تبیان، دستیار زندگی
با در نظر گرفتن فضایی مجزا در باغ یا حیاط به عنوان پاسیو، لحظات زیبایی برای خود و اطرافیان فراهم آورید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه پاسیو زیبا داشته باشیم


با در نظر گرفتن فضایی مجزا در باغ یا حیاط به عنوان پاسیو، لحظات زیبایی برای خود و اطرافیان فراهم آورید.

چگونه  پاسیو زیبا  داشته باشیم

امروزه همراه با رشد تمدن و شهر نشینی و استقرار خانواده ها در آپارتمانهای سر به فلك كشیده رویای باغ و باغچه و فضای سبز خصوصی خاطره ای می شود كه فقط در اذهان می ماند و فقط امكان استفاده از فضاهای سبز عمومی باقی می ماند . نیاز انسان به استفاده از فضاهای سبزغیرقابل انكاراست .

وجود گل و گیاه در تمام قسمتهای خانه از جمله آشپزخانه ، پذیرایی ، اتاق خواب و … ضروری است. در زندگی آپارتمان نشینی تنها فضای سبز خانه همان حیاط خلوط یا پاسیو می باشد . به عبارت دیگر مناسب ترین مكان جهت نگهداری گیاه در آپارتمان ، پاسیو یا حیاط خلوت است که با وجود پاسیو حتی در آپارتمانها نیز می توان سبزیجات مختلفی كاشت و از آنها استفاده كرد  و یا درآن بسته به ذوق افراد می توان به پرورش گیاهان تزئینی و همچنین نصب آبنماهای كوچك و همچنین مبلمان ویژه اینگونه فضاها ؛ محیطی صمیمی و بدور از استرسهای جاری زندگی ماشینی امروزی فراهم اورد.

از نظر استانداردهای شهری وسعت پاسیو باید حداقل دوازده متر مربع باشد . این فضا باید حتماً در معرض تابش نور آفتاب باشد . تهویه این فضا و جهت وزش باد و كوران در آن از عوامل مهمی هستند كه باید یه آنها توجه داشت . در واقع طراحی این فضا یك كار كاملاً تخصصی است نه سلیقه ای . باید برای استفاده از هر نوع گل و گیاه خاص، علم چگونگی استفاده از آن گیاه را داشته باشیم و مجهز به اطلاعات لازم در زمینه وكارشناسی گل و گیاه باشیم .

كف فضای پاسیو باید حتماً مثل سرویس های بهداشتی ایزوله باشد زیرا معمولاً زیر این فضا پی های ساختمان قرار گرفته اند . باید دقت شود كه كف شور مناسب و خوبی برای این فضا تعبیه شود . این فضا مثل حیاط نیست درحیاط ما می توانیم به هر مقدار كه می خواهیم آب بریزیم ولی در پاسیو نمی توان این كاررا انجام داد .

تزئین پاسیو و یا بالکن منزل کار آسانی نیست.ذوق و سلیقه بسیاری لازم است تا بتوانید تزئینی زیبا و چشمگیر در خانه داشته باشید. درمورد پاسیو باید گفت مثل یك نقاش كه روی بوم نقاشی می كند ، این فضا جولانگاه فعالیت و عرضه هنر شماست . شما می توانید با كاربرد گل های زیبا ، آرایش كف زیبا و دیواره های زیبا تزیین مناسبی درآن ایجاد كنید كه مثل یك تابلو زیبا باشد .

در ادامه این یادداشت نمونه هایی  برای انجام این کار پیشنهاد می کنیم که شما می توانید از آنها ایده بگیرید و به گوشه ای از منزل خود طبیعت را دعوت کنید.

سعی کنید در ساخت پاسیو و تفکیک آن از سایر قسمت‌های حیاط یا باغ از خطوط منحنی استفاده کنید نه صاف

 آشنایی با 14 ایده برای داشتن یک پاسیو زیبا

** پاسیو را با استفاده از صدای آب آرامش‌بخش کنید.

با توجه به خاصیت آب، در پاسیو خود، حتما از این فاکتور استفاده کنید. آرامش خود را با یک آب‌نما افزایش دهید. آب نما و طرح های زیبای فواره كه ترجیحاً با یك پمپ مدار بسته كار كند به زیبایی این فضا كمك می كند . با تعبیه یک پمپ کوچک از صدای آب بر روی سنگ‌ها یا عبور آن از یک بامبو لذت ببرید.

