تبیان، دستیار زندگی
محققان کشور با ساخت دستگاه لایه نشانی، روش زیست سازگاری برای پوشش دهی قطعات ارائه دادند که این روش موجب افزایش 10 برابر عمر مفید قطعات نسبت به روش‌های معمول می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاربرد ویژه نانو در صنعت

افزایش 10 برابری عمر قطعات صنعتی با روش زیست سازگار


محققان کشور با ساخت دستگاه لایه نشانی، روش زیست سازگاری برای پوشش دهی قطعات ارائه دادند که این روش موجب افزایش 10 برابر عمر مفید قطعات نسبت به روش‌های معمول می شود.

میثم بابا محمدی- مجری طرح، با بیان اینکه این دستگاه با عنوان لایه نشانی نانو در خلا عرضه شده است، گفت: دستگاه لایه نشانی تولید شده در با مقایسه با روش آبکاری معمول خواص ویژه‌ای بر روی سطوح چون قطعات خودرویی و یا سرامیکی ایجاد می‌کند.

کاربرد ویژه نانو در صنعت

وی با بیان اینکه نحوه لایه نشانی نانو ذرات بر اساس روش خلا است، خاطر نشان کرد: عملکرد این دستگاه به این گونه است که هوای محیط تخلیه می‌شود در فشار پایین و در اتمسفر کنترل شده ذرات ماده‌ای که می‌خواهیم لایه نشانی کنیم به صورت پودر در اندازه‌های میکرو و یا نانو تولید و این ذرات بر روی سطوحی که در مقابل آن قرار گرفته می‌گیرند، نشانده می‌شود.

بابا محمدی، ادامه داد: اعمال این لایه بر روی سطوح مورد نظر برای ایجاد بهبود خواص سطوح سخت به سایش و خوردگی است که در این روش این خواص چند برابر سایر روش‌های سنتی است.

مجری طرح زیست سازگار بودن این روش را از دیگر ویژگی‌های این روش نام برد و ادامه داد: در روش آبکاری معمول به دلیل آلودگی‌هایی که دارد اجبارهای زیست محیطی برای آن در نظر گرفته شده است ولی در این روش به دلیل حذف آلایندگی‌های زیست محیطی این محدودیت‌ها برداشته شده است از این رو در سال‌های اخیر تمایلی برای کاربردی کردن این روش ایجاد شده است.

معمولا هزینه‌های اولیه استفاده از این دستگاه‌ها به دلیل آنکه فناوری نوینی است گران‌تر است ولی در طولانی مدت به دلیل افزایش طول عمر قطعات می‌تواند سودآوری بیشتری برای صنعت به همراه داشته باشد

بابامحمدی، با تاکید بر اینکه این روش موجب افزایش چند برابری کیفیت محصولات لایه نشانی شده خواهد شد، یادآور شد: قطعاتی که با استفاده از روش‌های آبکاری پوشش داده می‌شود دارای طول عمر خاصی است ولی با استفاده از روش نانو خلا اعمال پوشش مورد نظر و طول عمر قطعات را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.

این محقق از کاربردی شدن این دستگاه در صنایع خاص خبر داد و افزود: دستگاه لایه نشانی تولید شده در صنایع آزمایشگاهی و تحقیقاتی کاربردی شده است ولی در عین حال صنعت کشور شناخت مناسبی نسبت به روش‌های نوین ندارد از این رو حاضر به ریسک پذیری در زمینه استفاده از روش‌های نوین در صنعت خود ندارند که در این زمینه در حال تعامل با بخش صنعت برای کاربردی کردن این روش‌ها هستیم.

وی به بیان هزینه‌های اعمال این روش در بخش صنعت پرداخت و اظهار داشت: معمولا هزینه‌های اولیه استفاده از این دستگاه‌ها به دلیل آنکه فناوری نوینی است گران‌تر است ولی در طولانی مدت به دلیل افزایش طول عمر قطعات می‌تواند سودآوری بیشتری برای صنعت به همراه داشته باشد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر