تبیان، دستیار زندگی
شرکت ایرباس در نمایشگاه هوانوردی فارنبرو طرحی از هواپیمایی جدید و شفاف را به نمایش گذاشته که میزان فناوریهای به کار گرفته شده در آن به حدی است که خود شرکت نیز امکان ساخت آن را تا آینده ای نه چندان نزدیک ممکن نمی داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرباس هوشمند

شرکت ایرباس در نمایشگاه هوانوردی "فارنبرو" طرحی از هواپیمایی جدید و شفاف را به نمایش گذاشته که میزان فناوریهای به کار گرفته شده در آن به حدی است که خود شرکت نیز امکان ساخت آن را تا آینده ای نه چندان نزدیک ممکن نمی داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، از میان تمامی فناوریهای پیشرفته هوانوردی در نمایشگاه بین المللی فارنبرو، چشم انداز آینده نگرانه طراحان "ایرباس" یکی از بهترینها بوده است.

این شرکت هوانوردی نمونه هواپیمای 2030 خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت که ترکیبی از رویای کابینهای خود تمیز شونده، بدنه بسیار بلند، بالهای نازک، دم U شکل و طراحی هوشمندانه دماغه که می تواند کارایی هواپیما را بهبود ببخشد خواهد بود.

ایرباس تایید کرده که این هواپیما کمی تخیلی به نظر می رسد اما ارزش تصور کردن آن را دارد که با ادامه پر شتاب دستیابی به چنین پیشرفتهایی با استفاده از فناوریهای موجود، صنعت هوانوردی به چه کاراییهایی خواهد رسید.

ایرباس 2030

بخشهای مختلف این هواپیمای جدید از این قرارند:

- صندلی های هوشمند و پاک که از فیبرهای گیاهی ساخته شده و متناسب با نیاز مسافران تغییر حالت می دهند

- بدنه شفاف که چشم اندازی 360 درجه به وجود خواهد آورد

- استفاده از سلولهای انرژی زای حرارتی که حتی با حرارت بدن انسان نیز بتوان انرژی مورد نیاز بخشهایی از هواپیما را تولید کرد

- مواد خود تمیز شونده که از ذرات آب برای زدودن غبارها و آلودگی های بیماری زا استفاده می کنند

- نمایش هلوگرافیک دکوراسیون مجازی تا مسافران بتوانند کابینهای خود را به محیط مورد علاقه و مورد نیاز خود تبدیل کنند.

ایرباس 2030

بر اساس گزارش پاپ ساینس، ایرباس با شرح این ویژگی ها اعلام کرد این هواپیما هنوز در حد ایده باقی مانده است و ممکن است در زمان عملی شدن ساخت آن تمامی این فناوری ها را نتوان در یک جا گرد هم آورد.

نگاهی دقیق‌تر به ایرباس‌ آینده

بال‌هایی باریک‌تر و با طول بلندتر از گذشته: در این نمونه‌ نسبت طول بال‌ها به بدنه هواپیما افزایش چشم‌گیری داشته است. این تغییر نسبت باعث می‌شود بدنه هنگام شکافتن جریان هوا با اصطکاک کمتری روبرو شود. در نتیجه سوخت کمتری مصرف خواهد شد و هواپیما حین حرکت شرایط آیرودینامیک بهتری را تجربه خواهد کرد.

مواد اولیه سبک و هوشمند: استفاده از مواد هوشمند سبکی که می‌توانند میزان فشار وارده را تخمین بزنند، باعث می‌شود هواپیمای ساخته‌شده در حالی که وزن کمتری دارد، مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای پایین‌تری داشته باشد. این بدنه می‌تواند شفافیتی مطابق نیاز مسافران داشته باشد و امکان دید 360درجه را به فرد بدهد.

روش‌هاى نوین ساخت: بهره‌گیری از روش‌های مدرن ساخت نه‌تنها باعث می‌شود قیمت نهایی محصول کاهش پیدا کند بلکه امکان استفاده از ترکیبات تازه و ساخت ساختارهای پیچیده‌تر را به این صنعت خواهد داد. به عنوان مثال می‌شود از مواد تجدیدپذیر با قابلیت شکل‌دهی بالا در ساخت فضای داخلی کابین استفاده کرد.

