تبیان، دستیار زندگی
در سال 1989 كشتى نف تكش اكسون والدز در آلاسكا به گل نشست و 38000 تن نفت خام به منطقه Prince William Pound نشت كرد. پدیدة نشت نفت یكى از جد ىترین حوادث زیست محیطى بشمار می‏رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدا سازی نفت از آب با نانوسیم‏ها

در سال 1989 كشتى نف تكش اكسون والدز در آلاسكا به گل نشست و 38000 تن نفت خام به منطقه Prince William  Pound نشت كرد. پدیدة نشت نفت یكى از جد ىترین حوادث زیست محیطى بشمار می‏رود.

نانو سیم

خدمه این نفت كش با تلاش شبانه روزى سعى كردند تا انتشار نفت به سایر مناطق را مهار كنند. اما جداسازى نفت از آب كه دو سیال امتزاج‏ ناپذیر هستند، كارى مشكل و طاقت فرساست و جداسازى آنها همواره با موفقیت نسبى همراه است. با ظهور یك نوآورى در فناورى نانو كه در مجله‏ى Nature Nanotechnology منتشر شده‏ است، جداسازى نفت به سهولت انجام‏پذیر خواهد بود.  تیم تحقیقاتى به سرپرستى فرانچسكو استلاچى و جینگ كونگ كه در مؤسسه‏ى فناورى ماساچوست (MIT) فعالیت می‏كنند، ماده‏اى ورقه مانند ساخت هاند كه قادر به جذب نفت تا 20برابر وزن خود است. این ماده مشابه ورق كاغذ است اما بجاى الیاف چوب از شبكه‏اى از نانوسیم‏ها ساخته شده است.

این نانوسیم‏ها از جنس اكسید پتاسیم منگنز هستند كه به‏صورت شبكه‏اى از خطوط متقاطع با آرایشى مواج و درهم تنیده باعث ایجاد حفراتى در ساختار شبكه خود می‏شوند .این حفره‏ها به آسانى مایعات را جمع‏آورى و مولكول‏هاى مایع را به دام می‏اندازند.

البته اگر نوآورى دكتر كونگ و استلاچى در همین حد بود كه گفته شد، یك مشكل بزرگ به وجود می‏آمد؛ این شبكه علاوه ‏بر نفت، آب را هم به راحتى در ساختار خود جذب می‏كرد.  بنابراین جداسازى هیچ وقت اتفاق نمی‏افتد!  اما محققان فكرى براى این موضوع كرد ه‏اند. آنها سطح ماده را، بنحوى كه حفره‏ها مسدود نشوند، با سیلیكون پوشاندند كه سبب دفع آب می‏شده و فقط عبور مایعاتى نظیر نفت از آن امكانپذیر است.

این مشخصه‏ى ویژه در این نوآورى آن را از سایر اسفنج‏هاى طراحى شده براى جداسازى آب از نفت متمایز می‏كند.  عملكرد چشمگیر این جاذب سبب می‏شود كه بتوان آنرا براى ماه‏ها در آب رها كرده، پس از عارى شدن آب از آلودگى آنرا خارج نمود.

سابقاً تمیز كردن آلودگی‏هاى نفتى در دریا نیازمند مجموع هاى از كشت ىها بود تا با احاطه كردن منطقه آلوده، از انتشار جریان نفت جلوگیرى كنند.  سپس مجموعه‏ى دیگرى از كشتی‏هاى مجهز به پمپ و تجهیزات كف‏گیرى و گودبردارى آورده می‏شد تا آلودگى از منطقه رفع شود.  این روش‏ها گران و وقت‏گیر به نظر می‏رسند اما این شبكه‏هاى نانوسیمى آلودگی‏هاى نفتى را بسیار سریع و با بازدهى بالا جذب می‏كنند و از این رو نیازمند مخازن كمترى هستند.

علاوه‏ بر اینها، یكى از مزایاى این جاذب پایدارى آن در دماهاى بالاست.  این پایدارى سبب می‏شود تا با گرمایش و در نتیجه تبخیر نفت جذب‏ شده، این جاذب احیا و براى استفاده مجدد آماده شود. این نانوسیم‏ها ارزان بوده و به سهولت به‏ شكل ورقه كاغذ ساخته می‏شوند. این محققان بر این باورند كه تولید انبوه این ماده با مشكلى مواجه نیست.

نشت نفت همچنان به عنوان یك معضل زیست محیطى مطرح است و آثار مخرب آن تا سال‏ها در طبیعت باقى می‏ماند. حتى بعد از انجام تلاش‏هاى بسیار براى حادثه نفت‏كش اكسون و 19 سال كاهش میزان نفت به‏وسیله‏ى نیروهاى طبیعى، همچنان بقایاى آلودگى در منطقه یافت می‏شود .زمانى این مشكل بر طرف خواهد شد، اما این زمان با وجود این ابداع جدید زودتر فراخواهد رسید.

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی