تبیان، دستیار زندگی
آماده كردن یك اتاق برای كودك نورسیده همیشه بخشی از لذت بچه دار شدن و توسعه یك خانواده است و تولد نوزاد همواره واقعه ای است كه دیگر اعضای خانواده چند ماه در انتظار آن بوده اند. والدین اغلب با عشق و علاقه فراوان اتاق اولین نوز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسائلی كه در مورد اتاق كودك باید در نظر گرفته شود .

آماده كردن یك اتاق برای كودك نورسیده همیشه بخشی از لذت بچه دار شدن و توسعه یك خانواده است و تولد نوزاد همواره واقعه ای است كه دیگر اعضای خانواده چند ماه در انتظار آن بوده اند. والدین اغلب با عشق و علاقه فراوان اتاق اولین نوزاد خود را آماده می كنند و وسایل لازم برای آسایش و راحتی او را تدارك می بینند. اما در حقیقت نوزادان برای آسایش و زندگی راحت به وسایل و ابزار متعدد و بی شماری نیاز ندارند و اغلب نیازهای واقعی آنها به چند وسیله ابتدایی محدود می شود.

در تهیه و تدارك اتاق نوزاد یكی از مهم ترین نكاتی را كه باید همواره به خاطر داشته باشیم، رشد و تغییر بسیار سریع نوزادان و نیازهایشان است. از این رو هنگام برنامه ریزی برای دكوراسیون اتاق كودك از رنگ آمیزی و پوشش دیوارها و كف اتاق گرفته تا خرید وسایلی مانند تخت و كمد و از این قبیل چیزها ، باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم كه اغلب وسایل نوزادان پیش از آنكه فرسوده شوند بی استفاده می شوند و نوزاد به دلیل رشد سریع و تغییرات محسوس در زمانی كمتر از یك سال قادر به استفاده از بسیاری از وسایل اولیه اش نخواهد بود. بنابراین در انتخاب وسایل و رنگ آمیزی اتاق نوزاد این سرعت را به خاطر داشته باشید و از رنگ هایی بهره بگیرید كه برای چند سال اولیه زندگی كودك مناسب باشند. همچنین وسایلی چون تخت و كمد را به گونه ای انتخاب كنید كه در چند سال آتی نیز قابل استفاده باشند. بسیاری از تختخواب هایی كه برای نوزادان ساخته می شوند قابل تغییر بوده و به راحتی به طول تختخواب اضافه می شود یا نرده های كنار تخت در این تختخواب ها امكان جدا شدن داشته و می توان به راحتی آنها را كنار گذاشت. به این ترتیب تخت جوابگوی نیاز كودك تا سنین ۸-۶ سالگی خواهد بود و والدین مجبور به صرف هزینه مجدد برای تغییر تخت پس از ۳ سال اول زندگی نیستند و یا كشوهایی كه از سطح رویشان می توان به عنوان جای تعویض لباس و پوشك نوزاد استفاده كرد در همه سنین به عنوان كشوهایی كه لوازم گوناگون كودك را در خود جای می دهند قابل استفاده هستند.

هنگام برنامه ریزی برای اتاق نوزاد به سیستم گرمایی و نورپردازی اتاق نیز توجه داشته باشید. دمای اتاق نوزاد باید همواره بین ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتیگراد باشد. از این رو با توجه به امكانات منزل باید راهی ایمن برای تامین این دما در اتاق كودك در نظر گرفته شود.

نور مستقیم و درخشان برای نوزادان مناسب نیست. به همین دلیل برای تلطیف نور خورشید در روز از پرده های نازكی كه نور را از خود عبور داده اما از تندی آن می كاهند برای پنجره های اتاق نوزاد استفاده كنید و در شب برای تأمین نور اتاق از چراغ هایی كه نور را به سقف می تابانند برای ایجاد نور غیرمستقیم و كافی بهره بگیرید. نور اتاق كودك در طول شب نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا كه نوزادان اغلب در طول شب نیاز به تغذیه دارند و اتاق نوزاد باید در شب از میزانی از نور بهره مند باشد تا ضمن آنكه مادر را به انجام امور معمولی چون تغذیه كودك و یا تعویض پوشك او قادر می سازد موجب بیداری كامل و هوشیار شدن نوزاد نیز نشود. استفاده از كلیدهای تایمردار كه مقدار نور را تنظیم می كنند یكی از بهترین راه های پاسخگویی بر این نیاز است. در غیر این صورت می توان از چراغ خواب های كوچك نیز برای تأمین این مقدار نور سود برد.

برای پنجره های اتاق نوزاد بهتر است علاوه بر پرده اتاق یك آستری ضخیم نیز در نظر بگیرید تا در مواقع لزوم بتوانید اتاق را در طول روز نیز تاریك كنید.

اگرچه اولین انتخابی كه برای پوشش كف اتاق نوزاد به نظر می رسد یك پوشش نرم و راحت است اما باید این امر را نیز در نظر داشته باشیم كه ظرف چند ماه ، نوزاد ما تبدیل به كودك نوپایی می شود كه انواع مایعات و نوشیدنی ها و مواد غذایی گوناگون را به دست گرفته و بر روی زمین اتاق خواهد ریخت. بنابراین پوشش كف اتاق را از نوعی در نظر بگیرید كه ضمن نرمی و لطافت به راحتی تمیز شود.

نوزاد علاوه بر تختخواب اصلی ، اغلب به یك تخت چرخدار متحرك و كوچك و یا یك گهواره نیز نیاز دارد كه در ماه های اولیه تولد، در كنار تخت مادر قرار گرفته و این امكان را به مادر بدهد تا برای رسیدگی و مراقبت از نوزاد در طول شب مجبور به طی مسافت میان اتاق ها نباشد. پس از چند ماه اول ، زمانی كه دفعات بیدار شدن نوزاد در شب كاهش می یابد و مادر نیز توان از دست رفته را باز می یابد می توان نوزاد را به اتاق مخصوص و تختخواب اصلی اش انتقال داد.

چنانچه اتاق كودك جای كافی داشته باشد یك مبل یا صندلی راحت برای مادر در اتاق نوزاد در نظر بگیرید تا مادر جای راحتی برای نشستن هنگام شیردهی و مراقبت از نوزاد داشته باشد.

ضمن طراحی و برنامه ریزی برای دكوراسیون اتاق كودكان علاوه بر اموری كه ذكر شد توجه به ایمنی نیز نباید فراموش شود. همواره باید به وسایلی كه در دسترس نوزاد و یا كودك نوپا قرار دارند از قبیل آنچه از درون تخت برای كودك قابل دسترسی است دقت و توجه داشت. همچنین سطح كف اتاق نباید از مواد لیز و لغزنده باشد و پریزهای برق كه در ارتفاع كم نصب شده اند باید با استفاده از وسایل مخصوص موقتاً مسدود شوند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.