تبیان، دستیار زندگی
ادامه ی معرفی هواپیماهای گرانش صفر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرواز در گرانش صفر(5)

در انتهای قسمت قبل به معرفی هواپیماهای گرانش صفر پرداختیم و اکنون نیز به ادامه این معرفی می پردازیم:

هواپیمای ایلیوشین-76 (Ilyushin-76) آژانس فضایی روسیه

هواپیمای تغییریافته IL-76 MDK به منظور ارائه خدمات تجاری پرواز گرانش صفر توسط آژانس فضایی روسیه استفاده می‌شود. این هواپیما به خاطر فضای داخلی بزرگ خود شهرت دارد و تنها 15 نفر برای هر پرواز انتخاب می‌شوند. از این رو، فضای زیادی برای هر فرد جهت تجربه بی‌وزنی وجود خواهد داشت. اگرچه IL-76 MDK برای راحتی مسافر طراحی نشده است، اما این دقیقاً همان هواپیمایی است كه برای آموزش كیهان‌نوردان استفاده می‌شود. افراد سالم و با حداقل سن 16 سال، با هزینه‌ای معادل 6500 دلار می‌توانند در این نوع پروازهای شركت كنند. شركت اسپیس‌ادونچر پروازهای گرانش صفر خود را با اهداف تجاری با استفاده از هواپیمای IL-76 MDK انجام می‌دهد.

ایلیوشین-76

- شركت اسپیس ادونچر

شركت اسپیس‌ادونچر با مسئولیت محدود، شركتی پیشرو در امور فضایی است كه در 1998 توسط گروهی از متخصصان گردشگری و هوافضایی تأسیس شد. این شركت خصوصی كه دفتر مركزی آن در واشنگتن آمریكا است، دفاتری در 50 شهر از جمله مسكو، توكیو و فلوریدا دارد. اسپیس‌ادونچر با طراحی مجموعه‌ای از مأموریت‌های فضایی موفق با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به دنبال توسعه تجاری صنعت بهره‌برداری تجاری از فضا است. مجموعه فعالیت‌های فضایی این شركت شامل پروازهای گرانش صفر، آموزش كیهان‌نوردان و همچنین پرتاب‌های فضایی است. اولین گردشگر فضایی، دنیس تیتو، به همراه دیگر گردشگران فضایی جهان، همه به لطف فعالیت‌های شركت اسپیس‌ادونچر توانستند به آرزوی خود برای حضور در فضا دست یابند. این شركت یكی از سرمایه‌گذاران اصلی شركت زیرو-جی است. در سال 2005، اسپیس‌ادونچر از آغاز تحقیقات خود برای بررسی امكان پرتاب‌های تجاری به ماه خبر داد. برنامه‌های آموزشی- فضایی این شركت عبارتند از:

گواهینامه پرواز مداری مقدماتی: در این برنامه دو هفته‌ای، آموزش‌های حضور در فضا شامل پروازهای گرانش صفر، تمرین در دستگاه گریز از مركز، شناوری خنثی و آزمایش‌های پزشكی به شركت‌كنندگان عرضه شده و در پایان، گواهینامه رسمی آژانس فضایی فدرال روسیه به افرادی كه با موفقیت دوره را پشت سر بگذارند، اعطا می‌شود.

تجربه شبیه‌سازی سفر فضایی: در این دوره، شركت‌كنندگان می‌توانند برخی شرایط و فعالیت‌های فضانوردان در فضا را مانند شرایط بی‌وزنی (با حضور در پروازهای گرانش صفر هواپیمای ایلیوشین-76) و راهپیمایی فضایی در یك لباس واقعی فضانوردی تجربه كنند. این شبیه‌سازی در مجموعه استارسیتی در نزدیكی مسكو، همان تسهیلاتی كه كیهان‌نوردان و خلبانان نظامی در آن دوره‌های آموزشی تخصصی می‌گذرانند، انجام می‌شود از مسكو تا استارسیتی یك ساعت راه است و در گذشته، تسهیلاتی كاملاً سری حتی برای بخش اعظمی از نیروهای نظامی محسوب می‌شده است.

برنامه‌های پروازهای فضایی اسپیس‌ادونچر نیز از قرار زیر است:

پروازهای زیرمداری: این برنامه شامل 90 دقیقه پرواز زیرمداری در سیستم ترابری زیرمداری اكسپلورر تا ارتفاع 100 كیلومتری سطح زمین است. با خاموش شدن موتورهای اكسپلورر در بالاترین ارتفاع، مسافران می‌توانند تا پنج دقیقه شرایط بی‌وزنی را تجربه كنند. شركت‌كنندگان همچنین یك دوره چهار روزه آماده‌سازی پیش از پرواز خواهند گذراند.

