تبیان، دستیار زندگی
تبدیل یك هواپیمای جنگنده به یك هواپیمای بمب افكن مانند این است كه ماشین روداستـر road star S2000 شركت هوندا را به ماشین سنگین باربری تبدیل كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

FB-22 دوقولوی افسانه ای-قسمت دوم

ادامه قسمت قبل...

اطـلاعات كمـی كه در دست است مبنی بر تغییرات درF-22 حاكی از آن است كه بال هـای FB-22 دلتاشكل است و هیچ بالچه عقب (دم=Tail) ندارد. بال هایش بزرگتر از F-22 است تا برد بیشتری داشته باشد زیرا بال ها یكی از مهمترین منابع ذخیره سوخت هستند و هرچه بزرگتر باشند، سوخت بیشتری در آنها جا می گیرد. به گونه ای بر سوخت FB-22 تاكید شده است كه 80 درصد توانایی حمل سوخت بیشتری نسبت به F-22 دارد. از طرف دیگر بدنه FB-22 10 فوت طویل تر از F-22 است تا بتوان فضایی مناسب را برای قرار گرفتن بمب ها در نظر گرفت.

چنین فضایی می تواند جای 24 بمب كم ضخامت را فراهم آورد. در مورد موتورهایش هنوز اطلاعات دقیقی نداریم اما احتمالاً قراراست به جــای دو موتور توربوفن مدل F119شركت پرت و ویتنی موتورهای با مدل F135 تجهیز شود. F135ها موتورهایی هستند كه در هواپیمای مدرن F-35 به كار گرفته شده اند. نامزد دیگر در موتورها، موتور F-136 شركت جنرال الكتریك است. F-136 ها قدرتمندتر و بازدهی بالایی دارند و از همه مهمتر ارزان تر از انواع دیگر موتورها هستند.

fb-22

مدیر پروژه FB-22 آقای باب ریردن (Bob Rearden) می گوید با این موتورها ( F-136) می توان 2000 مایل به برد FB-22 بیفزاییم. سقف پرواز FB-22 ، 60000 پا است كه در این صورت می تواند 2 مایل بالاتر از بسیاری از محدوده موشك های زمین به هوا قرار بگیرد. از مسایل مهم در FB-22وجود رادارهای بسیار پیشرفته است كه می تواند از فاصله 100 مایلی تمامی اهداف را به خوبی تشخیص دهد و با وجود سامانه ای به نام ALR-94 كه در دماغه اش قرار دارد، حساسیت رادارها چندین برابر شده است.

نظیر چنین كاری (طراحی یك بمب افكن از یك جنگنده) در سال1982 میلادی بر روی جنگنده F-16 انجام شد كه پروژه ای با مدیریت هری هیلاكر (Harry Hillaker) بود برای ساخت یك بمب افكن از روی F-16 با نام F-16xl. بعد از به وجود آمدن پروژه ساخت جنگنده پیشرفته تاكتیكی كه حاصل آن هواپیمای F-22 بود دیگرF-16xl از یادها محو شد و هرگز ساخته نشد.

اما این بار قضیه متفاوت است. FB-22 هم یك نیاز است هم یك هواپیمای بسیار پیشرفته و با وجود جنگنده ها و بمب افكن های رادار گریز و پیشرفته چون F-35 و B-2شركت لاكهید مارتین هنوز بر ساخت FB-22 پافشاری می كند.

بمب های كم ضخامت كه هم اكنون در نیروی هوایی آمریكا مورد استفاده قرار می گیرد، تقریباً نصف كوچكترین بمب های ماقبل است.

در ارزیابی كه توسط شركت بوئینگ (Boeing) با كمك نیروی هوایی انجام شد، بمب های كم ضخامت (Small Diameter) توانستند 85 درصد از اهداف را در آزمایشات منهدم سازند. قدرت انهدام این بمب ها برابر بمب ???? پوندی GBU-32 است كه نسبت به وزنش یك پدیده محسوب می شود.

برای ساخت بمب های كم ضخامت رقابت سختی میان بوئینگ و لاكهید مارتین وجود دارد و قرار است نیروی هوایی آمریكا تا آخر سال 2003 برنده این رقابت را مشخص سازد.

تست آب و هوایی هواپیما

اولین هواپیمایی كه بمب های كم ضخامت را حمل خواهد كرد، جنگنده F-15E خواهد بود و بعد از آن F-22 . شاید تا آن زمان FB-22 نیز ساخته شود و بتوان آن را هم به بمب های كم ضخامت تجهیز كرد. با وجود اینكه طبق قرارداد شركت لاكهید باید تا سال 2013 تمامی F-22 ها را به نیروی هوایی تحویل بدهد در كنارش امیدوار است كه طرح FB-22 نیز به او واگذار شود.با وجود ارزیابی های مختلف و صرفه جویی هایی كه در ساخت FB-22 شده است، قیمت تخمینی آن هر فروند 100 میلیون دلار برآورد شده است.

پنتاگون هنوز در حال ارزیابی طرح FB-22 است ولی از طرفی دیگر راش موكداً می گوید با وجود نیاز به یك بمب افكن سریع و بلندپرواز ما طرح FB-22 را با جدیت تمام دنبال خواهیم كرد. در هر صورت FB-22هنوز یك هواپیمای مفهومی (Concept) است و طرح هایش همه بر روی كاغذ است و باید منتظر باشیم تا اولین نمونه آزمایشی آن ساخته شود و نتایج آن مشخص شود.

با این وجود در سالهای گذشته این طرح با چالشهای فرواوانی روبرو گشته این طرح با مخالفت شدید سنا مواجه شد چرا که سناتور ها معتقدند نیروی هوایی با وجود رپتور دیگر نیازی به جنگنده ی پرخرجتر ندارد این دحالیست که نیروی هوایی همچنان تشنه ی بدست آوردن این دوقولیه افسانه ایست.

منبع:www.daneshju.ir