تبیان، دستیار زندگی
مواد قلیایی بهترین زداینده این قبیل لكه هاست. برای این كار بهتر است محلولی تهیه كنید كه غلظت آن بیشتر از حالت معمول باشد، اما محلول هایی كه بیش از حد غلیظ هستند، در این زمینه توصیه نمی شوند، چون جداره دیوار را نیز در خود حل می كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقاش باشید و کم خرج

نقاشی ساختمان

هزینه نقاشی ساختمان باتوجه به ملاك های گوناگونی همچون كیفیت رنگ، نقاشی، لكه گیری، نوع رنگ و محل كار، تفاوت هایی دارد. بنابراین  بسیاری خانواده ها شخصا اقدام به رنگ آمیزی دیوارها می كنند تا جدا از آسودگی از حضور كارگران و نقاشان، بتوانند بخش عمده ای از هزینه های مربوط به كارمزد كارگران را صرفه جویی كنند. در مورد نقاشی ساختمان نیز مانند هر هنر و فن دیگری نكات مهمی وجود دارد كه آگاهی از آنها در دستیابی به نتیجه ای مطلوب تر، موثر خواهد بود. اگرچه یادآوری برخی از این نكات ممكن است برای نقاشان حرفه ای ساختمان تكراری باشد، اما برای آن دسته از افرادی كه با قصد خودكفایی در امورخانه، می خواهند رنگ آمیزی سطوحی از دیوارها، سقف یا اصولا هر سطح دیگری را خودشان تقبل كنند، بسیار مفید است. هنگامی كه قوطی رنگ را از فروشگاه تهیه می كنید، پیش از انتقال به ظرفی بزرگتر و ساخت رنگ مورد نظر و در نهایت رقیق كردن آن، با تكه چوبی رنگ را خوب به هم بزنید. به این ترتیب تمام مواد ته نشین شده دوباره تركیب می شوند. از آنجا كه رنگ ها ممكن است دارای ناخالصی هایی باشند، پیش از كاربرد، آنها را از صافی عبور دهید تا مایعی صاف حاصل شود. هنگامی كه به رنگ آمیزی سطح دیوار مشغول هستید، در حین كار از لوازم خنك كننده مانند كولر و پنكه به منظور بالا بردن سرعت خشك شدن رنگ استفاده نكنید زیرا با این كار لایه های رنگی كنار هم در یك زمان خشك نشده و دیوار لك دار می شود.

از آنجا كه رنگ ها ممكن است دارای ناخالصی هایی باشند، پیش از كاربرد، آنها را از صافی عبور دهید تا مایعی صاف حاصل شود.

در صورتی كه رنگ دلخواهی را مدنظر دارید، ابتدا آن را در ظرف كوچكی به میزان كم و به عنوان نمونه ساخته و پس از تصمیم گیری نهایی مقدار زیاد رنگ ها را با هم مخلوط كنید. همچنین برای امتحان كردن رنگ ساخته شده كلی و مقایسه آن با رنگ نمونه، قطره ای از آن را داخل رنگ نمونه بچكانید به این ترتیب میزان روشنی و تیرگی و كمبود یا زیادی هر یك از اجزا، تركیب و در نهایت تفاوت آنها را بهتر درك خواهید كرد. دانستن این نكته ضروری ست كه رنگ ها پس از خشك شدن، اندكی تغییر یافته و تیره تر می شوند. بنابراین برای اطمینان از اینكه رنگ ساخته شده، همان رنگ مورد نظر است، ابتدا آن را روی سطحی صیقلی مانند در قوطی رنگ، زده و با گرفتن روی حرارت شعله اجاق گاز در فاصله 20 سانتی متری بسرعت خشك كنید. حال تصمیم گیری را روی رنگ حاصل انجام دهید.

نقاشی ساختمان

هنگامی كه ترك دیوار نیز عمیق باشد، برای پر كردن آن از گچ استفاده می كنند، حال آنكه برای ترمیم ترك های كم عمق بتونه با تركیب آب، پودر میل ، رنگ و روغن مورد استفاده قرار می گیرد، ولی احتمالا بارها با این مورد مواجه شده اید كه نقاش ترك را با بتونه پر كرده و پس از گذشت مدتی كوتاه از رنگ آمیزی، دوباره همان قسمت ترك می خورد. در چنین شرایطی نقاشان حرفه ای پیشنهاد می كنند كه برای جلوگیری از ایجاد ترك مجدد در محل قبلی، به تركیب بتونه، مقداری چسب  چوب اضافه كنید. چگونگی پاكسازی لكه های دوده نیز نكته ای ست كه چنانچه مورد استفاده قرار گیرد، زحمت رنگ آمیزی مجدد نیز از میان می رود. هنگامی كه در كنار دیوار آتش  روشن كرده یا بخاری و اجاقی كنار دیوار نصب شده كه دود می زند، پس از خاموش كردن آتش یا اجاق، لكه های دود و سیاهی بر دیوار و سقف باقی می ماند. این لكه ها روغنی هستند و پاك كردن آنها مشكل است. بهترین راه این است كه به دلیل روغنی بودن این لكه ها، آنها را با مواد قلیایی از بین ببریم.

در واقع حداكثر میزان سولفات تری سدیم دو قاشق غذاخوری در هر 4 لیتر آب است. اگر این میزان بیشتر شود، رنگ دیوار مات و كدر شده یا كاملا از بین می رود.

مواد قلیایی بهترین زداینده این قبیل لكه هاست. برای این كار بهتر است محلولی تهیه كنید كه غلظت آن بیشتر از حالت معمول باشد، اما محلول هایی كه بیش از حد غلیظ هستند، در این زمینه توصیه نمی شوند، چون جداره دیوار را نیز در خود حل می كنند. برای از بین بردن این لكه ها از روی دیوارهای رنگ شده یا چوبی بهتر است یك قاشق غذاخوری سولفات تری سدیم را در یك گالن چهار لیتری آب نیمه گرم حل كرده و با یك اسفنج روی دیوار بكشید تا لكه ها برطرف شوند. سپس یك اسفنج را در آب تمیز فرو برده و با آن دیوار را شست وشو دهید. پس از آن آب روی دیوار را با یك تكه پارچه كتانی بگیرید. چنانچه نتوانستید با این محلول دوده ها را پاك كنید، دوباره كمی سولفات تری سدیم به آن اضافه كنید. حداكثر می توانید تا یك قاشق غذاخوری به آن اضافه كنید. در واقع حداكثر میزان سولفات تری سدیم دو قاشق غذاخوری در هر 4 لیتر آب است. اگر این میزان بیشتر شود، رنگ دیوار مات و كدر شده یا كاملا از بین می رود. از دیگر محلول های قلیایی هم می توان برای این منظور استفاده كرد. این مواد عبارتند از: آمونیاك، كربنات، سدیم بلورین و پودر رختشویی (استفاده از پودرهای رختشویی با كف كمتر آسان تر است). در هنگام استفاده از این مواد، حتما از دستكش استفاده كنید و مراقب باشید كه محلول با صورت شما یا دیگر نقاط منزل تماس پیدا نكند. بهترین زمان نیز برای تمیز كردن دیوارها، بهار و پیش از شروع فصل گرماست. در این زمان دیوارها برای مدت بیشتری پاكیزه خواهند ماند.

همشهری

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

چگونه قایق درست کنیم

ساخت حلقه با گل خشک

رو تلویزیونی

دستمال سفره هاى آراسته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.