پروازهای مداری: اسپیس ادونچر، تنها شركت ارائه‌كننده پروازهای تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. متقاضیان، در مركز آموزش كیهان‌نوردی یوری گاگارین در استارسیتی روسیه آموزش‌های لازم فضانوردی را دیده و با فضاپیمای سایوز و فعالیت‌های گوناگون فضانوردان در ایستگاه فضایی آشنا می‌شوند. پس از انجام پرتاب‌های شبیه‌سازی شده و تأیید صلاحیت پروازی، مسافران از مركز فضایی بایكونور به سوی ایستگاه پرتاب می‌شوند. بدین ترتیب، هر گردشگر فضایی می‌تواند هشت روز را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری كند و با سرعتی حدود 26720 كیلومتر در ساعت به دور زمین بچرخد.

- برنامه كاوش در اعماق فضا (دی‌اس‌ئی): دی‌اس‌ئی-آلفا، اولین سری مأموریت‌های جدید كاوش در اعماق فضای شركت اسپیس‌ادونچر است كه با همكاری آژانس فضایی فدرال روسیه و شركت فضایی- موشكی انرگیا قرار است تا سال 2011 به مرحله اجرا درآید. این برنامه شامل سفر به ماه با استفاده از فضاپیمای سایوز به خلبانی یك كیهان‌نورد روسی است كه به شركت‌كنندگان امكان تجربه شرایط بی‌وزنی، مشاهده زمین از فاصله 250،000 كیلومتری و دیدن ماه از نمایی بسیار نزدیك را خواهد داد.

هواپیمای بوئینگ 727 شركت زیرو گراویتی (زیرو-جی)

شركت زیرو-جی پس از ارزیابی‌های كارشناسانه، هواپیمای ترابری بوئینگ 200-727 را برای خدمات پروازی گرانش صفر خود برگزید. این هواپیما از میان هواپیماهای بوئینگ707، 737، 757 و دی‌سی-9 به دلیل برخی خصوصیات برتر از جمله موتورهای متصل به بدنه، دم تی‌شكل و انطباق با استانداردهای اداره هوانوردی فدرال آمریكا (اف‌ای‌ای) در مورد میزان تولید صدا انتخاب شد. مجموعه این عوامل، امكان پروازی نرم و آرام را حین مانورهای سهموی فراهم می‌سازد.  بوئینگ 727 خود یكی از پرفروش‌ترین هواپیماهای تولیدشده توسط شركت بوئینگ بوده است، به طوری كه تعداد 1800 فروند از این هواپیما بین سال‌های 1962 تا 1984 در خطوط هوایی جهان به‌كار گرفته شد. بوئینگ 727 اولین جت سه‌موتوره استفاده‌شده در خطوط هوایی خصوصی است و طی 30 سال اول ظهور هواپیماهای جت مسافربری، مقام نخست فروش را داشته است. تولید این هواپیما بیش از 24 سال، از اوایل دهه 60 میلادی تا اوت 1984، ادامه داشت. به هنگام تحویل آخرین فروند 727 توسط شركت بوئینگ، ناوگان متشكل از این هواپیما حدود 13 میلیون مسافر را در ماه جابجا می‌كرد.  بوئینگ 727 نیز مانند دیگر هواپیماهای شركت بوئینگ، با توجه به نیاز بازار به مرور تكامل یافت. پس از فروش 407 فروند از سری 100 این نوع هواپیما، سری 200سی با تغییر در درب جانبی اصلی وارد بازار شد. امروزه با گسترش پروازهای گرانش صفر در سطح جهان، بوئینگ 727 به عنوان هواپیمایی قابل‌اطمینان و با توانایی‌های بالا، جایگاهی دایمی را به خود اختصاص داده است.

هواپیمای گرانش صفر شركت زیرو-جی كه به جی-فورس-وان شهرت یافته، دارای یك درب بزرگ ورود بار است و محفظه داخلی آن به طول 70 پا، فضای مناسبی را در اختیار مسافران برای انجام حركات آكروباتیك قرار می‌دهد. شركت زیرو-جی برای تجهیز و آماده‌سازی هواپیمای بوئینگ خود برای پروازهای گرانش صفر، با اف‌ای‌ای همكاری نزدیك داشته است. مهم‌ترین تغییر در بوئینگ 727، ارتقای سیستم هیدرولیك هواپیما بوده كه در كنار افزودن شتاب‌سنج‌های ویژه در كابین خلبان، امكان استفاده پیوسته از فشار هیدرولیك را فراهم آورده است.

