تبیان، دستیار زندگی
این مدل دامن به دلیل داشتن برش عمودی روی پا قد را بلندتر از آنچه که هست نشان می دهد. بنابراین، افرادی که دارای پاهای بلند هستند بهتر است از این دامن استفاده نکنند. دامن لنگی برای افرادی که دارای بالاتنه ی بلند و پاهای کوتاه هستند بسیار مناسب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دامن دوزی اینترنتی

دامن لنگی

دامن لنگی 

در این مقاله قصد داریم دامن لنگی را آموزش دهیم. این مدل دامن بسیار ساده است و برای اندام های متناسب بهتر است. افراد خیلی لاغر و افراد خیلی چاق از این دامن نباید استفاده کنند. این مدل دامن به دلیل داشتن برش عمودی روی پا قد را بلندتر از آنچه که هست نشان می دهد. بنابراین، افرادی که دارای پاهای بلند هستند بهتر است از این دامن استفاده نکنند. دامن لنگی برای افرادی که دارای بالاتنه ی بلند و پاهای کوتاه هستند بسیار مناسب است.

الگوی دامن لنگی را هم روی دامن تنگ و هم روی دامن فون (بنا به سلیقه) می توان اجرا کرد. توجه داشته باشید که اگر از الگوی تنگ استفاده می کنید، قدم زدن و نشستن و برخاستن با این دامن کمی سخت خواهد بود؛ اما اگر از الگوی فون استفاده کنید دامن آزادتر خواهد بود.

طریقه ی رسم دامن لنگی

الگوی دامن لنگی

1. الگوی دامن تنگ را کشیده، در صورت تمایل تبدیل به فون می کنیم.

2. از نقطه ی 1 به اندازه ی 12 سانت بیرون می رویم تا نقطه ی 2 به دست آید.

3. از نقطه ی 3 به اندازه ی 15 سانت بیرون می رویم تا نقطه ی 4 به دست آید.

4. نقاط 2 و 4 را با خط راست به هم وصل می کنیم.

5. به الگوی پشت هیچ تغییری نمی دهیم.

6. از الگوی جلو یک بار روی دولای باز طوری در می آوریم که خط وسط جلو (یعنی خط 3-1) موازی با لبه ی پارچه باشد.

7. از الگوی پشت یک بار روی دولای بسته ی پارچه در می آوریم. چون جلوی این دامن باز است، پشت را بدون درز در نظر می گیریم. در ضمن، پشت این دامن دیگر زیپ لازم ندارد.

8. پارچه ی کمر این دامن مستطیلی است به در ازای «دور کمر+ 26 سانت» و به پهنای دلخواه.

دامن پیلی

برای یك پیلی وسط جلوی دامن ده سانت به وسط آن اضافه می كنیم و چون دو لا بریده می شود مجموعه پیلی به 20 سانت می رسد مقدار پیلی در اختیار خودمان است این پیلی می تواند یك طرف و یك یا دو قلو باشد، برای پیلی دو قلو و اینكه لبه پایین آن صاف بایستد یك سانت از مقدار لبه پایین پیلی كم می كنیم و آن را با خطی جدید به لبه اصلی پیلی روی باسن بزرگ می رسانیم خط را مستقیم ادامه داده و تا كمر می رسانیم هر مقدار كه از كمر گرفته شد از مقدار ساسونها كم می كنیم. تمام دامنهای پیلی دار مبحث ما، پیلی تا باسن بزرگ دوخته می شود. برای داشتن پیلی یك طرف و یا دو قلو روی پا خط وسط ساسون را ادامه داده، آن محل را باز می كنیم.

الگوی دامن پیلی

مقدار پیلی از 16 تا 20 سانت می باشد. اگر پیلی یك طرف باشد لبه پایین آن 5/1 سانت باز می شود كه مانند قبل عمل كرده و ساسون را هم هر مقدار كه باشد با پیلی تا باسن كوچك می گیریم .

9 سانت برای سایز 37 به موازات خط وسط دامن به طرف روی پا خط می كشیم. این فاصله در سایز های مختلف یك سانت كم و زیاد می شود.

پیلی های سه عددی روی پا – با فاصله 5/3 سانت می باشند هر مقدار كه روی پیلی باشد دو برابر آن را باید به زیر پیلی بدهیم فاصله های خط كشی شده جای پیلی ها با قیچی جدا شده و به اندازه دو برابر زیر پیلی به وسط آن اضافه می كنیم دو طرف وسط و كنار دامن را هم به طرفین می چسبانیم. لبه تیزی پایین پیلی ها نیم سانت باز می شود و مانند قبل عمل می شود مقدار ساسون هم در تعداد پیلی ها تقسیم شده و تا باسن كوچك گرفته می شود. هر گاه تعداد پیلی ها بیشتر شود فاصله آنها هم كم می شود. برای پیلی روی یك پا احتیاج به یك الگوی كامل جلو داریم، و فقط روی پای چپ پیلی می دهیم. می توانیم روی الگو خطهای گوناگون كشیده و با برشی قسمت پایین را پیلی داد می توان یك طرف جیب و طرف دیگر پیلی داشت می توان گوشه پایین را در سمت چپ بصورت یك مستطیل كه لبه آن كج بطرف بالا باشد از قسمت درز برش زده و مستطیل را پیلی های كوچك دو سانتی داد (علت اصلی برش كج و یا منحنی در بالای این نوع پیلی آن است كه جای درز برای دوخت پیلی ها به دامن داشته باشیم)

معمولا این تیكه پیلی را بصورت جدا بریده و به نصف زیر پیلی اول دامن می دوزیم.

تنظیم برای تبیان: کهتری

در بخش فیلم و انیمیشن با آموزش  الگوی شنل 2  و  الگوی شنل 1 آشنا شوید.

مقالات مرتبط

با هم بدوزیم

تبیانی ها غافلگیر شوید!!

چگونه شمع‌ شناور بسازیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.