تبیان، دستیار زندگی
این نوع نیروگاه بر اساس نیاز متخصصان در دهه 60 ساخته شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیروگاه برق اتمی قابل حمل(1)

در اوائل دهه سالهای 1960 نیروی دریائی ممالک متحده درخواست جالبی را از مهندسین علوم هسته ای نمود: تقاضا شده بود که یک ایستگاه آزمایشهای پژوهشی در عمق یخ های گرین لند ساخته شود. برای این منظور احتیاج به نیروی برق زیادی بود. آیا مهندسین می توانستند یک نیروگاه برق هسته لی کوچکی بسازند که قابل حمل با این ایستگاه دور افتاده باشد؟ مسئله تنها در کوچکی نیروگاه نبود بلکه می بایستی به اندازه ای بی خطر باشد که بتوان آنرا در نزدیکی محل سکونت دانشمندان بکار انداخت. چرا نیروی دریائی یک نیروگاه برق هسته ای را بجای موتور دیزل که برای تولید برق میتوانست مورد استفاده قرار گیرد ، انتخاب کرده بود؟

فقط برای یک چیز: چون موتور دیزل مقدار زیادی هوا را آلوده می ساخت ، می بایستی در فضای باز ورودی یخ ها قرار داده شود ، که در این صورت پیوسته در معرض هوای بسیار سرد قطب شمال قرار می گرفت. بعلاوه هزینه حمل سوخت موتور دیزل به این نقطه دور افتاده برای هر گالن شش دلار تمام می شد که البته در مقابل نیروی ناچیزی که تهیه می کرد ، پول زیادی بود. مهندسین علوم هسته ای با جدیت تمام شروع بکار کرده و موفق به ساختن یک راکتور اتمی گردیدند که به آسانی از هم تفکیک می شد. قطعات آن توسط کشتی ، هواپیما  ماشین های روی برف حمل شد و در یک اطاقک برفی در منطقه گرینلند مجددا روی هم کار گذاشته شد که بدون هیچگونه اشکالی شروع به تولید برق نمود. انجام کار فوق نمونه آزمایش بسیار جالبی از کار برد راکتورهای اتمی بود که هر کجا و هر موقع لازم باشد می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

راکتور قابل حمل

مسئله دیگری که مهندسین علوم هسته ای با آن مواجه گردیدند هنگامی بود که می خواستند یک ایستگاه رادار در بالای کوه مرتفعی در نزدیکی ساندانس وایومینگ تاسیس نمایند که از خطوط انتقال نیرو فاصله زیادی داشت.

اشکال این بود که چگونه نیروی زیاد مورد لزوم ایستگاه رادار را در این نقطه دور افتاده تامین نمایند؟ البته استفاده از نیروی اتمی اشکال را مرتفع می ساخت ، بنابراین یک دستگاه راکتور برق اتمی در 27 قطعه طوری ساخته شد که وزن هیچ یک از قطعات متجاوز از15 هزار کیلو نبوده و به راحتی با هواپیما و هلیکوپتر قابل حمل بود.

مهندسین علوم هسته ای پیش بینی می کنند که در آتیه نیروگاههای برق اتمی قابل حمل موارد استفاده های گوناگونی خواهند داشت. هنگامی که حوادث ناگوار طبیعی مانند زمین لرزه ها ، طوفان ها ، گردبادها و سیل ها در منطقه ای رخ می دهند ، اغلب نیروی برق را که شدیدا مورد نیاز می باشد قطع می نمایند. شهرهایی که در معرض این گونه حوادث شوم قرار می گیرند ، برگشتن آنها به وضع عادی بدون کمک نیروی برق آسان نیست. نیروگاههای برق اتمی قابل حمل یکی از وسایلی است که نیروی الکتریکی مورد نیاز شدید را در یک چنین موقعیت های اضطراری تامین می نمایند. آنها را می توان در عرض یک ساعت بر روی کامیون ها سوار کرده و روانه مناطق آسیب دیده نمود.

در آنجا می توان آن را به خطوط نیروی ایستگاه فرعی جهت ادامه نیروی برق مورد نیاز متصل نمود. همچنین نیروگاههای برق اتمی قابل حمل می توانند سوخت اضطراری جهت وسائط نقلیه موتوری تهیه نمایند. دانشمندان از مدتها قبل می دانند که اگر به اندازه کافی برق در اختیار داشته باشند این امکان وجود دارد که هوا و آب را به سوخت قابل احتراق تبدیل نمایند. هیدروژن را می توان از آب معمولی گرفته و با نیتروژن موجود در هوا جهت تولید آمونیاک ترکیب داد و در موتورهای (درون سوز) بخصوصی که طراحی شده اند به عنوان سوخت بکار برد. نیروگاههای برق اتمی قابل حمل به مناطقی که از نظر سوخت در مضیقه هستند حمل می شوند و می توانند مقادیر زیادی از سوخت آمونیاک یا انواع دیگر جانشین بنزین را جهت سوخت اضطراری وسائط نقلیه تهیه نمایند.

ادامه دارد...

تهیه و تنظیم: مژده اصولی