تبیان، دستیار زندگی
بادمجان باید مرغوب، یكنواخت، صاف، درخشنده (چنانچه دو بادمجان را به هم بسایید صدای تیزی به گوش می رسد) و دارای رنگ بنفش تیره باشد. چروکیدگی علامت پیری محصول است. بادمجان را برای نگهداری در کیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا کیسه ی فریزر) در قسمت انتهایی یخچال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه داری فن است یا هنر

نان خوب

نان خوب مستلزم داشتن آرد با کیفیت، نانوای خوب و نگهداری صحیح است؛ نان خوب نانی است که آرد آن خوب، خمیر آن تخمیر شده، نانوایش ماهر و مصرف کننده ی آن واقف به اصول نگهداری صحیح باشد.همان گونه که بعضی از برنج ها پخت خوبی ندارند، آرد نامرغوب نیز پخت خوبی نخواهد داشت؛(آرد حاصل از گندم تازه و نارس، باعث تولید نان های سفت و بدهضم خواهد شد)

نگهداری مطلوب از نان

قبل از سرد شدن کامل نانها، آنها را دسته نکنید زیرا حرارت نان باعث کپک زدگی زودرس آن می گردد. انباشته شدن نان داغ قبل از سرد شدن، باعث تغییر حالت ظاهری، بیات شدن زودرس، تسریع در کپک زدگی، تشدید ضایعات و ایجاد بیماری گوارشی می گردد؛ نان سرد شده را نیز در پلاستیک دربسته بگذارید. قرار دادن نان در یخچال، بیات شدن نان را تسریع می نماید، قبل از سرد شدن کامل، نان را دسته نکنید. نان سرد شده را نیز در سفره در بسته نگهداری نمایید، نانی که پس از سرد شدن با سفره حمل و نگهداری شود، مطبوع تر و ماندگارتر خواهد بود.

تربچه

تربچه

تربچه های مرغوب دارای برگ سبز پررنگ هستند. برگ های آن ها آبدار و تمیزند و همچنین باید از صدمه دیدگی، لهیدگی یا لكه دار بودن عاری باشند. برای نگهداری باید تربچه ها را در کیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا کیسه ی فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار داد. در این حالت تربچه ها به مدت یك هفته تازه می مانند.

بادمجان

بادمجان باید مرغوب، یكنواخت، صاف، درخشنده (چنانچه دو بادمجان را به هم بسایید صدای تیزی به گوش می رسد) و دارای رنگ بنفش تیره باشد. چروکیدگی علامت پیری محصول است. بادمجان را برای نگهداری در کیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا کیسه ی فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار دهید که در این حالت بادمجان به مدت دو هفته تازه خواهد ماند.

لوبیا سبز

لویبا سبز مرغوب دارای رنگ سبز است؛ رنگ زرد علامت پیری محصول است. پژمردگی نیز از مرغوبیت محصول می کاهد. برای نگهداری لویبا سبز، آن را درکیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا کیسه ی فریزر) قرار دهید و سپس در طبقات پایین یخچال نگهداری کنید؛ در این حالت لویبا سبز حدود یك هفته تازه می ماند. در صورت بالا بودن کیفیت لویبای خریداری شده، می توان آن ها را در سبدهای سوراخ دار به مدت 3 تا 4 روز در آشپزخانه نگهداری کرد.

قارچ

قارچ

قارچ باید سفید ، یكنواخت، سالم و پایه ی آن به کلاهك به طور کامل چسبیده باشد؛ قارچ های آسیب دیده لكه دار، ترك خورده، پلاسیده و تغییر رنگ داده مرغوب نیستند. چنانچه مجبورید آن را نگهداری کنید، قارچ ها را در پاکت کاغذی در یخچال قرار دهید و به مدت حدود 3 روز نگهداری کنید.

نگهداری پیازها

برای نگهداری پیازها نباید از یخچال استفاده کرد. پیازها را در کیسه ی پلی اتیلن (نایلكس یا کیسه فریزر) که دارای تعدادی سوراخ باشد قرار دهید و در محل خنك تا زمانی که نیاز دارید، نگهداری کنید. پیازها به رنگ های مختلف از جمله سفید، زرد، صورتی و قرمز در بازار مشاهده می شوند. در بین انواع پیاز با رنگ های مذکور، پیازهای صورتی (نسبتاً) و قرمز (بیشتر) به دلیل رطوبت کم، عطر و طعم بالا برای نگهداری مناسب هستند؛ و پیازهای سفید و زرد به دلیل رطوبت بالا و احتمال کپك زدگی، همچنین عطر و طعم کم و به دلیل فرّار بودن ترکیبات معطر، برای نگهداری مناسب نیستند. برای نگهداری باید از محل خشك و خنك استفاده شود تا پیاز شروع به رویش و سبز شدن نكند.

کاهو

زنده کردن کاهو و کرفس پلاسیده

کمی آبلیمو در آب سرد ریخته سپس کاهو و کرفس را در آن خیس کرده و چند ساعت درون یخچال قرار دهید، تا تازگی خود را به دست آورد.

تلخی سیر

سیررا هرگز زیاد سرخ نكنید ؛ زیرا طعم تلخی پیدا می آند. کافی است فقط کمی تفت بدهید.

طعم تازه سبزی فریز شده!

سبزی را داخل کیسه فریزر گذاشته و فریزر کنید و موقع استفاده ، آنرا از فریزر خارج کرده و قبل از آب شدن یخ آن، سبزی را رنده کنید، هم ریز می شود و هم طعم سبزی تازه را می دهد.

نگهداری طولانی مدت گوجه فرنگی

برای نگهداری، پس از انتخاب گوجه فرنگی مناسب و رسیده، آن ها را در کیسه های نایلكس یا کیسه ی فریزر بگذارید؛ سپس آن را در قسمت زیرین یخچال جای دهید. گوجه فرنگی در شرایط مطلوب تا یك هفته تازه خواهد بود.

رفع پوسیدگی سیب زمینی

اگر سیب زمینی خام شما بر اثر گذشت زمان یا هر علت دیگر نرم و پلاسیده است ، آنها را به مدت نیم ساعت درون آب سرد بریزید . دوباره سفت شده و تازگی خود را باز می یابند.

مربا

رسیده شدن هلوی نارس

اگر می خواهید هلوی کال به سرعت رسیده شود ، هلوها را در جعبه ای که با روزنامه آن را پوشانده اید ، قرار دهید . به این ترتیب گازهای متصاعد خارج نشده و باعث رسیدن سریع هلو می شود . همچنین روز نامه برای نگهداری موز نیز بسیار مفید است.

کپک زدن مربا

بکی از دلایل کپک زدن مربا آن است که کاملاً پخته نشده است. اگر مربای شما کپک زده یک لایه از روی آن را با قاشق بردارید و بقیه مربا را دوباره بپزید. هنگام تهیه مربا، از قاشق چوبی استفاده کنید.

شهرداری تهران همراه با اضافات

تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

مطبخ خاله خانم

خانه داری آسان است اگر...

آیا می دانید که ...؟

خواندنی های خوردنی

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

کدبانوی دیجیتالی

اگر بدانید بهتر است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.