تبیان، دستیار زندگی
همه ما تأثیر رنگ ها را بارها در زندگی حس کرده ایم. این عنصر اساسی در چیدمان منزل نیز نقش تأثیرگذاری دارد بنابراین با بهره مندی از آن می توانیم خانه ای شاد، دل انگیز و امن داشته باشیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جذابیت های سفید و سیاه !

دکوراسیون

همه ما تأثیر رنگ ها را بارها در زندگی حس کرده ایم. این عنصر اساسی در چیدمان منزل نیز نقش تأثیرگذاری دارد بنابراین با بهره مندی از آن می توانیم خانه ای شاد، دل انگیز و امن داشته باشیم چرا که در این دنیای پرهیاهو و پر تحرک، آسایش و تمرکز درون خانه حرف اول را می زند برای طراحی چنین محیطی، رنگ از ضروریات است. به همین دلیل لازم است زبان و معنای رنگ ها را بدانیم تا درستی از آن ها استفاده کنیم.

رنگ سفید

رنگ سفید القاء کننده آرامش، صفا و آسایش است. سفید به همراه خلوصش، یکی از کاربردی ترین رنگ ها در طراحی دکوراسیونی یک فضا است زیرا که قابل قرار گرفتن در کنار تمامی رنگ هاست.

به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوشش های اصلی، آن مکان را روشن تر و بزرگ تر جلوه می دهد بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب ایده آلی است. سفید خالص هنگامی که با نور طبیعی نورپردازی می شود، یک رنگ گرم را ایجاد می کند ولی در زیر نورهای مصنوعی به نظر سرد می رسد. در نتیجه با اضافه کردن نورهای زرد، قرمز و قهوه ای در کنار نور مصنوعی مانند فلورسنت یا افزودن لوازمی به یک یا چند رنگ یاد شده در محیط تغییر می کند. این رنگ ها از کیفیت سفید نمی کاهند بلکه آن را گرم تر می کنند رنگ سفید برای فضاهایی با عناصر معماری قدیمی و یا جهت ایجاد هماهنگی بین سبک های کاملاً مجزای معماری بسیار ایده آل است. برای حفظ آرامش فضایی با سطوح سفید می توان از لوازمی با رنگ های خنثی و بافت های طبیعی مانند چوب استفاده نمود و برای ایجاد تضادهای ظریف و زیبا، تعدادی رنگ های دراماتیک نیز به این ترکیب افزود. سفید را می توان برای اصلاح تیرگی یک رنگ تند به کار برد. همان طور که تجربه کرده اید و می دانید، انتخاب  رنگ دیوار از میان رنگ های موجود ، کار سختی است. بخصوص چون همه رنگ ها روی یک کارت بزرگ و کنار یکدیگر نمایش داده شده اند و انتخاب، مشکل است.

سفید به همراه خلوصش، یکی از کاربردی ترین رنگ ها در طراحی دکوراسیونی یک فضا است زیرا که قابل قرار گرفتن در کنار تمامی رنگ هاست.

اگر رنگ مورد نظرتان را روی دیوار امتحان کردید و دیدید که بیش از اندازه بر محیط اطرافش تأثیر می گذارد، سفید مات را به آن رنگ اضافه کنید تا به رنگ  روشن تر و ملایم تری برسید. سفید را همچنین می توان برای کاهش تأثیر رنگ های تند به کار برد. اگر سفید روی درها، ستون ها، کف، اطراف شومینه و وسایل چوبی به کار رود، به تقسیم رنگ کمک کرده به اتاق شکل می دهد.

رنگ مشکی نیز برای ایجاد تمایز و فاصله گذاری بسیار کارساز است. اگر روی قاب عکس و اطراف  تصاویر، روی خطوط ، روی کوسن ها و پای دیوار به کار رود، جلوه ی زیبا و شیکی خواهد داشت.

دکوراسیون

سیاه و سفید

مباحث زیادی در خصوص این که سیاه و سفید، رنگ های واقعی هستند یا نه، مطرح شده است. وقتی تمام طول موج های طیف به سطح یک شیء جذب شوند، آن شیء، سیاه به نظر می رسد و وقتی تمام این طول موج ها از سطح شیء بازتابند، شیء سفید به نظر می رسد. وقتی سیاه و سفید کنار هم قرار می گیرند، ترکیب کلاسیک و مکملی را به نمایش می گذارند که خیره کننده، ناب و زنده است.

این ترکیب، در عین حال، بی پیرایه و برجسته است. تصور کنید که خطوط تایپ شده مشکی روی صفحه سفید، ستارگان سفید در آسمان شب، راه راه های بدن گورخر و نیز لباس های سفید و سیاه چه جذابیتی دارند. مقیاس متغیر بین سفید و سیاه، رنگ هایی مانند استخوانی ، بژ، خاکستری و سربی را پدید می آورد.

این ترکیب، رنگ های دیگر را به حال تعادل در می آورد؛ نه بیش از حد بر آنها تاکید می کند و نه در سایه خود قرارشان می دهد. خاکستری را هم می توان با ترکیب دو رنگ مکمل  به دست آورد. راهروی خانه خود را خاکستری کنید. در این صورت، فضای بی رنگ و بی جهتی را برای ایجاد دکور مورد نظر خود در اختیار خواهید داشت. این ترکیب، اصلاً تند نیست و از اهمیت سایر وسایل اتاق هم کم نمی کند همچنین اگر خاکستری را بین دو رنگ قوی قرار دهید، گذر از آنها راحت تر می شود.

رنگ مشکی نیز برای ایجاد تمایز و فاصله گذاری بسیار کارساز است. اگر روی قاب عکس و اطراف  تصاویر، روی خطوط ، روی کوسن ها و پای دیوار به کار رود، جلوه ی زیبا و شیکی خواهد داشت.

سفید و سیاه به برخی رنگ ها جلوه خاصی می دهند. اگر مشکی را به قرمز اضافه کنید، نتیجه آن قهوه ای تیره می شود؛ در حالی که سفید می تواند قرمز را به رنگ مایه های ملایم تری تبدیل کند. وقتی از رنگ مایه های روشن یک رنگ خاص استفاده می کنید مطمئن شوید که اصل این رنگ، تند و قوی است. در غیر این صورت، به رنگ سفید با مایه هایی از رنگ مورد نظرتان خواهید رسید که بیشتر به ایجاد یک ترکیب کسل کننده می انجامد. سیاه و سفید ، ابزار مناسبی برای ستایش اهمیت سایه در رنگ ها هستند وقتی می بینیم که چگونه رنگی مثل آبی از نیلی تیره به آسمانی رنگ می رسد، می توانیم تفاوت در اشباع رنگ از یک سوی طیف تا سوی دیگر آن را بررسی کنیم.

برای فضاهای مختلف خانه با توجه به سلیقه و نیازتان می توانید از این دو رنگ برای ارامش بخش،جذابیت،مهیج بودن و...در دکوراسیون تان استفاده کنید.

منبع : ایران سلامت

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

کارخانه تولید آرامش

شما به رنگ مشکی علاقه دارید؟

سبز آرایی با سبکی نو

غرق در آرامش آبی

دنیای رنگی اطراف ما

قرمز، انرژی زا و هیجان آور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.