** زیر سایه درخت بنشینید.

در صورتی که درخت بزرگی دارید، از سایه آن استفاده کنید. پاسیو خود را زیر سایه آن بسازید و در تابستان با داشتن یک استراحت کوتاه، از خنکی سایه آن بعد از انجام کارهای باغ بهره ببرید.

همچنین می‌توانید برای سایه بیش‌تر، انواع برگ‌های رونده را در این قسمت بکارید یا برای زیبایی بیش‌تر از گیاهان رنگی رونده استفاده کنید.

** مسیر ورودی به پاسیو را با کاشت گل‌های معطر در کنار یک داربست رویایی کنید و از بودن در کنار گل‌های رنگارنگ، زیبا و معطر لذت ببرید.

** از میز و صندلی مناسب در کنار باربکیو برای پذیرایی از میهمان‌ها استفاده کنید.

چگونه  پاسیو زیبا  داشته باشیم

** اطراف فضای پاسیو را با کاشت گل‌ها و گیاهان دلخواه و حتی بلند از سایر قسمت‌های حیاط جدا و آن را اختصاصی کنید.

** با انتخاب و هماهنگ کردن رنگ کوسن‌ها با گل‌های کناری، زیبایی پاسیو را چند برابر کنید.

** برای راحتی بیش‌تر این قسمت را فرش کنید. از فرش‌های با کیفیت، مقاوم و مخصوص محیط بیرون استفاده کنید. با توجه به تنوع رنگ‌، اندازه و مدل‌های مختلف، مورد دلخواه را انتخاب کنید.

** از نور مناسب استفاده نمایید. بهتر است برای صرفه‌جویی در مصرف برق، از محصولات خورشیدی یا لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید.

** از وسایل اضافی موجود در انباری استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از یک ارابه که شاد رنگ شده باشد و قرار دادن چند گلدان گل و یک آب‌پاش روی آن، پاسیو را کلاسیک کنید.

** گلدان‌ها چه فلزی باشند چه چوبی، جزو وسایلی هستند که نقش مهمی در زیبایی یک پاسیو دارند و بهترین وسیله برای نشان دادن گیاهان کوچک مورد علاقه هستند. طرح و تنوع رنگ آن‌ها پایانی ندارد. پس، از مدل مورد علاقه خود برای زیبایی بیش‌تر پاسیو استفاده کنید.

** از صدای باد ببرید. با استفاده از آویزهای تزیینی که با باد به صدا درمی‌آیند و معمولا از بامبو، چوب درخت ساج یا ‌استیل ‌ضدزنگ هستند، از صدای موزیکال باد لذت ببرید.

** بین سنگ‌های باغ یا پاسیو گل‌های مقاوم و زیبا بکارید.

** سعی کنید در ساخت پاسیو و تفکیک آن از سایر قسمت‌های حیاط یا باغ از خطوط منحنی استفاده کنید نه صاف.

با ریختن دانه‌های مختلف بر روی یک سینی بزرگ و آویزان کردن میوه تازه، پرندگان مختلف را در طول سال به پاسیو خود آورید و از صدای پرندگان خوش صدا و ایجاد محیطی طبیعی لذت ببرید

خطوط منحنی حس آرامش‌بخش‌تر، جذاب‌تر و غیررسمی بودن‌تری ایجاد می‌کنند. برای این فضا كف پوش های زیبایی طراحی شده است كه نحوه چیدن آنها و استفاده از لاشه های سنگ و خود گل و گیاه در بین آنها نقش جالبی به چیدمان این فضامی دهد.

** با ریختن دانه‌های مختلف بر روی یک سینی بزرگ و آویزان کردن میوه تازه، پرندگان مختلف را در طول سال به پاسیو خود آورید و از صدای پرندگان خوش صدا و ایجاد محیطی طبیعی لذت ببرید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: همشهری آنلاین/سایت تزئین /کافه دیزاین

مطالب مرتبط :

پیش به سوی اتاق خوابی زیبا

خانه‌های گرم برای روزهای سرد

طراحی متفاوت

خداحافظ خانه ی بهم ریخته

خانه داری ، لذت بخش است

توصیه هایی برای کدبانوهای خانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.