تبیان، دستیار زندگی
دستمال سفره هاى تمیز و اتو كشیده كه به شكل هایى زیبا تا شده اند، از بهترین زینت هاى یك میز غذاى آراسته هستند. دستمال سفره را مى توان به سادگى تا زد و به صورت یك مربع بزرگ در میان هر یك از بشقاب ها قرار داد یا به اشكال مختلف ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستمال سفره هاى آراسته


دستمال سفره هاى تمیز و اتو كشیده كه به شكل هایى زیبا تا شده اند، از بهترین زینت هاى یك میز غذاى آراسته هستند. دستمال سفره را مى توان به سادگى تا زد و به صورت یك مربع بزرگ در میان هر یك از بشقاب ها قرار داد یا به اشكال مختلف از فرم هاى ساده گرفته تا اشكال و مدل هاى پیچیده كه با مناسبت هاى گوناگون هماهنگ باشند، تزئین كرد. گذشته از روش هاى آراستن، دستمال سفره هاى پارچه اى باید كاملاً تمیز و بدون لك باشند و خوب اتو شده باشند. بهترین نوع دستمال سفره هاى پارچه اى براى تا زدن، دستمال هاى ساده سفید یا رنگى بدون طرح هستند. بعضى از دستمال سفره ها كه داراى گلدوزى کوچكى در یك گوشه هستند، بهتر است به شكلى تا زده شوند كه گلدوزى در بالا و در برابر دید قرار گیرد.

دستمال سفره هاى پارچه اى را مى توان به صورت دالبر یا به اشكال دیگر نیز لبه دوزى كرد. پارچه هاى نخى و لینن سنگین مناسب ترین نوع پارچه براى دوختن چنین دستمال هایى هستند، به ویژه زمانى كه كمى آهار زده مى شوند. ابعاد این دستمال ها نیز اغلب بین 45 تا 50 سانتى متر است. همچنین هنگام برش پارچه براى تهیه دستمال سفره باید توجه داشته باشید كه دستمال را به موازات و در جهت تار و پود پارچه ببرید تا زود بر اثر شستشو از فرم خارج نشود. پس از هر بار شستن دستمال ها نیز آنها را دوباره آهار بزنید و قبل از این كه كاملاً خشك شوند، اتو بكشید.

در اینجا یك روش ساده براى تا زدن دستمال سفره به شكل پروانه اى را ملاحظه مى كنید. یك دستمال سفره آهار خورده و مربع شكل را كه خوب اتو شده است، روى سطح صافى قرار دهید. لبه بالا و پایین دستمال را به طرف خط وسط دستمال تا بزنید، به طورى كه در وسط دستمال به هم برسند. سپس یك بار دیگر لبه پایین دستمال را روى لبه بالاى آن قرار دهید و به این ترتیب یك مستطیل باریك و بلند درست كنید. در حالى كه یك دستتان را در وسط طول مستطیل قرار داده اید، از عرض سمت راست مستطیل آن را به طرف خط وسط طول آن یك تاى دوبل بزنید، یك بار به طرف وسط دستمال و یك بار هم به طرف بیرون آن. همین كار را با ضلع سمت چپ دستمال نیز انجام دهید. حالا گوشه پایین سمت راست از بالاترین لایه دستمال را به طرف داخل تا بزنید و به همین ترتیب گوشه پایین سمت چپ دستمال را نیز تا كنید. به این ترتیب چهار باله لوله شده از دستمال به شكل بال هاى پروانه به نظر مى رسند.

روزنامه شرق

لینک

تزیین دستمال سفره به شكل گل

كتاب های « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.