پروفیل پروازی یك پرواز گرانش صفر شركت زیرو-جی

جی-فورس-وان، از نظر اندازه و ظرفیت تقریباً مشابه هواپیمای گرانش صفر KC-135 ناسا است. مشخصات پروازی آن نیز مشابه پروفیل پروازی KC-135 است. در عین حال، جی-فورس-وان یك هواپیمای تجاری و KC-135 یك هواپیمای نظامی است. موارد كاربرد پروازهای گرانش صفر شركت زیرو-جی ممكن است تفریحی یا تحقیقاتی باشد.

فضای داخلی جی-فورس-وان به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش انتهایی هواپیما دارای صندلی و برای نشستن 30 مسافر و خدمه با رعایت استانداردهای اف‌ای‌ای (اكسیژن در مواقع اضطراری، نور هدایتگر خروج، ...) طراحی شده است. بخش جلوتر نیز با طول حدود 60 پا، بخش شناوری خوانده می‌شود. در پروازهای تجاری گرانش صفر، كف این بخش با لایه‌های 5/1 اینچی ویژه جذب ضربه مورد تأیید اف‌ای‌ای پوشانده می‌شود. اما در پروازهای تحقیقاتی و یا ویژه فیلمبرداری، تجهیزات مخصوص آزمایش یا فیلمبرداری در این بخش نصب می‌شود.

شركت زیرو-جی برای راحتی و انعطاف‌پذیری، از چارچوب‌های مخصوصی درون هواپیما استفاده می‌كند. چهار چارچوب دارای صندلی در عقب و هشت چارچوب با توجه به نیاز مشتری و نوع استفاده از پرواز گرانش صفر در جلو قرار داده می‌شود. شش دوربین ویدئویی نیز در كابین تعبیه شده تا تمام مراحل پرواز داخل هواپیما ضبط كنند. جی-فورس-وان می‌تواند در هر پرواز، 27 مسافر را برای تجربه بی‌وزنی همراه داشته باشد.

- شركت زیرو-جی

شركت آمریكایی زیرو گراویتی (زیرو-جی) در آمریكا، اولین و تنها شركت تأییدشده توسط اداره هوانوردی فدرال آمریكا (اف‌ای‌ای) برای ارائه خدمات پرواز در حالت بی‌وزنی است. این شركت، یك شركت خصوصی پیشرو در بخش فضا و گردشگری فضایی است كه در راستای گسترش و عمومی‌سازی استفاده از فضا فعالیت می‌كند. در حقیقت، هدف اصلی شركت زیرو-جی فراهم آوردن امكان تجربه فضا برای همگان به طور ایمن، لذت‌بخش و ارزان است. پروازهای گرانش صفر شركت زیرو-جی با عنوان تجربه زیرو-جی برای عموم از سپتامبر 2004 آغاز شد و این شركت تاكنون بیش از 100 پرواز گرانش صفر با بیش از 2500 مسافر 12 تا 85 سال با موفقیت به انجام رسانده است. این پروازهای مشابه پروازهایی است كه ناسا در چهل سال گذشته برای آموزش فضانوردان ترتیب داده است.

در آوریل سال 2007، شركت زیرو-جی با همكاری اسپیس فلوریدا و شركت شارپر ایمیج، برای فیزیكدان و كیهان‌شناس معروف، پروفسور استفان هاوكینگ امكان تجربه بی‌وزنی در هشت مانور سهموی پرواز گرانش صفر را فراهم كردند. این اقدام پس از اخذ گواهینامه اف‌ای‌ای برای انجام پرواز گرانش صفر ویژه معلولین صورت گرفت. زیرو-جی با انجام این پرواز عملاً ثابت كرد كه امروزه همگان می‌توانند پروازهای گرانش صفر را تجربه كنند. شركت زیرو-جی همچنین در این پرواز، دو صندلی نیز به مراكز خیریه اختصاص داد تا آنها را به مزایده گذاشته و درآمد آن را صرف امور خیریه كنند.

استفان هاوکینگ در شرایط گرانش صفر

ادامه دارد...