تبیان، دستیار زندگی
باور کردن این تصمیم ژاپنی ها کمی مشکل است. آنها تصمیم دارند که جام جهانی فوتبال سال 2022 را به صورت هولوگرافیک در بقیه استادیوم های دیگر کشورها نشان دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

Word Cup 2022  را در استادیوم تماشا کنید

حتماً شما هم در مورد هولوگراف چیزهایی شنیده‌اید امّا برای اینکه اطلاعات کامل‌تری در این زمینه داشته باشید، جالب است بدانید حدود 28 سال قبل در سال 1982 یکی از مهمترین آزمایشات علم نزدیک در قرن بیستم به وقوع پیوست که برخی از دانشمندان بر این باور بودند که این کشف علم را متحول خواهد کرد.

هولوگرافیک tv

این آزمایش را می‌توان چنین توضیح داد که در شرایط خاص برقراری و ارتباط آنی و لحظه‌ای بین ذرات ریز اتمی مثل الکترون‌ها، امکان‌پذیر است. ارتباطی که از مکان این ذرات و مقدار فاصله بین آنها مستقل است. بدین‌ترتیب صرف‌نظر از آنکه آنها 10 متر یا 10 میلیون کیلومتر از هم فاصله داشته باشند از وضعیت یکدیگر مطلع‌اند.

امّا پذیرش این مطلب به نوعی بر خلاف اصل انیشتین بود که برقراری ارتباط با سرعتی بیش از سرعت نور امکان‌پذیر نیست زیرا گذر از این سرعت به معنای شکستن سدّ زمان است.

این‌گونه بود که بحث‌ها و چالش‌های مختلفی ایجاد گردید و نهایتاً فردی به نام دیوید بوهم اعتقاد خود را اینگونه عنوان نمود که جهان یک هولوگرام غول‌پیکر پر زرق و برق است.

حال این سئوال مطرح می‌شود که هولوگرام چیست؟

هولوگرافیک tv,holographic,world cup 2022,

هولوگرام یك تصویر سه بعدی است كه به كمك لیزر ایجاد می‌شود. برای تهیه‌ی این تصویر ابتدا یك اشعه‌ی لیزری به شیئی تابانیده و نور انعكاس یافته از آن با اشعه لیزر دیگری تداخل داده می‌شود. سپس فیلم مخصوصی الگوی تداخلی این دو اشعه را در ناحیه‌ای كه آن دو به هم می‌رسند، ضبط می‌كند. این فیلم در هنگام ظاهر شدن به یك سری خطوط مدور تیره و روشن و به ظاهر بی‌معنی شبیه است. اما هنگامی كه اشعه‌ی لیزر به سوی این فیلم تابانده می‌شود، می‌توان تصویر سه بعدی زیبایی از شیئی اصلی را مشاهده نمود. ایجاد تصاویر سه بعدی خاصیت جالبی از هولوگرام‌هاست اما این تنها مشخصه مهم آنها نیست. یكی از خاصیت‌های بسیار هولوگرام‌ها این است كه اگر آنها را نصف كنیم و سپس دوباره اشعه لیزری را به آنها بتابانیم، تصاویر حاصل از هر نیمه شامل كل تصویر شیئی اصلی در اندازه‌ی كوچك‌تر خواهد بود. حتی اگر هولوگرام را به قطعات كوچك‌تر نیز تقسیم كنیم، هر یك از قطعات، تصویر كوچكی از كل شی‌ء را به همراه خواهند داشت.

ژاپنی‌ها با استفاده از این نوع تصاویر جام‌جهانی 2022 را به صورت هولوگرافیک

در استادیوم‌های دیگر کشورها به نمایش  می گذارند

حال موضوع جام‌جهانی چیست؟

هولوگرافیک tv,holographic,world cup 2022,

ژاپنی‌ها چند ماه پیش این موضوع را عنوان نمودند که قصد دارند با استفاده از این نوع تصاویر جام‌جهانی 2022 را به صورت هولوگرافیک در استادیوم‌های دیگر کشورها به نمایش بگذارند و هر فردی از استادیوم کشور خودش به طور مجازی و البته به نظر کاملاً واقعی جام‌جهانی را تماشا کند.

البته قطعاً چنین پروژه‌‌ای هزینه‌های زیادی دارد مثلاً آنها برای این پروژه حدود 6 میلیارد دلار در نظر گرفته‌اند و حدود 200 دوربین فیلم‌برداری HD هر بازی را ضبط می کند. و به طور همزمان به 400 استادیوم فرستاده می شود.

البته در نظر داشته باشید که این استادیوم‌ها در میلیون‌ها کیلومتری استادیوم بازی و در کشورهای مختلف جهان قرار دارند.

جالب است بدانید میکروفون‌هایی در سراسر زمین بازی وجود دارد، تا صداهایی نظیر شوت کردن و غیره هم منتقل شوند.

این طرح بسیار جالب و رؤیایی هنوز به تصویب نرسیده است. ولی قطعاً افراد زیادی برای دیدن جام‌جهانی از استادیوم شهر خود از این طرح حمایت خواهند کرد.

منابع:

http://www.televisionbroadcast.com/article/100984

http://www.sobelmedia.com/2010/05/20/japan-pledges-3d-holography-for-2022-world-cup/

نوشته ی: فائزه سیدخاموشی