تبیان، دستیار زندگی
برای این منظور روی لكه ها، كره یا روغن، بمالید و بگذارید 12 ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاك كنید . این راه برای لباس های ابریشمی و كتانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلکسیونی از مهارت لکه بری

لکه بری

لكه‌های روغن روی كاغذ دیواری را می‌توان با پودر تالك از میان برد. مقدار زیادی پودر تالك را روی لكه‌ها بپاشید و اجازه بدهید مدتی بماند تا روغن جذب شود. سپس آن را با یك پارچه خشك پاك كنید. در صورت احتیاج این عمل را تكرار كنید.

برای لكه‌گیری فرش و موكت می‌توان از خمیر ریش استفاده كرد چرا كه یك پاك‌كننده قابل دسترس می‌‌باشد. كافی است آن را روی لكه بمالید و سپس با آب بشویید.

در مواردی كه آدامس به فرش و موكت چسبیده، از یخ استفاده كنید بدین شكل كه قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا كاملا سخت و شكننده شود. آن‌گاه برای از بین بردن آثاری كه احتمالا باقی‌مانده، از یك ماده لكه پاك كن استفاده كنید.

برای تمیز كردن كركره‌ها می‌توانید از دستكش یا جوراب‌های كهنه استفاده كنید. برای این منظور، هر یك از دستان خود را داخل یك لنگه جوراب یا دستكش فرو برید سپس با یك دست، مایع مخصوص پاك‌كننده را روی كركره بمالید و با دست دیگر آن را خشك و تمیز كنید.

اگر شیشه تلویزیون یا شیشه روی میز و... خط افتاده، كافی است مقداری خمیردندان روی آن بمالید، سپس با پارچه نرمی آن را صیقل دهید. آثار خراشیدگی شیشه از بین رفته و تصویر تلویزیون شما بهتر خواهد شد.

برای لكه زدایی رنگ ها باید بدانیم كه چندین نوع رنگ داریم و بعداً برای هر نوع از آنها تدبیر خاصی بیندیشیم.

زدودن لكه آبرنگ: زدودن لكه آبرنگ ساده است برای این منظور باید با آب سرد بشویید سپس از آب نیمگرم و پودر رختشویی برای نظافت آن استفاده کنید و اگر خیلی سمج باشد، پنبه را به گلیسیرین آغشته كنید و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بكشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده كنیم.

لكه های پلاستیكی: ابتدا اضافی رنگ را بتراشید سپس نفت خام بمالید و با پنبه پاك كنید و سرانجام با آب گرم و صابون بشویید و آبكشی نمایید.

لكه های رنگی روغنی: اگر كهنه و خشك است پاك كردن آن تقریباً غیر ممكن است اما در صورتی كه هنوز خشك نشده و یا فقط یكی دو روز پیش اتفاق افتاده است باید چنین كرد: از روی هر نوع پارچه اضافه رنگ را لبه ی تیز كار بگیرید بعد پنبه ای را به تربانتین آغشته كنید و روی لكه بمالید سپس با پنبه دیگری پاك كنید این كار را چندین بار تكرار كنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید مسلماً از نتیجه كار راضی خواهید بود.

لكه روغن ماشین:

برای این منظور روی لكه ها، كره یا روغن، بمالید و بگذارید 12 ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاك كنید . این راه برای لباس های ابریشمی و كتانی است.

كلیه موارد و راهكارهایی كهبه آن اشاره می شود، برای لباس ها و پارچه های قابل شست وشو هستند. لكه بری از روی لباس های غیرقابل شست و شو، باید توسط افراد متخصص و مواد مناسب در خشكشویی ها انجام پذیرد.

هنگامی كه پارچه دیگری را به محلول لكه بر آغشته كردید و می خواهید از آن برای زدودن لكه استفاده كنید، توجه داشته باشید كه نحوه تمیز كردن باید با سیستم ضربه ای باشد و از مالش پارچه بر روی لكه خودداری شود.

ضربات پارچه حاوی لكه بر را ابتدا از محدوده خارجی لكه شروع كنید و به داخل ادامه دهید.

برای شست وشوی اغلب لكه های غیر چربی، كاربرد آب سرد نیاز است؛ آب گرم و به خصوص آب داغ لكه را پایدار می كند. البته روش استفاده و نوع لكه نیز تعیین كننده است.

شمع

لكه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی: برای این منظور كافی است ابتدا باقی مانده ماده را با جسمی نوك تیز به آرامی بردارید. سپس دو تكه دستمال توالت یا كاغذ قهوه ای (مورد استفاده در خشكشویی ها) در دو طرف لكه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یكی از كاغذها در محل لكه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لكه آب می شود و جذب دستمال یا كاغذهای طرفین می شود. ولی در مورد موكت و فرش پس از برداشتن پارافین سفت شده از روی سطح، تنها یك كاغذ بر روی سطح لكه قرار دهید و اتو بكشید.

لكه گل و لای بر روی لباس: كافی است یك عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لكه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست و شو دهید. در صورتی كه لكه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الكل آغشته كنید و بر روی لكه بمالید.

لكه آب میوه: مقداری نمك بر روی لكه بریزید و سپس آن را در آب سرد مدتی خیس كنید. پس از آن با آب گرم و مواد شوینده شیمیایی بشویید.

لكه سس گوجه فرنگی: ابتدا روی سطح لكه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه  دیگر به الكل آغشته كنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لكه روی سطح فرش یا موكت ایجاد شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش تراشی بر روی لكه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاك شود. سپس دستمال دیگری را كمی مرطوب كنید و بر روی لكه بكشید و صبر كنید تا خشك شود.

خانواده- سیمرغ

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نوعروسان موفق بخوانید

نکرده به کار و نذارین به کار

ترفند های زیرکانه

کدبانوی دیجیتالی

قابل توجه نو عروسان تازه کار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.