تبیان، دستیار زندگی
در زیر سه مطلب برگزیده جالب از دنیای فناوری را که در ماه گذشته رخ داد، برای شما دوستان عزیز تهیه دیده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فناوری در ماهی که گذشت

در زیر سه مطلب جالب از دنیای فناوری را که در ماه گذشته رخ داد، برای شما دوستان عزیز تهیه دیده ایم.

لباس را بجای دوختن به بدن خود اسپری کنید!

فکر کنید دیگر دغدغه ی لباس خریدن و اینکه لباس سایزتان باشد یا نه ، بلند یا کوتاه نباشد! و … را نخواهید داشت. درست است، شاید این طرح فقط در حد یک ایده باشه ولی فراموش نکنید که همیشه برای تغییر و تحول یک نقطه ی آغازی هم وجود دارد. این مایع مخلوط که توسط Imperial College لندن و شرکتی به نام Fabricon درست شده به شما این اجازه را می دهد که لباس رو به صورت مستقیم و به شکل و اندازه ی دلخواه بر روی بدن خودتان اسپری کنید!!

لباس اسپری شده

بعد از اسپری کردن و خشک شدنش روی بدن، یک لایه ی نازک از پارچه بر روی بدن شما تشکیل می شود که لباستان نام دارد! خوب قبلا هم همچین تکنولوژی ای وجود داشته است! بله این تکنولوژی قبلا هم درست شده بود و به عنوان لباس های Latex مطرح می شد ولی آن ها را برای از تن در آوردن باید پاره می کردید و یک بار مصرف بودند! اما این نوع لباس را شما می توانید از تن به راحتی در بیارید، بشوئید، اتو کنید و در کنار بقیه لباس هایتان استفاده کنید !

"وقتی این پروژه را شروع کردم واقعا می خواستم یک لباس با متد متفاوت ، یکپارچه ( یعنی چیزی که درز نداشته باشد تا شکافته شود و بدون نیاز به خیاطی تولید شود ) ، سریع و راحت از لحاظ تولید و پوشیدن، درست کنم." اینها صحبت های Manel Torres طراح اسپانیایی این نوع لباس بود.

Torres با همکاری Paul Luckam استاد بخش تکنولوژی ذرات در Imperial College این نوع پارچه را ساخته است. Torres همچنین اضافه کرده است: "خواسته ی من از این روش جدید عوض کردن و پایبند نبودن به اصول فعلی صنعت نساجی و پوشاک بود، روشی که بتوانیم پارچه و لباس را بدون نیاز به دوخت و خیاطی تولید کنیم."

کمپانی سازنده Fabricon می گوید : Spray-on Fabric شامل الیاف کوتاهی است که با نوعی پلیمر ترکیب شده و حلالی به آن اضافه شده که پارچه را به صورت مایع در می آورد ؛ بعد از اینکه پارچه اسپری شد و پوست بدن را لمس کرد حلال تبخیر شده و در نهایت الیافی که با پلیمر با هم ارتباط متقابلی برقرار کردند پارچه و لباس را تشکیل می دهند. Spray -on تنوع زیادی در پوشش انواع پارچه اعم از طبیعی و مصنوعی شامل پشم، کتان یا اکریلیک دارد. جنس این لباس با توجه به نوع فیبر استفاده شده و نحوه افشاندن آن بر سطح پوست می تواند شبیه پشم، نخ و یا آکریل باشد. این لباس منعطف و قابل شستشو است و می توان آن را در مجاورت سایر البسه به راحتی نگه داری کرد.

لباس اسپری شده

Fabricon همچنین ادعا کرده این فناوری فقط برای استفاده در دنیای مد و لباس نخواهد بود بلکه مصارف پزشکی مانند باند پیچی پوست تن بدون اختلال در آن نیز خواهد داشت. البته اشکالاتی هم بر سر راه این ایده قرار دارد که باید برطرف شوند مانند بوی قوی ناشی از ماده ی حلال در هنگام تبخیر یا اینکه لباس های تولیدی حاصل از این روش تنها لایه ی نازکی هستند که آنچنان گرم نخواهند بود.

نقش یک ربات ژاپنی در یک نمایشنامه

ربات ها کم کم در حال تبدیل شدن به رقیبان جدی برای انسان ها هستند. حالا آنها وارد حرفه بازیگری هم شده اند. این ربات قرار است در یک نمایشنامه 20 دقیقه ای نقش ربات انسان نمایی را بازی کند که کار نگهداری از یک دختر بیمار را انجام می دهد.

ربات

‏بازیگر نقش مقابل این ربات می گوید ایفای نقش در مقابل یک ربات برایم کمی غیرعادی است. چرا که ربات احساسات واقعی ندارد و صدا و برخی حرکات این ربات از یک اتاق کنترل هدایت می شود. اما کارگردان این نمایشنامه از داشتن یک ربات به عنوان بازیگر خوشحال است چون حالا کسی را دارد که نقش را دقیقا آن طوری که می خواهد اجرا کند.

الهام از سوسك ها در ساخت ربات های امدادگر

سوسك ها قادر به حركت در فضای شلوغ داخل كابین، خزیدن سریع در سینك ظرفشویی یا فضای پر از وسیله انباری هستند.

اكنون می توان بدون گرفتن این حشرات چندش آور از آنها مدلی برای ساخت ربات های امدادگر كه بتوانند در میان آوارها و باقیمانده های بلایای طبیعی همچون زلزله چهار دست و پا رفته و بخزند، ساخت.

اما آموختن این كه چگونه این حشرات همزمان از6 پای خود برای راه رفتن، دویدن یا چرخیدن استفاده می كنند كاری سخت و زمانبر است.

محققان دانشگاه Case Western Reserve با استفاده از یك جفت دوربین سرعت بالا و یك برنامه كامپیوتری توانسته اند به طور همزمان جابه جایی های سه بعدی 26 مفصل پاهای سوسك را به تصویر بكشند.

نتایج این تحقیقات در مجله اینترنتی «Plos ONE» به چاپ رسیده است.هر یك از پاهای سوسك تفاوت های كوچكی با هم دارند، اما با یكدیگر كاملا هماهنگ هستند. با وارد كردن فشار یك پا سوسك قادر نیست ذره ای به جلو حركت كند.

بنابراین برای برداشتن تنها یك قدم نیاز به حركتی هماهنگ بین تك تك مفاصل تمامی پاهاست، درست مانند زمانی كه سوسك حركت روبه جلو دارد.

ربات سوسک

با استفاده از تكنولوژی های به روز و مدرن محققان توانستند اولین تجزیه و تحلیل های مفصل از چگونگی حركت سوسك توسط پاهای بسیار ظریف و استفاده از مفاصل بند دوم كه بین بند اول و قسمت بالای ران قرار دارد، انجام دهند.

بررسی ها نشان می داد هنگامی كه وزن بدن به سمت جلو می افتد این مفصل باعث كاهش جهش شده و سپس به محض این كه پاها قصد حركت رو به جلو را داشته باشند به منظور بالا بردن استخوان درشت نی به حركت درمی آید.

جهت عكسبرداری سه بعدی از مفاصل پاهای سوسك به هنگام حركت از دوربین های دیجیتال سرعت بالا كه انطباق زمانی لازم را داشتند استفاده شد.

این دوربین ها طی 8ثانیه و در هر ثانیه 500فریم عكسبرداری می كردند. با استفاده از یك نرم افزار ارتقا یافته كه در هر ساعت 106496 نقطه سه بعدی با دقت 90 درصد را آنالیز می كرد كار محققان بسیار راحت شد.

آنالیز فریم به فریم جابه جایی های سوسك با روش های قدیمی هفته ها طول می كشید. با اتوماتیك كردن این كار محققان همچنین آنالیزهای فردی كه به وسیله چشم انسان انجام می شد را حذف كردند.

این نرم افزار برای تحقیق روی دیگر حشرات نیز سودمند بوده و به صورت منبع باز می باشد تا محققان در صورت لزوم نیازمندی های لازم را به آن اضافه كنند.

گردآوری و تنظیم: محسن مرادی