبخیر آب ساقه اصلی جلوگیری شود. شاخه های قطع شده را در خاك سبكی كه بیشتر خزه و ماسه است فرو كرده در درجه حرارت 25 تا 30 درجه سانتیگراد با رطوبت هوا 60 تا 70 درجه نگهداری كرده و معمولا قلمه ها بعد از یك ماه بخوبی ریشه می كنند.

بغیر از سرشاخه‌ها ، ساقه‌های چوبی یوكا را به اندازه‌های مختلف قطع كرده و عین سرشاخه‌ها ریشه‌دار می‌كنند كه تبدیل به گیاه جدید خواهد شد.

سازمان پارک ها و فضای سبز مشهد

پیوند سبز

تنظیم و فرآوری: کهتری

برای دیدن فیلم هایی در زمینه هنر باغبانی و کشاورزی در بخش فیلم ، کلیک کنید.

مقالات مرتبط

حیاتش وابسته به آب است

طبیعت در چهاردیواری خانه

رموزی برای باغچه داران

بهانه دیگه بسه

سبز بمانید

با گل ها به آرامی رفتار کن!

روش نگهداری گل های مختلف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.