تبیان، دستیار زندگی
برای اینکه هوای سرد و خشک وارد خانه نشود و دمای داخل خانه گرم و مطلوب باشد لازم است قبل از سرد شدن هوا گوشه و کنار خانه را به دقت بررسی کنید و تمام ترک‏ها و درزها را بپوشانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمادگی های زمستانی

گل

با فرا رسیدن فصل پاییز، کوتاه‏تر شدن روزها و سرد و خشک شدن هوا، زمان تعمیرات فصلی خانه هم فرا می‏رسد. بهتر است شما هم تعمیرات و اقدامات فصلی خانگی را فراموش نکنید تا در طول این فصل پرباران و تا حدودی سرد، خانه‏تان همچنان گرم و نرم و جایی برای آرامش باشد. برای آشنایی با تعمیرات خانگی پاییزی با ما همراه شوید...

بسیاری از این نکات مربوط به آماده کردن خانه برای ماه‏های سرد، کاهش انرژی مصرفی طی این ماه‏ها، مبارزه با حشرات موذی و پیشگیری از خرابی‏ها و آسیب‏هایی است که در اثر سرما در خانه ایجاد می‏شود و به توجه و رسیدگی نیاز دارد، و انجام آنها هزینه چندانی نیاز ندارد. فقط کافی است برای این کار وقت بگذارید و کمی دقت و حوصله به خرج دهید. با انجام این اقدامات فصلی از آسیب‏ها، خرابی و مشکلات احتمالی مانند نم دادن دیوارها و سقف خانه، یخ زدگی لوله‏ها و حوادث تلخی مانند گازگرفتگی پیشگیری خواهید کرد.

لوله‏های آب را چک کنید

از سالم بودن لوله‏های آب و نداشتن ترک و نشتی مطمئن شوید و لوله‌های آب را عایق‏بندی کنید. با این کار دیگر مجبور نیستید برای استفاده از آب گرم مدت زیادی شیر آب را باز بگذارید تا آب گرم شود و آب سرد هم در لوله‏ها یخ نخواهد زد.

خانه را گرم نگه دارید

درزها، ترک‏ها و سوراخ‏ها را بپوشانید. برای اینکه هوای سرد و خشک وارد خانه نشود و دمای داخل خانه گرم و مطلوب باشد لازم است قبل از سرد شدن هوا گوشه و کنار خانه را به دقت بررسی کنید و تمام ترک‏ها و درزها را بپوشانید. با این کار بدون صرف انرژی هوای خانه‏تان گرم می‏ماند و به علاوه از ورود حشرات به خانه پیشگیری می‏شود. توجه داشته باشید که مسدود کردن و بستن تمام سوراخ‏ها، درزها و ترک‏ها از ورود موش و حشرات موذی به خانه جلوگیری می‏کند. البته قبل از این کار باید از سلامت و ایمنی وسایل گازسوز و جریان هوای ساختمان خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار می‌توانید با مأموران آتش‌نشانی یا شرکت گاز مشورت کنید.

از سالم بودن لوله‏های آب و نداشتن ترک و نشتی مطمئن شوید و لوله‌های آب را عایق‏بندی کنید. با این کار دیگر مجبور نیستید برای استفاده از آب گرم مدت زیادی شیر آب را باز بگذارید تا آب گرم شود

سیستم گرمایی را بررسی کنید. میزان و شدت سرما در فصل پاییز قابل پیش‏بینی نیست و بهتر است قبل از اینکه هوا خیلی سرد شود با کمک متخصص سیستم گرمایی خانه‏تان را بررسی کنید و تعمیرات لازم را انجام دهید. وسایل گرمازا مانند بخاری، شومینه، شوفاژ و همچنین دودکش‏ها را هم تمیز کنید و از باز بودن راه خروج گازهای احتراق مطمئن شوید. استفاده از وسایل گرمازا مانند شومینه و بخاری بدون تمیز کردن گرد و غبار و آلودگی آنها ممکن است در برخی افراد تحریکات و مشکلات تنفسی ایجاد کند.

سری به پشت‌بام بزنید

برای پیشگیری از خرابی‏ها و آسیب‏های احتمالی ساختمان در اثر باران و باد و طوفان‏های فصلی باید سری به پشت‌بام بزنید و اقداماتی انجام دهید. مطمئن شوید که راه چاه و ناودان پشت‌بام باز است و با سنگ و برگ‏های خشک مسدود نشده است. از سالم بودن عایق‏بندی پشت‌بام و نبودن درز و شکاف به‌ویژه در گوشه‏ها و قسمت‏های کناری مطمئن شوید. اگر پشت‌بام خانه‏تان عایق کاری نشده است حتما این کار را انجام دهید.

به فکر بیرون خانه هم باشید

بیرون خانه را تمیز کنید و یک پا دری جلوی در ورودی بگذارید. برای برداشتن برگ‏ها و شاخه‏های خشک درختان از حیاط و جلوی در خانه آنها را جارو کنید. یک جارو و سطل مخصوص برای این کار در نظر بگیرید. اگر در حیاط خانه‏تان باغچه دارید، به گیاهان و درختان آن رسیدگی کنید. شاخ و برگ‏ها را طوری هرس کنید که در برابر باد و باران آسیب نبینند و آنها را برای خواب زمستانی آماده کنید.

مطمئن شوید که راه چاه و ناودان پشت‌بام باز است و با سنگ و برگ‏های خشک مسدود نشده است.

نور خانه را تنظیم کنید

لامپ‏ها و روشنایی‏های سقفی را باز کنید و آنها را تمیز کنید. با این کار بدون نیاز به نصب لامپ اضافه روشنایی بیشتری خواهید داشت. پنجره‏ها را تمیز کنید. پنجره‌ها را از داخل و بیرون تمیز کنید. تمیز بودن پنجره‏ها موجب می‏شود نور و گرمای بیشتری وارد خانه شود.

تمیزی خانه یادتان نرود

وسایل چوبی را تمیز کنید. مبلمان، کابینت‏های چوبی و کف‌پوش‏های چوبی را تمیز کنید و پس از تمیز کردن آنها را با روغن مخصوص چرب کنید. تمیزی گوشه و کنار خانه را فراموش نکنید. در فصل سرد شستن و خشک کردن وسایل کار آسانی نیست بنابراین بهتر است پیش از سرد شدن هوا رختخواب‏ها و ملافه‏ها را با مواد ضدعفونی کننده بشویید و زیر نور آفتاب خشک کنید. همه فرش‏ها و موکت‏ها را با دقت جارو بزنید و تمیز کنید تا همه گرد و خاک آنها بیرون بیاید.

وسایل تابستانی را جمع کنید

لباس‏ها و وسایل دکوری تابستانی را که تا چند ماه به آنها احتیاجی ندارید جمع کنید و در انباری بگذارید. با این کار فضای بیشتری در خانه خواهید داشت.

سلامت

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

تهیه باغچه شیشه ای

خانه ای با کلاس

اتاقی با ایده های نو

فوت و فن کدبانو گری

خانه داری آسان است اگر...

ترفند های زیرکانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.