تبیان، دستیار زندگی
یکی از اولین صنایعی که برای بهبود بازده محصولات از فناوری نانو استفاده کرده شاخه محصولات آرایشی بوده است. کرم های صاف کننده پوست، کرم های ضدپیری، درمان طاسی، مرطوب کننده ها و کرم های ضد آفتاب به عنوان نمونه می باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نانو؛ اینجا، آنجا، همه‌جا!


یکی از اولین صنایعی که برای بهبود بازده محصولات از فناوری نانو استفاده کرده شاخه محصولات آرایشی بوده است. کرم های صاف کننده پوست، کرم های ضدپیری، درمان طاسی، مرطوب کننده ها و کرم های ضد آفتاب به عنوان نمونه می باشند.

نانو؛ اینجا، آنجا، همه‌جا!

درواقع از کاربردهای فناوری نانو در صنایع آرایشی‌ و بهداشتی نیز می‌توان به ویژگی‌های عمده کرم‌های ضدآفتاب حاصل از فناوری نانو نسبت به محصولات قدیمی اشاره کرد.

کاهش چشمگیر جذب اشعه ماوراءبنفش بدون استفاده از مواد شیمیایی، شفاف‌ترشدن محصول و امکان توزیع یافتن در بسیاری از پایه‌های مورد استفاده محصولات آرایشی برای جلوگیری از تشکیل کیک (حالتی از ناپایداری فراورده‌های آرایشی)، از این دست ویژگی‌ها هستند. همچنین تبدیل نقره به نانوذرات نقره، فعالیت و قابلیت میکروب‌کشی آن‌ها را چندین برابر می‌کند، صنایع آرایشی و بهداشتی نیز از این خاصیت در ساخت صابون‌ها و دیگر مواد آرایشی استفاده کرده‌اند.

یک نمونه جدید از پیشرفت فناوری نانو در محصولات آرایشی نانو پودرهای جذب کننده ی UV می باشد. اکسیدهای معدنی مخصوصا اکسیدروی و اکسید تیتانیوم چندین سال است که در صنعت آرایشی استفاده می شود. عملکرد اکسیدروی در مسدود کردن اشعه UV و همچنین اثر سفیدکنندگی آن ها به طور چشمگیری به اندازه ذرات، توزیع اندازه، بار و پراکندگی ذرات وابسته هستند. فناوری نانو برای برگرداندن مواد معدنی به موقعیت قبلی شان در میان کرم های ضد آفتاب تلاش می کند. اثر سفیدکنندگی باعث پخش نور بوسیله ذرات موجود در کرم ضدآفتاب می باشد.

نانو؛ اینجا، آنجا، همه‌جا!

یک فرآورده‌‌ نیز به وسیله یک شرکت ژاپنی عرضه شده است که حاوی نانوذرات اکسیدتیتانیوم و سیلیکون است. محصولی دیگر توسط یک شرکت دیگر ژاپنی جهت درمان خشکی پوست عرضه شده است. این محصول حاوی نانوذرات اکسید تیتانیوم و سیلیکون است. محصول نانوذرات اکسیدتیتانیوم با کیفیت بالا و قیمت ارزان است.

شرکت آلتایر اقدام به ساخت مواد روکش‌دار بدون خاصیت کاتالیزوری جهت کاربرد در صنایع آرایشی کرده است. این مواد نیز قادر به جذب مقادیر زیادی اشعه ماوراءبنفش هستند. لذا خطر بروز سرطان پوست ر اثر خاصیت کاتالیزوری این ترکیبات کاهش می‌یابد.

نانو؛ اینجا، آنجا، همه‌جا!

محصولات نانویی مراقبت از ناخن و مو

محصولات نانویی برای مراقبت از ناخن و مو ناخن و مو از جمله بخش‌هایی است که در آرایش و بهداشت بانوان نقش اساسی دارد و محصولاتی که با استفاده از فناوری نانو در حوزه تولید می‌شوند به بهداشت فردی در این بخش کمک شایانی می‌کنند. نانوذرات در این بخش محصولات نوینی ارائه کرده است که می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد.

سرم نانویی محافظ دست و ناخن تولید یک شرکت تایوانی با استفاده از فرمول نانویی منحصر به فرد برای پوست‌های نرمال، آلرژیک‌، اگزما و ورم پوستی مناسب است و می‌تواند برخلاف لوسیون‌های قدیمی، نفوذ نانوذرات را به لایه‌های عمقی پوست را به همراه داشته باشد. علاوه بر این کنترل کننده باکتری‌ها و ترمیم‌کننده سلول‌های آسیب‌دیده پوست نیز هست. این شرکت تایوانی همچنین چسب ناخن نانویی تولید کرده است.

