تبیان، دستیار زندگی
یکی از هنرهایی که خیلی از خانم ها به آن علاقه دارند و می توانند در خانه و با وسایلی محدود به آن بپردازند و لذت ببرند ، هنر شمع سازی است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای علاقه مندان به شمع سازی


یکی از هنرهایی که خیلی از خانم ها به آن علاقه دارند و می توانند در خانه و با وسایلی محدود به آن بپردازند و لذت ببرند ، هنر شمع سازی است.

شمع ستاره ای
شمع ستاره ای پهن

وسایل مورد نیاز:

**فویل آلومینیومی

**بشقاب پهن

** 50 گرم پارافین برای ستاره‌ها

**1 قاشق چایخوری میكروكریستالین سخت

**ظرف مخصوص داغ كردن پارافین و یا پارچ استیل

**كاتر

**قالب مكعبی‌شكل (به‌طول 8 و عرض)

** 5 سانتی‌متر

**فتیله 50 میلی‌متری

**نگاهدارنده فتیله

** 200 گرم پارافین

** 20 گرم اِستیرین

** ظرف آب

**حرارت‌سنج

** سیخ چوبی

1-‌ یك ورقه آلومینیومی را روی سینی تخت گذاشته و به اندازه 10 سانتی‌متر یك مربع را از درون آن درآورید. سپس دورتادور آن را به اندازه 5/1 سانتی‌متر به سمت بالا برگردانید (مطابق شكل) گوشه‌ها را خیلی خوب روی هم مماس كنید.

2-‌ میكروكریستالین سفت را در یك ظرف سس یا پارچ مخصوص ذوب كرده (ظرف را روی حرارت مستقیم بگذارید) و 50 گرم پارافین و مقداری رنگ آبی به آن اضافه كنید. پارافین ذوب‌شده را داخل ظرف آلومینیومی بریزید و اجازه دهید تا پارافین سردو كمی سفت شود.

3-‌ پارافین را از فویل جدا كنید و خیلی سریع قبل از سفت شدن بیشتر، با كاتر 12 ستاره را از قالب شمع درآورید.

4-‌ ستاره‌ها را با كمی فشار (فشار انگشتان) روی سطح قالب مكعبی‌شكل مورد نظرتان بچسبانید و بعد پارافین ذوب‌شده را داخل قالب بریزید. سعی كنید هر چهار طرف قالب به یك تعداد ستاره داشته باشد.

5-‌ فتیله را در وسط قالب مكعبی گذاشته و دقت كنید كه فتیله به ستاره‌ها برخورد نكند. حالا 200 گرم پارافین را با استیرین ذوب كنید تا دمای آن به 80 درجه سانتی‌گراد برسد؛ بعد آن را داخل قالب بریزید. بلافاصله، قالب را در ظرف پر از آب قرار دهید تا از ذوب شدن ستاره‌ها جلوگیری شود.

6-‌ وقتی كه پارافین كاملاً سرد و سفت شد (قسمت مركزی آن هم باید سفت شود)، آن را به آرامی از قالب جدا و اطراف فتیله را تمیز نموده و بعد قسمت پایه شمع را صاف كنید.

برای علاقه مندان به شمع سازی
شمع شنی

وسایل مورد نیاز:

** یك كاسه پر از شن

** یك كاسه كوچك به قطر تقریبی 13 سانتی‌متر

** پارافین سفید (500 گرم)

** پارچ فلزی یا ظرف مخصوص ذوب كردن شمع

** منبع حرارت

** قاشق غذاخوری

** سیخ چوبی

** فتیله شمع به طول 8 سانتی‌متر

** چند عدد صدف دریایی كوچك

** چاقو

در صورت تمایل می‌توانید به جای پارافین سفید، از رنگ پارافین استفاده كرده و آن را به پارافین در حال ذوب اضافه كنید.

بهتر است قبل از استفاده از شن، سنگ‌های درشت‌تر آن را جدا كنید برای محكم‌تر شدن قالب شن می‌توانید مقداری آب روی آن بپاشید و یا از شن خشك استفاده كنید و تمام سطح كاسه شنی را شن خشك بپاشید.

1-‌ در یك كاسه یا لگن بزرگ، شن بریزید و با یك قاشق غذاخوری یا ملاقه وسط آن را گود كنید. بعد یك كاسه كوچك را در گودالی كه حفر كرده‌اید، فرو برید.

2-‌ با دقت كاسه كوچك را از روی شن‌ها بردارید. دقت كنید با حركت دست خود شن‌های لبه‌های ظرف را پخش نكنید. ارتفاع گودالی كه ایجاد شده در حدود 5 سانتی‌متر باشد.

3-‌ پارافین را در یك ظرف یا پارچ ذوب كنید و آن را آرام‌آرام داخل گودال بریزید (بهتر است به هنگام ریختن پارافین قاشقی را نزدیك گودال گرفته و پارافین را روی آن بریزید تا از روی قاشق آرام‌آرام وارد گودال شود). وقتی كه پارافین روی شن‌ها ریخته می‌شود، حباب‌های كوچكی ایجاد می‌گردد. بعد از چند دقیقه حباب‌ها از بین می‌روند و ارتفاع پارافین حدود 2 سانتی‌متر كمتر می‌شود؛ زیرا مقداری از پارافین مذاب جذب شن می‌شود.

4-‌ بعد از سفت شدن پارافین، مجدداً مقدار دیگر پارافین مذاب روی گودال شنی بریزید و اجازه دهید تا شمع مقداری سفت شود. در وسط شمع یك سوراخ عمیق ایجاد كرده و مقداری فتیله شمع را در آن فرو ببرید.

5-‌ نخ شمع را با كمك دو عدد سیخ چوبی كه به هم متصل شده‌اند، ثابت نگه دارید (مطابق شكل 5)؛ سپس آخرین بخش شمع مذاب را روی بقیه پارافین‌ها كه تقریباً سفت شده‌اند، بریزید. در این قسمت می‌توانید در صورت دلخواه از رنگ پارافین استفاده كنید.

6-‌ وقتی كه سطح پارافین سفت شد، مقداری صدف دریایی كوچك را روی آن بچینید و كمی با انگشت خود به سطح آنها فشار وارد كنید. بعد اجازه دهید تا كارتان به‌طور كامل سردو سفت شود (حدود یك شبانه‌روز).

7-‌ با دست خود اطراف كاسه شمعی را تمیز كنید و شن‌های اضافی را كنار بزنید. ملاحظه می‌كنید كه پارافین و شمع با هم تركیب شده‌اند و یك قالب شنی بسیار سفت ایجاد شده است.

8-‌ با كمك یك چاقو شن‌های اضافی را از روی كاسه شنی جدا كنید.

9-‌ بهتر است قسمت پائینی كاسه پارافینی را كمی صاف كنید.

10-‌ قسمت اضافی فتیله را كوتاه كنید. در یك ظرف بزرگ‌تر مقداری پارافین ذوب كرده و با استفاده از قیچی كاسه را از فتیله آویزان كنید و قسمت شنی آن را یك‌بار

وارد ظرف محتوی پارافین نمایید تا كاسه شنی كاملاً سفت و محكم شود.

فرآوری : نداداودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : موسسه فرهنگی دنیای سلامت

مطالب مرتبط:

شمع های زینتی طلایی

شمع های نما مرمر

نكات مهم در شمع سازی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.