تبیان، دستیار زندگی
باتوجه به اینكه در این میوه‌آرایی، هندوانه نقش باغچه با چمن‌های بلند و كوتاه را دارد، ابتدا با همان روش قبلی و فشار نوك چاقو، طرح‌های هفت و هشتی بزرگ و كوچك را روی خط میانی هندوانه طوری طراحی كنید كه نقطه آغاز و پایان به هم برسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تردستی با هندوانه

تزیینات با میوه

هندوانه یكی از میوه هایی است که می تواند برای تزیین بسیار مناسب بوده و طرح و نقش خوبی را بر روی آن به اجرا در آورد. در اینجا هندوانه نقش باغچه و چمن را داشته و انار و خرمالو گل‌های این باغچه هستند.

مواد لازم:

- یك عدد هندوانه بزرگ - چند عدد انار كوچك - چند عدد خرمالو - چند سیخ چوبی كباب - رنگ سبز خوراكی - قلم‌مو طرز تهیه:

تزیینات با میوه

1- اگر هندوانه انتخابی‌تان گرد است، ابتدا با فشار بسیار كم نوك چاقو، خط عرضی‌ای روی پوست هندوانه رسم كنید، به صورتی كه 2 قسمت بالا و پایین هندوانه درست به یك اندازه باشند (این خط مانند خط استوا بر كره زمین است).

توجه: فشار نوك چاقو آن‌قدر نباشد كه پوست هندوانه آسیب دیده یا خط به صورت عمیق ایجاد شود. این خط تنها راهنمایی برای محدوده ایجاد برش‌های بعدی است. درصورتی كه هندوانه‌ای با شكل بیضی انتخاب كرده‌اید، این خط را به صورت طولی رسم كنید.

2- مرحله بعد طراحی شكل موردنظر روی پوست هندوانه است. باتوجه به اینكه در این میوه‌آرایی، هندوانه نقش باغچه با چمن‌های بلند و كوتاه را دارد، ابتدا با همان روش قبلی و فشار نوك چاقو، طرح‌های هفت و هشتی بزرگ و كوچك را روی خط میانی هندوانه طوری طراحی كنید كه نقطه آغاز و پایان به هم برسند.

3- نوك چاقو را داخل یكی از خطوط مورب – عمود بر سطح هندوانه – تا انتها فرو برده و پس از بریدن آن خط، همان‌طور صاف بیرون آورید. این كار را باتوجه به الگوی رسم‌شده (خطوط هفت و هشت) آن‌قدر ادامه دهید كه تمام اشكال هفت و هشتی طراحی‌شده روی پوست هندوانه، بریده شوند. پس از این، خواهید دید كه به راحتی 2 نیمه هندوانه با لبه‌ای كنگره‌ای از هم جدا می‌شوند. به این ترتیب، چمن این باغچه آماده می‌شود.

تزیینات با میوه

4- پس از آماده‌شدن باغچه، نوبت به گل‌های آن می‌رسد. برای این منظور – همان‌طور كه در تصاویر می‌بینید – میوه‌های انار و خرمالو انتخاب شده است؛ البته انارها باید بسیار كوچك باشند. حالا با استفاده از نوك چاقوی تیز میوه‌خوری، شروع به بریدن پوست این 2میوه كنید.

5- برای كندن پوست انار باتوجه به آنكه می‌خواهیم شكل گل لاله را داشته باشد – ابتدا با نوك چاقو هلال‌هایی به اندازه یكسان در دورتا دور پوست انار ایجاد كنید، سپس با همان نوك چاقو و روی خطوط هلالی‌شكل، پوست نازك انار را ببرید.

پس از پایان مرحله برش، پوست قسمت بالایی هلال‌ها را با دقت بكنید؛ به صورتی كه به دانه انار صدمه‌ای وارد نشود. حالا خواهید دید انار چگونه فرم گل لاله را پیدا می‌كند.

این كار را روی همه انارها انجام دهید؛ در ضمن شما می‌توانید هم از نیمه بالایی و هم از نیمه پایینی انار برای این میوه‌آرایی استفاده كنید.

6- در مورد خرمالوها نیز به همان صورت عمل كنید؛ با این تفاوت كه برش‌ها به جای هلالی بیشتر شبیه به هفت و هشت بوده و همچنین دیگر لازم به كندن پوست قسمت بالایی برش‌ها نیست.

در این میوه‌آرایی، فقط كافی است 2 خط تشكیل‌دهنده هر كدام از هشت‌های روی پوست را از گوشت جدا كرده و به حالت گلبرگ گل در طرفین میوه باز كنید. این كار را با چاقوی كوچك نوك‌تیز انجام دهید.

تزیینات با میوه

7- پس از اینكه گل‌ها آماده شدند، آنها را توسط سیخ‌های چوبی داخل بستر چمن مانند – یعنی همان هندوانه – فرو كنید ولی پیش از آن، با توجه به اینكه چوب‌ها به رنگ كرم هستند، برای تداعی كردن فرم ساقه، بهتر است آنها را رنگ كنید؛ البته رنگ مورد استفاده برای این منظور باید از نوع خوراكی باشد تا در تماس با گوشت هندوانه سمی نبوده و بتوان با خیال راحت از هندوانه استفاده كرد.

همشهری

خانواده و زندگی -تنظیم برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

قابل توجه علاقمندان به خیاطی

بسازید و لذت ببرید

چگونه قایق درست کنیم

گلوله های برفی آتشین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.