تبیان، دستیار زندگی
می توان گفت مسلسل دستی اینگرام یکی از ساده ترین و در عین حال سریعترین مسلسل هایی می باشد که تاکنون ساخته شده است. اینگرام یک مسلسل دستی کوچک و سبک است که با مکانیزم گلنگدن باز و فشار مستقیم گاز باروت عمل می نماید . البته نوع بسته ی آن نیز تولید گردیده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی بامسلسل دستی اینگرام + فیلم

پس از جنگ جهانی دوم گوردن اینگرام  طراح آمریکا مصمم شده بود مسلسلی جمع و جورتر و قوی تر  طراحی کند تا جایگزین مسلسل های استفاده شده در جنگ گردد.  با اینکه سلاح ابداعی او هیچگاه  به میادین نبرد راه نیافت اما در عوض  توانست دنیای گانگسترها  و تروریست ها  را تسخیر نماید .

اینگرام به همراه صدا خفه کن

می توان گفت مسلسل دستی اینگرام یکی از ساده ترین  و در عین حال سریعترین مسلسل هایی می باشد که تاکنون ساخته شده است. اینگرام یک مسلسل دستی کوچک و سبک است که با مکانیزم گلنگدن باز  و فشار مستقیم گاز باروت عمل می نماید . البته نوع بسته ی آن نیز تولید گردیده . آنچه بعد از  40  سال باعث شده اینگرام هنوز در میان سلاح های هم رده اش  پرطرفدار باشد ، سادگی ، دوام و ارزانی آن است .

در طراحی آن از حداقل قطعات متحرک  استفاده شده ، همچنین به ندرت دچار خرابی می شود و در صورت بروز اشکال هم با خارج کردن تنها یک پین آن را ظرف چند ثانیه می توان باز و بسته کرد. گفته می شود می توان  اینگرام  را به مدت طولانی زیر آب نیز نگهداری کرد.

بدنه سلاح از استیل به روش پرسکاری و به شکل مکعب مستطیل ساخته شده . اجزای متحرک و لوله در داخل بدنه ی بالایی جای دارند و بدنه ی پائینی مانند غلافی قسمت بالایی را در بر می گیرد . دستگیره ی گلنگدن بر روی سطح بالایی بدنه قرار دارد و در هنگام شلیک حرکت نمی کند خشاب سلاح مانند بیشتر سلاح های بولپاپ T  شکل در داخل دسته قرار دارد.

این کار باعث حفظ تعادل آسان تر  سلاح در هنگام شلیک با یک دست می گردد. اینگرام ها  معمولاً  با قنداق مغزی  تاشو عرضه می شود ولی  قنداق چوبی یا تلسکوپی پلاستیکی هم برای آن ارائه شده . همچنین طیف وسیعی از صدا خفه کن ها  و دستگیره های  جلویی اضافی برای آن ارائه  شده .

اینرگرام

مدل های مهم اینگرام با نام های  mac10  و  mac11  عرضه می شوند که شکل ظاهری تقریباً  یکسانی دارند اما نوع فشنگ  مورد استفاده ، وزن ، اندازه و نواخت تیر آنها متفاوت است .  mac10  با دو کالیبر  0.45 ACP  و apara mm 0.9 ساخته شده می تواند در دو حالت  تکتیر و رگبار با سرعت  1200  گلوله  در دقیقه شلیک کند.  اما  mac11   نسبت به  mac10   کوچکتر و سبکتر  و دارای لوله ی  کوتاه تر  است و فقط  در حالت رگبار با سرعت وحشتناک  1600   گلوله  در دقیقه  شلیک  می نماید .

اینگرام در کنار  مزایا ، عیب بزرگی هم دارد و آن  کنترل مشکل سلاح در هنگام شلیک است .  به همین خاطر آن  را جزو سلاح های  شلیک  کن  و دعا کن که به هدف بخورد  (spray and pray) قرار می دهند.  که البته دستگیره ی  جلویی و یا صدا خفه کن های  بلند که می تواند در نقش دستگیره هم عمل  نماید تا حدودی  این مشکل را بر طرف  کرده است.

با اینکه اینگرام  به علت مشکل کنترل از رقیبش میکرو یوزی  ساخت رژیم اشغالگر قدس کارایی کمتری دارد اما خود اسرائیلی ها  هم از مشتریان آن هستند و توسط نیروهای  عملیات ویژه  رژیم  اشغالگر  خصوصاً  در داخل هواپیما  استفاده می شود زیرا گلوله های  آن نه بدنه ی  هواپیما  را سوراخ  می کند و نه کمانه می کند. همچنین بخشی از نیروهای  مسلح امریکا، انگلستان،  پرتغال و تعدادی  از کشورهای امریکای لاتین در دوره های  زمانی مختلف از آن استفاده کرده اند .

در سال 1975  کمپانی اینگرام اعلام ورشکستگی کرد و ماشین های  تولید و نقشه های  فنی و سلاح های نیمه کاره را به شرکت  RPB  واگذار  کرده کمپانی  RPB   سلاح را به هدف فروش به غیر نظامیان  تولید می کرد .  البته گفتنی است که دو تن از شرکای اصلی  RPB   از قاچاقچیان  عمده ی  مواد مخدر امریکا  بودند.  در سال  1982  به خاطر فشارهای  قانونی ناشی از فعالیت های  شرکای قاچاقچی  RPB   شرکت منحل اعلام شد و تولید مسلسل  در شرکت دیگری با نام  SWD   ادامه یافت .

امروزه  این سلاح  توسط دو شرکت  Vulcane Arms  (گلنگدن  باز ) و  Master piece Arms  (گلنگدن بسته ) تولید  می شود .

انواع اینگرام

فیلم استفاده از اینگرام

تهیه شده توسط:  مصطفی کبیری – محمود نائب