تبیان، دستیار زندگی
فرودگاه دموددوف یکی از سه فرودگاه بزرگ شهر مسکو است که در 35 کیلو متری جنوب این شهر قرار دارد.این فرودگاه از لحا ظ میزان جابه جا یی مسافر و کارگو بزرگترین فرودگاه روسیه به شمار می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرودگاه دمودوف روسیه

فرودگاه دموددوف یکی از سه فرودگاه بزرگ شهر مسکو است که در 35 کیلو متری جنوب این شهر قرار دارد.

این فرودگاه از لحاظ میزان جابه جا یی مسافر و کارگو بزرگترین فرودگاه روسیه به شمار می رودو در نظر سنجی سال گذشته ی موسسه اسکای تراکس در میان سه فرودگاه برتر اروپای شرقی جای گرفت. فرودگاه دموددف در سطح بین اللملی با کدهای شناسایی DME (یاتا) UUDD (ایکایو) شناخته می شود.

سابقه ی فعالیت این فرودگاه نه چندان قدیمی به 45 سال پیش باز می گردد. فعالیت غیررسمی فرودگاه دموددف در مارس 1964 با پرواز یک فروند توپولوف 104 آغاز شد و یک سال بعد در مه 1965 این فرودگاه رسما افتتاح شد. در آن زمان با توجه به وسعت بسیار زیاد خاک اتحاد جماهیر شوروی سابق برخی از پروازهای داخلی این کشور بیش از چهار ساعت به طول می انجامید به همین دلیل برای رفاه حال مسافران این پروازها پروازهای داخلی طولانی مدت به این فرودگاه منتقل شد.

فرودگاه دمدوف

18 ماه پس از افتتاح رسمی فرودگاه باند دوم فرودگاه دموددف نیز که به موازات باند نخست طراحی شده بود تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت . در 26 دسامبر سال 1975 این فرودگاه برای انجام نخستین پرواز توپو لو ف تی یو 144 انتخاب شد و متعاقب آن اولین پرواز رسمی این هواپیما از فرودگاه دموددوف به مقصد فرودگاه آلماتی قزاقستان انجام گردید.این فرودگاه در سال 1996 طی قراردادی به مدت 75 سال به گروه فرودگاهی ایست لاین واگذار شد اما طبق مفاد قرارداد سطوح پروازی هم چنان در اختیار دولت روسیه ماند.

در چند سال اخیر گروه ایست لاین با انجام سرمایه گذاری سنگین توانسته است رضایت مسافران و شرکتهای هواپیمایی را بر آورده سازد و زیر ساخت های فرودگاه را نیز تا حد امکان توسعه دهد. چندی پیش به دلیل مشکلات به وجود آمده در فرودگاه شرمتوف مسکو تعدادی از شرکتهای بزرگ مستقر در آن فرودگاه از جمله بریتیش ایرویز، کانتاس، قطر، ایرویز، و ژاپن ایرلاینز پروازهای خود را به فرودگاه دموددف منتقل کردند . پیش از آن نیز تعدادی از خطوط هوایی معروف مانند لوفت هانزا ، سنگاپور ایر لاینز و امارت پروازهای خود را به دموددف منتقل کرده بودند.نا گفته نماند شرکتهای هواپیمای ایر فلوت نیز که در فرودگاه شرمتوف مستقر است چندی پیش تعدادی از پروازهای کار گوی خود را به دموددف منتقل کرد.

فرودگاه دموددف نخستین فرودگاه روسیه است که امکان استفاده ی هم زمان از دو باند موازی را دارد . در سال 2003 متعاقب افزایش ترافیک در فرودگاهای مسکو برج مراقبت این فرودگاه تحت باز سازی و نو سازی قرار گرفت و این فرودگاه اکنون می تواند در هر ساعت به 70 پرواز ورودی و خروجی خدمات ارایه کند.

در حال حاضر این فرودگاه دارای پنج سالن خروجی تجاری است که هر یک در اختیار یکی از شرکتهای هواپیمایی بزرگ است . در سالهای اخیر این فرودگاه توسعه یافته و به امکانات روز دنیا مجهز شده است . گروه ایست لاین در نظر دارد به تدریج جایگاه این فرودگاه را تثبیت و در اینده ای نه چندان دور آن را به مرکز حمل و نقل ترکیبی تبدیل نماید.یکی از مهم ترین اهداف گروه ایست لاین افزایش در آمدهای غیر هوانوردی با رویکرد تبدیل مسافر به خریدار است. گروه ایست لاین برای تحقیق این شعار هم اکنون در جای جای تنها ترمینال این فرودگاه رستوران و کافی شاپ ها و فروشگاه های متعددی احداث کرده است که با نرخ های مناسب به مشتریان خدمات ارایه می دهند . امکان استحمام و استفاده از اتاق های ماساژ نیز برای مسافران وجود دارد.

فرودگاه دمدوف

فرودگاه دموددوف تنها یک ترمینال دارد که به دو بخش داخلی و بین اللمللی تقسیم شده است و در مجموع دارای 22 گیت وی است . این فرودگاه از طریق قطارهای تندرو به ایستگاه راه آهن شهر مسکو متصل است. قطارها از ساعت 6 صبح تا 11 شب هر 30 تا 60 دقیقه یک بار مسافران را از فرودگاه به راه آهن و بالعکس منتقل می کنند.در سالهای اخیر گروه ایست لاین همگام با سایر تلاشهای خود برای توسعه ی فرودگاه درصدد گسترش فضای ترمینال این فرودگاه بر آمد ه است . در این راستا فضای ترمینال یک که هم اکنون در حدود 97 هزار متر مربع است 27 هزار متر مربع افزایش خواهد یافت. هم چنین با تخصیص 300 میلیون دلار اعتبار ساختمان ترمینال دو نیز در حال احداث است که فاز نخست آن پایان یافته است و فاز دوم تا سال 2012 به پایان خواهد رسید. این ترمینال که به وسعت 225 هزار متر مربع ساخته می شود به پروازهای خارجی اختصاص خواهد داشت. گفتنی است عملیات ساخت ترمینال 3 این فرودگاه نیز تا سال 2012 به پایان خواهد رسید که با تحقق این امر ظرفیت فرودگاه تا 28 میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت.

منبع: وبلاگ هوانوردی

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی