تبیان، دستیار زندگی
آباژورها آخرین وسیله برای تکمیل آرایه‌های داخلی و دکور منزل هستند و زیبایی اتاق‌ها را دو چندان می‌کنند. ساخت آباژور در گذشته کاری بسیار سخت و دشوار بود، به این دلیل که آباژورها مدل‌های پیچیده‌ای داشتند، اما در حال حاضر مدل‌های ساده رواج بیش‌تری دارند و م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش کلاهک آباژور

آموزش کلاهک آباژور

آباژورها آخرین وسیله برای تکمیل آرایه‌های داخلی و دکور منزل هستند و زیبایی اتاق‌ها را دو چندان می‌کنند.

ساخت آباژور در گذشته کاری بسیار سخت و دشوار بود، به این دلیل که آباژورها مدل‌های پیچیده‌ای داشتند، اما در حال حاضر مدل‌های ساده رواج بیش‌تری دارند و مورد استفاده همگان قرار می‌گیرند.

تولید کلاهک آباژور نیز اکنون سریع انجام می‌شود و به آسانی می‌توان در امر ساخت و تولید آن به استادی رسید. در واقع، رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب که بیان‌گر کار حرفه‌ای باشد، در مدت زمان کمی میسر خواهد شد. به وسیله ی تزیینات اضافه‌‌ای که می‌توان بر روی آباژورها انجام داد، زیبایی ظاهری و اثرگذاری آن‌ها را نیز می‌توان افزایش داد. این کار را با هماهنگ کردن آباژور و رنگ‌آمیزی اتاق، یا حتی به وسیله ی استفاده از پارچه‌های پرده، روتختی و روبالشی‌های اتاق‌خواب می‌شود به راحتی انجام داد.

ساده‌ترین طراحی را می‌توان چنین در نظر گرفت که از رنگ‌های متضاد و از وسائل تزیینی مختلف در ساخت آباژور بهره جست. در صورتی که بخواهید لوازم و مبلمان خانه را به روز کنید، ساختن یک نمونه ی تازه از آباژور یا تعویض روکش کلاهک آن با پارچه ی جدید، بلافاصله هماهنگی لازم را در منزل‌تان به وجود می‌آورد.

انتخاب و درست کردن کلاهک برای آباژور یا لوستر پارچه‌ای، به میزان نوری که احتیاج دارید بستگی کامل دارد. به همان اندازه که مدل و نوع آباژورها اهمیت دارد، نوردهی آن نیز مهم است و باید مطابق با نیاز، به‌خوبی مراعات شود. اگر می‌خواهید اتاق پرنور و روشنی داشته باشید، از پراکندگی نور از زیر پارچه آباژور اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که نور متناسبی را به بیرون منتقل می‌کند. بعضی پارچه‌ها رنگ را به صورت مهیجی به بیرون انتقال می‌دهد و بعضی پارچه‌ها هم نور را اصلاً عبور نمی‌دهند. در برخی از اتاق‌ها به نور کمی نیاز است و در برخی فضاها نور بیش‌تر با وسایل اتاق هماهنگی خواهد داشت؛ بنابراین، اندازه ی نوردهی آباژور یا لوستر پارچه‌ای را متناسب با سلیقه و میل خود تنظیم نمایید.

توضیحات کاربردی برای ساخت آباژور:

تهیه ی آباژور بسیار ساده است ولی احتیاج به دقت و تمرکز زیادی دارد. هنگامی که شیوه‌های ساخت آن به درستی برای تهیه‌کننده جا بیفتد، از عهده ی ساخت و دوخت انواع  گوناگون آن برخواهد آمد. در روش مذکور در این صفحات، برای تهیه آباژور از پارچه استفاده شده است، ولی می‌توان از کاغذ رنگی یا کاغذ دیواری نیز در این زمینه بهره گرفت.

لایه داخلی آباژور با مقوای ضخیم (که بهتر است از جنس گلاسه باشد) پوشانده می‌شود تا کلاهک آباژور به‌خوبی شکل بگیرد و صاف بایستد. لازم است به وسیله خط‌کش و مداد روی این مقوا خطوط عمودی هم ‌اندازه‌ای ایجاد کنید تا آباژور حالت پلیسه به خود بگیرد. بنابراین، پس از این‌که مقوا را به ابعاد مورد نیاز بریدید، روی عرض مقوا خطوطی عمودی و موازی به فاصله 2 سانتی متر بکشید و بعد به کمک خط کش و پشت یک چاقوی میوه‌خوری، روی خط‌های مدادی شیار ایجاد کنید. پس از متصل کردن مقوا به پارچه، می‌توانید به حالت یک بادبزن، مقوا را تا بزنید و به آن شکل پلیسه‌ای بدهید.

