تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، درباره خرافاتی که از صدا و سیما و به بهانه گزارش و پخش جام جهانی به مردم ارائه می شد، انتقاد کرده. خرافاتی مثل هشت پا.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشت پای فردوسی پور در مجلس

عادل فردوسی پور

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، در این هفته جلسه ای گذاشتند و حسابی به ترویج خرافات توسط صدا و سیما اعتراض کردند. ستار هدایت خواه، سخنگوی این کمیسیون و نماینده بویراحمد در مجلس، مصادیق این خرافات را هم مطرح کرد؛ از جمله همان هشت پای معروف آلمانی را.

هدایت خواه گفت: اعضای كمیسیون فرهنگی پس از بررسی اخبار فرهنگی روز، اعتراض خودشان را به ترویج خرافات توسط صدا و سیما در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی و پیش‌بینی هشت‌پای آلمانی مطرح کردند. این نماینده، نحوه انعکاس خرافاتی که در قرن بیست و یکم و آن هم توسط مردمی که مدعی رشد علمی و فرهنگی هستند مطرح می شود را، به نوعی مروج خرافه گرایی دانست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی، از عادل فردوسی پور هم نام برد تا بگوید که: از سوی دیگر برخی از گزارشگران از جمله آقای فردوسی‌ پور، در گزارش های خود از جام جهانی، مطالبی همچون اینكه اگر تیمی در سمتی از میدان بازی كرده است، برنده شده و مسائلی همچون این موارد را مطرح می‌كردند كه بیان این سخنان بدون هیچ مبنای علمی و عقلی، نوعی خرافه‌ گرایی را ترویج می ‌ كند. اعضای كمیسیون فرهنگی نسبت به این موارد به شدت معترض بودند و تاكید داشتند كه صدا و سیما و گزارشگران آن، باید دقت كنند كه مروج خرافه‌ گرایی نباشند.

آقای فردوسی‌ پور، در گزارش های خود از جام جهانی، مطالبی همچون اینكه اگر تیمی در سمتی از میدان بازی كرده است، برنده شده و مسائلی همچون این موارد را مطرح می‌كردند كه بیان این سخنان بدون هیچ مبنای علمی و عقلی، نوعی خرافه‌ گرایی را ترویج می كند.

هدایت خواه، همچنین گفت که فرج الله سلحشور، کارگردان سریال حضرت یوسف، هم به کمیسیون آمده بود تا درباره ماجرای فیلمنامه و ادعاهایی که درباره برداشت غیرقانونی فیلمنامه این سریال از کتاب یک نویسنده دیگر شده، توضیح بدهد. اعضای کمیسیون هم بعد از شنیدن توضیحات آقای کارگردان، نظر خودشان را چنین مطرح کردند: نظر كمیسیون در این رابطه این است كه برخی از جریانات و محافلی كه رابطه‌ خوبی با مسائل دینی و اعتقادی ندارند و در عرصه هنری چندان موافق با حضور نیروهای ارزشی نیستند و به عبارتی میانه خوبی با كارهای ارزشمند ندارند، تلاش كردند با حاشیه‌ سازی و طرح برخی از مسائل، فضایی را ایجاد کنند كه رفتن به سمت فیلم‌ ها و برنامه‌ های هنری مبتنی بر آموزه‌های دینی، برای افراد پرهزینه نشان دهد.

البته هدایت خواه، انتظاراتی را هم از دستگاه قضایی مطرح ساخت: جمع‌ بندی كمیسیون فرهنگی از توضیحات ارائه شده آقای سلحشور این بود كه باید برای حمایت از هنرمندان متعهد در این عرصه، دستگاه قضایی نیز مراقبت كند تا تحت تاثیر برخی از فضاسازی ‌ها قرار نگیرد و با دقت و مراقبت، این موضوع بررسی و تصمیم درستی مبتنی بر عدل، شرع و منطق گرفته شود.


عیسی محمدی- گروه هنر تبیان