شامپو و نرم‌کننده موی سر Nanover حاوی نانوذرات نقره است که در کره جنوبی تولید می‌شود. این محصول مو و پوست سر را تمیز و سالم نگه می‌دارد و بیماری‌های پوست سر را که ناشی از حضور انگل در داخل موها است از بین می‌برد.

تبدیل نقره به نانوذرات نقره، فعالیت و قابلیت میکروب‌کشی آن‌ها را چندین برابر می‌کند، صنایع آرایشی و بهداشتی نیز از این خاصیت در ساخت صابون‌ها و دیگر مواد آرایشی استفاده کرده‌اند

کرم محافظ موی نانوکراتین نیز تولید شده است. این کرم، کراتین طبیعی از دست رفته در موی انسان را مجدداً بازسازی می‌کند به ویژه برای موهای سفید شده بر اثر رنگ، موی فردار، موهای لایت شده، موی بور آسیب دیده، موی صاف شده با مواد شیمیایی، کلاه‌گیس و موهایی که طول آنها با مواد شیمیایی افزایش یافته است، بسیار مناسب است. این کرم با آب نسبتاً داغ ترکیب شده و مایعی برای آب‌کشی نهایی مو فراهم می‌کند و با فرمول منحصر به فرد فناوری نانوکراتین، مو را به طور شگفت‌آور آرام می‌کند.

نانو؛ اینجا، آنجا، همه‌جا!

صابون‌های بهبود یافته با استفاده از نانو ذرات وشامپوفرش های نانویی

استفاده از نقره به عنوان کشنده باکتری و ویروس از دوران قدیم مرسوم بوده است اما استفاده از خاصیت آن در بهداشت فردی روزمره و به خصوص با ویروس‌ها و باکتری‌های قوی موجود در محیط زیست فعلی رویکرد جدیدی است که فقط با فناوری نانو امکانپذیر است. تبدیل نقره به ذرات در ابعاد نانویی، فعالیت و قابلیت میکروب‌کشی آن‌ها را چندین‌ برابر می‌کند و صنایع آرایشی و بهداشتی نیز از این خاصیت استفاده کرده‌اند. صابون نانو نقره نیز در کره جنوبی تولید می‌شود. این صابون به علت داشتن ترکیبات نانو نقره اثر قوی آنتی‌باکتریال دارد و علاوه بر اینکه دارای ترفن (Terfene)، جز اصلی روغن برگ کاج است که باعث دفع باکتری می‌شود، دارای روغن 100 درصد طبیعی برگ کاج نیز هست.

فرش ها و موکت ها ساختار و موادی دارند که آنها را تبدیل به محیطی بسیار مناسب برای تولید و تکثیر انواع بیماری ها و عوامل حساسیت زا میکند و این امر سبب بروز حساسیت و بیماری های پوستی و همچنین بروز قارچ پوستی در انسان ها و به مراتب بیشتر در کودکان می شود.

همچنین فعالیت میکرو ارگانیسم ها (میکروب های بسیار ریز در لابه لای بافت فرش ) در فرش باعث ایجاد بوهای نامطبوع، تغییر رنگ و تسریع در پوسیدگی و تخریب فرش می گردد. به علاوه ریختن غذا و آب و شربت و بطور کلی مواد خوراکی بر روی فرش و موکت اجتناب ناپذیر است.

نانو؛ اینجا، آنجا، همه‌جا!

شامپو فرش نانو با استفاده از فناوری نانو نقره نه تنها فرش و موکت را پاک و ضد عفونی میکند، بلکه فرش و موکت شستشو شده را برای مدت بسیار طولانی تری نسبت به فرش شسته شده با شامپو فرش معمولی ضد بو و ضد میکروب و به صورت ضد عفونی شده باقی نگه می دارند و از رشد و نمو میکروب ها و قارچها و انواع حشرات حساسیت زا و مخل سلامتی در آن جلوگیری می شود.

 مزایای استفاده از شامپو فرش نانویی:

فرمول خاص این محصول منجر به پاک کنندگی بیشتر، و شستشوی آسان و لکه بری فوق العاده فرش و مبل و پرده و موکت و رویه صندلی اتومبیل و... می باشد و باعث اختلاط رنگ ها نمی شود.

ph قلیایی آن، پوسیدگی فرش و ... را منتفی می کند و باعث افزایش طول عمر فرش و مبل و پرده و موکت و رویه صندلی اتومبیل می شود.

مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: khabarfarsi، amazon ، nano، نرم افزار nanopolice