مواد مورد نیاز (برای تهیه آباژوری کوچک به ارتفاع 20سانتی‌متر):

- مقوای گلاسه نسبتاً ضخیم به ابعاد 20× 120 سانتی‌متر

- لایی چسبان پارچه‌ای دو طرفه، به مقدار 25× 120 سانتی‌متر

- پارچه به اندازه 30× 120 سانتی‌متر

- حلقه فلزی به قطر 30 سانتی‌متر

- قاب فلزی مخصوص کلاهک آباژور کوچک

- نوار اریب با رنگ همسان یا متضاد پارچه

- چسب مانع مخصوص پارچه

- دستگاه سوراخ کن (پانچ) کاغذ

مواد مورد نیاز (برای تهیه آباژوری بزرگ به ارتفاع 25سانتی‌متر):

- مقوای گلاسه نسبتاً ضخیم به ابعاد 25× 150 سانتی‌متر

- لایی چسبان پارچه‌ای دو طرفه، به مقدار 30× 150 سانتی‌متر

- پارچه به اندازه 35× 150 سانتی‌متر

- حلقه‌ فلزی به قطر 35 سانتی‌متر

- قاب فلزی مخصوص کلاهک آباژور بزرگ

- نوار اریب با رنگ همسان یا متضاد پارچه

- چسب مایع مخصوص پارچه

- دستگاه سوراخ‌کن (پانچ) کاغذ

مراحل ساخت:

1- پارچه را از طرف پشت برروی یک سطح صاف و مناسب (مانند میز اتو) پهن کنید. روی اصلی پارچه باید به سمت پایین باشد. پارچه را با حرارت ملایم اتو بکشید.

2- لایی چسبان را روی پارچه قرار داده، سپس مقوایی را که قبلاً روی آن شیار و خط انداخته‌اید، روی لایی چسبان بگذارید.

3- به کمک اتوی داغ، پارچه، لایی و مقوا را به یکدیگر متصل کنید. این نکته بسیار مهم است که ابتدا از وسط به پایین اتو کرده، سپس به طرف بالا اتو بزنید.

4- مقدار اضافی پارچه و لایی چسبان را بر حسب اندازه مقوایی که روی آن‌ها قرار گرفته، قیچی کنید. برای آن‌که کارتان راحت‌تر باشد، پارچه و مقوا را لوله نمایید.

5- دوباره با دقت بیش‌تری از طرف روی نقش‌دار پارچه، آن را به طرف پایین و بعد به بالا اتو کنید. حرارت اتو باید زیاد باشد تا هر سه لایه خوب به یکدیگر بچسبند.

6- تا زمانی که پارچه هنوز داغ است، آن را لوله کنید. با این کار، مرحله دوختن نوار اریب آسان‌تر می‌شود. دقت کنید از سوزن چرخی که تحمل دوخت پارچه کلفت را دارد، استفاده نمایید.

7- نوار اریب را روی لبه پارچه از بالا به پایین چرخ کنید. مراقب باشید تمام لایه‌ها به طور مرتب در میان نوار قرار گیرند و هیچ بخشی خارج از نوار نماند.

8- مقوای متصل به پارچه را از روی شیارهایی که پیش‌تر به فاصله 2 سانتی‌متر ایجاد کرده بودید تا زده، به شکل پلیسه در آورید.

9- از طرف بالای پارچه، وسط پلیسه‌ها را با فاصله 2سانتی‌متر از یکدیگر علامت بزنید، سپس به وسیله ی دستگاه سوراخ کن، با دقت روی نقاط سوراخ ایجاد کنید.

10- با دقت زیاد و به وسیله ی قیچی یا کاتر مابین سوراخ‌ها یکی در میان شکاف ایجاد کنید. توجه داشته باشید که شکاف روی فرو رفتگی‌های پلیسه‌ باشد، نه روی برجستگی‌ها.

11- اگر وسط تمام پلیسه‌ها را سوراخ کرده باشید، هنگام ایجاد شکاف باید از یک طرف پارچه شروع کرده، بین سوراخ 2و 3، سپس بین سوراخ 4 و 5 و الی آخر شکاف بدهید.

12- دو سر عرضی پارچه، یعنی اولین و آخرین پلیسه را از سمت داخل به وسیله چسب مایع یا ذوب شونده به یکدیگر بچسبانید تا کلاهک به حالت گرد در آید.

13- برای این‌که مطمئن شوید دو طرف پارچه کاملاً به هم می‌چسبد، جسمی سنگین را برای مدتی روی آن قرار دهید تا کامل به هم وصل شوند. بعداً دوباره پلیسه‌ها را با دست مرتب کنید.

14- نوار اریب با رنگ مورد نظرتان را با نخ و سوزن دور حلقه ی‌ فلزی بدوزید. دقت کنید به طرف داخل پس‌دوزی کنید تا دوخت از سمت بیرون پیدا نباشد.

15- کلاهک آماده را به صورت ذهنی به سه قسمت کرده، بعد حلقه نوار‌دوزی شده را داخل پارچه قرار دهید و آن از لابه لای شکاف‌ها رد کنید.

16- اکنون کلاهک‌ آباژور آماده است و می‌توانید آن را روی قاب فلزی و پایه حاضری نصب کنید. در صورت تمایل، ممکن است هر نوع تزیینی مانند روبان یا دکمه زینتی را به آن اضافه نمایید.

منبع : ایران آذین

مقالات مرتبط :

دختربچه ژاپنی در حال توپ بازی            

سرباز هخامنشی نیزه به دست و سپر به دست              

زیر بشقابی                

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.