موتورهای قوی و آرام: موتور هواپیماهای آینده قابلاعتمادتر، کم‌صداتر و با بهره‌وری بالاتر طراحی خواهند شد. این موتور‌ها در بخش انتهایی هواپیما و دور از کابین مسافران نصب خواهند شد تا با کاهش صدا و لرزش آرامش بیشتری را به مسافران هدیه کنند. صدای این موتورها به دلیل استقرار درون محفظه‌های تعبیه‌شده در دم هواپیما از بیرون هم کمتر شنیده خواهد شد. می‌توان امیدوار بود نحوه جاسازی موتورها و محل استقرار آنها باعث کاهش مصرف سوخت شود. در این شیوه جاسازی موتورها آنقدر از لحاظ کیفی و مهندسی بی‌نقص فرض شده‌اند که امکان دسترسی آسان به آنها چندان حائز اهمیت نبوده است.

بدنه هوشمند: بدنه هواپیمای مفهومى یک استوانه ساده نیست. با این حال خمیده و دارای انحنا ساخته‌شده تا علاوه بر اینکه فضاى داخلی بیشتری را برای کابین فراهم می‌کند، شکل خارجی بهتری برای بهبود کیفیت پرواز داشته باشد. این هواپیما می‌تواند تماما از کامپوزیت ساخته شود تا بتواند در حین ساخت به بهترین شکل ممکن شکل بگیرد.

ایرباس

در ساخت فضای داخلی کابین از الیاف گیاهی تجدیدپذیر استفاده خواهد شد که مانند برگ‌های نیلوفر آبی قابلیت لغزاندن قطرات آب یا گرد‌و‌غبار را داشته باشند و نیازی به نیروی انسانی برای تمیز کردن یا تعمیر آنها نباشد. حتی قابلیت تغییر‌شکل برای صندلی‌ها و فضای داخلی کابین پیش‌بینی شده است تا مسافران بتوانند به محیط اختصاصی و آرام دسترسی داشته باشند.

طراحی بهتر درها: درهاى ورودى می‌توانند دوتایی ساخته شوند تا امکان سوار و پیاده‌شدن سریع‌تر و ساده‌تر مسافران فراهم شود.

دم U شکل: دم یو شکل هواپیما به شکل عایقی برای کاهش صدا عمل خواهد کرد. در نمونه مفهومى بال عمودی انتهایی پیش‌بینی نشده است. کارکرد اصلی این بال حفظ پایداری جهتی هواپیما در صورت از کار افتادن موتور است. ایرباس امیدوارست موتورهای آینده خرابی و از کار افتادگی نداشته باشند، به همین دلیل در عقب هواپیما طراحی شده‌اند و بال عمودی نیز حذف شده است.

سیستم الکترونیک خودکار: هواپیما این قابلیت را خواهد داشت که به شکل مرتب کارکرد سیستم‌ها و شرایط را ارزیابی کند. هر گونه نیازی به تعمیرات یا نگهداری به صورت خودکار پیش‌بینی و اجرا خواهد شد. سیستم‌های عملیاتی حساس تقریبا بی‌نقص و بی‌نیاز از این مرحله خواهند بود.

سوختی با حداقل ایجاد آلودگی:

می‌توان مواد فوق‌رسانا، هیدروژن و حتی گداخت هسته‌ای را به عنوان منبع تأمین انرژی مورد بررسی قرار داد. استفاده از انرژی خورشیدی، زیست‌توده یا گرمایش حاصل از متابولیسم بدن مسافران نیز پیشنهاد شده است.

ایرباس هدف از ساخت این نمونه جاه‌طلبانه را از یک‌سو ارائه توان بالقوه این صنعت و از سوی دیگر جلب‌نظر جوانان که مسافران آینده خواهند بود، عنوان کرده است. این شرکت مسابقه‌ای با عنوان «ایده‌تان را به پرواز درآورید» طرح کرده است که امکان ثبت ایده‌ها در آن از روز «آینده در نمایشگاه هوایی» وجود خواهد داشت. جوایز 15 تا 30هزار یورویی این مسابقه به بهترین طرح‌های دانشجویی برای صنعت هوایی پاک اهدا خواهند شد.

تا 40سال دیگر حدود 9میلیارد انسان روی زمین زندگی خواهند کرد که به شغل مناسب، هوای پاک و سفر به عنوان بخشی از زندگی نیاز خواهند داشت و به نظر می‌رسد فارنبرو 2010 حداقل برای ایرباس دنیایی از فرصت‌های تازه را به ارمغان آورده باشد.

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی