تبیان، دستیار زندگی
گاهی هم می توان یک بطری را جایگزین پایه ی آماده آباژور کرد. بطری بلوری کمر باریک یا پایه ی لاله های قدیمی جاشمعدانی، آسان ترین وسیله برای تبدیل شدن به یک آباژور هستند، اما شاید هم بتوانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسازید و لذت ببرید

آباژور

کلاهکی ساخته شده از کاغذ دست ساز پاپیروس که بافت شطرنجی تارتان دارد، به یک پایه ی ساده ی بلوری جذابیت بصری می افزاید و تابش گرم و ملایمی از نور را متصاعد می کند. یک کلاهک پاپیروسی با یک پایه ی قدیمی که از انباری خانه یا از یک حراج خانگی تهیه شده است به خوبی جفت و جور می شود و به صورت یک شیء تزیینی واحد و کاملاً شخصی در هر اتاقی موارد استفاده ی شایسته را پیدا می کند. گاهی هم می توان یک بطری را جایگزین پایه ی آماده آباژور کرد. بطری بلوری کمر باریک یا پایه ی لاله های قدیمی جاشمعدانی، آسان ترین وسیله برای تبدیل شدن به یک آباژور هستند، اما شاید هم بتوانید با مقداری تلاش و فکر کردن بیش تر، هر چیز دیگری را به پایه ی آباژور تبدیل کنید. یک بار که شما یک آباژور سر هم کنید و بسازید، خواهید دید که ساختن آن از هر وسیله ی دم دست مانند یک گلدان، کوزه ی سرامیکی یا شیشه ای چقدر آسان است.

وسایل مورد نیاز:

ظرفی برای تبدیل شدن به پایه ی آباژور مانند یک بطری قدیمی

حلقه های فلزی مخصوص و کلاهک آماده آباژور

یک ورق سفید در اندازه ی متناسب با حلقه های فلزی و کلاهک

یک ورق بزرگ از کاغذ پاپیروسی

روبان نقره ای برای لبه ها با عرض نیم سانتی متر

سیم برق و دو شاخه

چسب مایع، چسب افشانه ای و قیچی

نکته:

وقتی می خواهید یک ورق کاغذ را به عنوان کلاهک انتخاب کنید، همیشه اول امتحان کنید تا ببینید که وقتی یک حباب لامپ و یک لایه ی ضخیم از کاغذ سفید در پشت آن قرار گیرد به چه شکلی به نظر خواهد رسید، و چه حالتی در آباژور ایجاد می شود. کاغذ ضخیم ممکن است به مقدر کافی نور را از خود عبور ندهد و اگر کاغذ خیلی نازک باشد ممکن است باعث شود که طرح های روی کاغذ کلاهک دیده نشود و نور شدید طرح ها رااز بین ببرد. در حالتی که کاغذ خیلی نازک است، برای این که طرح کلاهک بهتر دیده شود، می بایست به کاغذ کلاهک، چسب افشانه ای بزنید و یک کاغذ ضخیم سفید را به پشت آن بچسبانید.

مراحل کار:

1. بریدن کاغذ برای کلاهک

کاغذ پاپیروسی را روی سطح کارتان ببندید و شکل کلاهک آباژور را بر روی آن به وسیله ی یک مداد رسم کنید، سپس کاغذ را از روی این خطوط ترسیم شده برش دهید. برای بریدن کاغذ سفید هم از همین الگو استفاده کنید.

2. وصل کردن کاغذها به کلاهک

از درز کلاهک، محلی که دو لبه ی آن به هم رسیده است، شروع کنید. کلاهک را با کاغذ به طور کامل بپوشانید. به وسیله چسب افشانه ای دو نوع کاغذ رابه هم بچسبانید. همین طور از چسب برای محفوظ نگه داشتن درز آن استفاده کنید.

3. اضافه کردن لبه ها

قبل از این که روبان لبه ها را ببرید، سر لبه ها را در بالای کلاهک قرار دهید و آن را دور تا دور کلاهک بکشید برای این که ببینید چقدر روبان احتیاج دارید، سپس در این نقطه آن را ببرید. همین کار را در پایین کلاهک تکرار کنید. اگر بتوانید به جای روبان، نوار نقره ای مقاوم تری را جایگزین کنید بهتر است. از چسب مایع برای چسباندن لبه ها و روبان به کلاهک از داخل و خارج استفاده کنید و دقت داشته باشید کارتان تمیز در آید.

4. قرار دادن آباژور در داخل پایه

تعداد زیادی از فروشگاه ها لوازمی برای سیم کشی بطری دارند که هم چنین حاوی چندین واشر در اندازه های مختلف است، برای این که لامپ و سیم کشی های آن را در دهانه ی بطری ثابت نگه دارد. این سیم ها طوری طراحی شده است که مستقیماً از بالای سرپیچ به بیرون می آید و از پایین به داخل بطری نمی رود. این حالت به شما اجازه می دهد که ظرفی که برای پایه انتخاب می کنید شیشه ای و شفاف باشد. پس از اطلاع از آموزش های مربوط به سیم کشی آباژور، سیم ها را به سرپیچ وصل کنید و حلقه ها را روی سرپیچ قرار دهید.

یک کلاهک کوتاه مقدار بیش تری از پایه را نمایش خواهد داد و یک کلاهک بلند مقداری از پایه را پنهان خواهد کرد. اگر لازم است از یک واشر استفاده کنید برای این که حلقه های فلزی را به کلاهک محکم وصل کنید. اگر پایه ای انتخاب کردید که دهانه ی بزرگ تری نسبت به بطری دارد، مثلاً یک گلدان قدیمی، باز هم مراحل ساخت دقیقاً به همین شکل خواهد بود، اما شما به سیم، دو شاخه و واشر مناسب احتیاج دارید که می توانید از یک فروشگاه وسایل الکتریکی و نورپردازی تهیه کنید.

برای پاسخ به سئوال اینجا را کلیک کنید

ایران آذین

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

گلوله های برفی آتشین

راه راه های زیبا

كاسه‌ای با نقش لیمو

گل آرائی با طعم میوه

حاشِیه های ساده ، اما زیبا

دختر بچه ژاپنی معصوم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.