تبیان، دستیار زندگی
اگر سنگ یا پیکانی را به هوا پرتاب کنید، شیئی را به هوا روانه (LAUNCH) کرده اید، که این عمل را پرتابی (PROGECTILE) می نامند. پرتابی، به جسم یا شیئی اطلاق که با نیروی خارجی به هوا روانه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با موشک ها

اگر سنگ یا پیکانی را به هوا پرتاب کنید، شیئی را به هوا روانه (LAUNCH) کرده اید، که این عمل را  پرتابی (PROGECTILE) می نامند. پرتابی، به جسم یا شیئی اطلاق که با نیروی خارجی به هوا روانه می شود.

برای مثال: وقتی ما سنگی را پرتاب می کنیم، نیرویی (خارجی) بر آن تحمیل می نماییم تا سنگ در هوا حرکت کند و وقتی پیکانی را پرتاب می کنیم برای وارد شدن نیرو بر آن (خارجی) از کشیدن زه کمان به عقب همراه تیر پیکان استفاده می نماییم. شکل زیراین موضوع را به خوبی نشان می دهد.

وقتی ما از موشک (MISSILE) صحبت می کنیم به این مفهوم است که یک جسم خود پرتابی (SELF-PROPELLRD) بدون خلبان (POILOT LESS) را به هوا روانه می نماییم. موشک برای حرکت، از موتور که حاوی سوخت است استفاده می نماید و حرکت آن در هوا ناشی از نیروی موتور (بدون کمک نیروی خارجی) می باشد. به عبارت دیگر انرژی لازم برای پرتاب، حرکت و ادامه ی ان از موتور ناشی می شود. علی هذا کلمه ی موشک به نوع خاصی از تجهیزات نظامی اطلاق می شود.

حرکت

موشک به مفهوم نظامی، یک وسیله ی نقلیه ی خودگردان (UNMANNED VEHICLE) می باشد و نقلیه (VEHICLE) از این نظر گفته می شود که موشک جسمی را که به طور معمول حاوی مواد انفجاری است از نقطه ای به نقطه ی دیگر حمل می نماید و به این علت خودگردان می گوییم که برای گردش در هوا و ادامه ی حرکت به خلبان یا عامل کنترلی انسانی نیاز ندارد. وقتی موشک، به مسیری در روی کره ی زمین و برای رسیدن به هدفی به هوا پرتاب شود، مسیری را که می پیماید، خط سیر موشک (TROGHCTORY) می نامیم.

بسیاری از موشکها دارای سیستم هدایت (GUIDDANCE MECAHNISM) می باشند. سیستم هدایت، مسیر موشک را جهت ادامه ی خط حقیقی و واقعی مسیر تغییر می دهد. قسمتی از موشک که حاوی مواد منفجره است، سر جنگی نامیده می شود که به طور معمول این قسمت در بخش جلویی موشک قرار دارد.

راکت (ROCKET) نوعی از موشک است که به طور معمول به همین نام خوانده می شود. راکت، موشک کوچکی که فاقد سیستم هدایت برای تغییر مسیر می باشد و در واقع یک موشک آزاد غیرهدایت شوند (UNGUIDED MISSLE) می باشد. راکت به محض اینکه به هوا روانه می شود، مسیر خود را بدون انجام تغییرات می پیماید.

امروزه انواع مختلفی از موشکها به وسیله ی ارتش و کمپانیهای فعال در این زمینه توسعه و تکامل یافته اند که هر کدام از نظر قدرت، بزرگی و دقت هدف گیری با هم فرق دارند. طراحی و بهسازی های انجام شده در مورد هر یک به نحوی است که هدف خاص و معینی را به بهترین وجه دنبال می نماید.

حرکت موشک

موشکها از محل خاصی به نام جایگاه روانه سازی (LAUNCHER SITE) به هوا به سوی هدف مشخصی (TARGET) پرتاب می شوند، اگر چه عوامل مذکور در تقسیم بندی موشکها نقش اساس دارند، علی هذا موشکها بر پایه های زیر نیز گروه بندی می شوند:

هدایت، برد، سرعت، سوخت، نوع سرجنگی، تعداد پیشران، محل روانه سازی و هدفگیری، پیکربندی، مأموریت، سیستم کنترل، شکل مسیر حرکت.

ادامه دارد...

تهیه کننده: محسن مرادی