تبیان، دستیار زندگی
آنالیز اثرات نوشیدنی‌ها برای ردیابی مکانی انسان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ردیابی انسان از روی نوشیدنی

آنالیز اثرات نوشیدنی‌ها برای ردیابی مکانی انسان

یافته های جدید محققان نشان می‌دهد بسیاری از نوشیدنی‌ها از جمله آب معدنی و ماءالشعیر بدلیل وجود بعضی مواد شیمیایی طبیعی اثراتی در بدن فرد مصرف کننده می‌گذارند که می‌توان از آنها برای ردیابی مکانی افراد استفاده کرد و مانند یک ذخیره کننده اطلاعات، داده‌های مربوط به مکان فرد را از آن استخراج نمود.

این اثرات بیشتر بر روی موی افرادی که این مایعات را بنوشند می‌ماند و می‌تواند به فهم موقعیت جغرافیایی آنها منجر شود.

این تحقیق که نتایج آن در دو هفته نامه علمی معتبر شیمی غذایی و کشاورزی  ACS منتشر شده اولین پژوهش در زمینه استفاده از نوشیدنی ها برای تعیین موقعیت مکانی است.

ردیابی انسان از روی نوشیدنی

آب، ماءالشعیر و بسیاری دیگر از نوشیدنی ها مواد شیمیایی طبیعی ای در خود دارند که می توانند اطلاعات مربوط به مولفه های مکانی را در خود ذخیره کنند و به این ترتیب می توانند به پیدا شدن محل چغرافیایی اولیه نوشیدنی یا برای دستگیری مجرمینی که آن مواد نوشیدنی را مصرف کرده اند مانند یک ردیاب کمک کند.

خانم لیزلی چسان و همکارانش در باره این تحقیق توضیح می‌دهند که بدن هیدروژن و اکسیژن را از آب و نوشیدنی‌های حاوی آب جدا می‌کند و آنها را به پروتئین‌ها، از جمله پروتئین‌های موجود در مو، پیوند می‌زند. هیدروژن و اکسیژن در فرم‌ها و ایزوتوپ‌های متفاوت وجود دارند. خصوصیات این ایزوتوپ‌ها با تغییرات مکانی به نحوی قابل پیش بینی تغییر می‌کند به گونه‌ای که در ارتفاعات کمتر از سطح دریا یا در مناطق ساحلی مقدار هر یک از این پارامترها (خصوصیات ِ ایزوتوپ‌ها) در بیشترین حالت خود نسبت به بقیه نقاط جغرافیایی قرار دارد. از آنجایی که سازندگان نوشیدنی‌ها معمولا از آب‌های محلی و منطقه‌ای برای ساخت نوشیدنی‌های خود استفاده می‌کنند، الگوهای بدست آمده از ایزوتوپ‌های موجود در مو می‌تواند به عنوان یک "اثر انگشت" مورد استفاده قرار گیرد و در اینصورت با بررسی الگوی تغییرات خصوصیات ایزوتوپ‌ها که خصوصیات آنها وابسته به مکان است، می‌توان به محلی که شخص از آن آمده پی برد.

دانشمندان الگوهای ایزوتوپ‌ها در مورد آب معدنی، آب گازدار و ماءالشعیر از 33 شهر مختلف را بررسی کردند و متوجه شدند که این الگوها با الگوهایی که قبلا از آب شیر بدست آورده بودند به صورت کلی مطابقت دارد. همچنین دریافتند که الگوهای ایزوتوپ‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر متغیر است به صورتی که شهرهایی که در یک منطقه جغرافیایی هستند، خصوصیات مشابهی در ایزوتوپ‌هایشان دیده می شود که با خصوصیات ایزوتوپ‌های شهرهای واقع در مناطق جغرافیایی دیگر که به لحاظ ارتفاع از سطح دریا متفاوتند، فرق بزرگی دارد که شناخت این تفاوت‌ها به شناخت مناطقی که نوشیدنی از آنها عبور کرده کمک می کند. برای مثال فردی که یک نوشیدنی در ایالات متحده می نوشد، "نشانی" های ایزوتوپی متفاوتی در موهایش نسبت به کسی که همان نوشیدنی را در اروپا یا آسیا می نوشد خواهد داشت.

بنابراین یافته های این پژوهش می‌تواند برای یافتن محل اصلی حرکت نوشیدنی و یا تعقیب مجرمین با شناسایی مسیر حرکت جغرافیایی مجرم به کار بیاید.

به زبان ساده‌تر، فرض کنید فردی مظنون به قتل در شهر آ است و در شهر ب دستگیر شده است. دانشمندان اکنون با استفاده از نتایج این پژوهش، قادرند با بررسی موی شخص مظنون قدرند به وسیله تشخیص نوشیدنی‌ای که شخص نوشیده، نهایتا بفهمند که آیا این فرد از شهر آ عبور کرده یا خیر.

بنابراین در آینده‌ای نزدیک یافته‌های این پژوهش در عملیات‌های پلیسی و دستگیری مجرمین و در سناریوهای تشخیص جرم به نحو چشمگیری به کمک نیروهای امنیتی خواهد آمد. این زمانی است که مجرمان یا باید در مصرف نوشیدنی‌ها بسیار مراعات کنند یا موهای خود را به نحوی از دسترس پلیس مخفی کنند تا امکان بررسی پروتئین‌هایی که ایزوتوپ‌های نوشیدنی‌های مصرف شده را به همراه دارند وجود نداشته باشد!

مقاله منتشر شده از این تحقیق در ژورنال ACS

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf1003539

مرجع

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/06/100630132840.htm

تهیه: بخش دانش و فناوری تبیان