تبیان، دستیار زندگی
شما می‏توانید برای انداختن بعضی اشکال، از تکنیک سایه روشن استفاده نمایید. به این صورت که پس از چاپ شکل، رنگ را با سفید ترکیب ساخته و روشن سازید،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاپ بر روی دستمال آشپزخانه

مدل های شابلون

در این مطلب آموزشی برای تزیین رومیزی و دستمال سفره‏ها از طرح‏هایی الهام گرفته شده که از روی لوازم مورد دسترس  در آشپزخانه الگوبرداری شده‏اند. با استفاده از الگوهایی که به چاپ رسیده‏اند، شما نیز می‏توانید با تکنیک چاپ استنسیل، رومیزی، سفره، پرده و دستمال‏های جذاب برای آشپزخانه تهیه کنید که برای چیدن میز صبحانه یا ناهار مناسب‏اند. شیوه کار، چاپ دستی به روش استنسیل است که همان نقش انداختن بر روی پارچه یا کاغذ به وسیله شابلون است.

مدل های شابلون

لوازم مورد نیاز:

- کاتر

- طلق بی‏رنگ

- روان‏نویس

- پالت رنگ

- رنگ آکریلیک در رنگ‏های دلخواه

- قلم‏موی مخصوص چاپ استنسیل یا ابر و اسفنج کوچک

مراحل کار:

1- ابتدا با استفاده از الگوها، طرح مورد نظر خود را با روان‏نویس روی طلق کشیده، دور تا دور طرح را با کاتر برش بزنید. با این کار شما شابلونی از طرح دلخواه‏تان ساخته‏اید. سپس دستمال سفره را روی کاغذ یا نایلونی پهن کنید تا هنگام چاپ میزتان رنگی نشود. رنگ مورد نظرتان را در پالت رنگ بسازید و آن را با کمی آب رقیق نمایید. شابلون را در جای مورد نظر روی پارچه گذاشته، آن را با یک دست نگه دارید تا شابلون هنگام چاپ حرکت نکند. یا اینکه می‏توانید با کمک چسب‏نواری آن را به پارچه بچسبانید. سپس به وسیله قلم‏مو با یک تکه ابر آشپزخانه رنگ را روی شابلون بزنید تا نقش روی پارچه چاپ شود.

پس از اتمام کار بگذارید پارچه‏ها در هوای آزاد خشک شوند، سپس آنها را اتو بزنید تا رنگ به خوبی روی پارچه‏ها ثبات پیدا کند.

2- برای تزیین لبه دستمال سفره نقاط ریز رنگی را با قلم مویی باریک روی آن بگذارید.

3- شما می‏توانید برای انداختن بعضی اشکال، از تکنیک سایه روشن استفاده نمایید. به این صورت که پس از چاپ شکل، رنگ را با سفید ترکیب ساخته و روشن سازید، سپس با یک قلم‏مو به آهستگی روی طرح‏تان رنگ بزنید تا شکل شما نمای زیبا و متفاوتی پیدا کند.

مدل های شابلون

4- سعی کنید از اشکال متفاوتی در کار استفاده کنید تا یکنواختی در نقوش ایجاد نشود.

5- وجود اشکال ریز در میان نقوش بزرگ به کارتان زیبایی می‏بخشد.

6- پس از چاپ دستمال سفره‏ها، رومیزی را چاپ کنید. در اینجا علاوه بر حاشیه، در وسط رومیزی چند نقش پراکنده نیز چاپ شده است.

7- می‏توانید برای نشان دادن نقش کفگیر، ابتدا شابلونی از شکل کفگیر ساخته و آن را به رنگ روشن چاپ زده، سپس شابلونی از نقش سوراخ‏های کفگیر درست کرده، آن را با رنگی تیره‏تر روی نقش کفگیر چاپ کنید. در همه مواردی که لازم است رنگ دومی روی رنگ اول چاپ شود، بگذارید رنگ زیرین خوب خشک شود سپس رنگ بعدی را اعمال نمایید.

8- پس از اتمام کار بگذارید پارچه‏ها در هوای آزاد خشک شوند، سپس آنها را اتو بزنید تا رنگ به خوبی روی پارچه‏ها ثبات پیدا کند.

                                                                                                                                                                     ایران آذین

خانواده و زندگی- تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

هدیه ای درون بادکنک

تهیه باغچه شیشه ای

نقاش باشید و کم خرج

کهنه اما زیبا

گلوله های برفی آتشین

چگونه قایق درست کنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.