تبیان، دستیار زندگی
شرکت خودروسازی BMW علاوه بر طراحی اتومبیل های جدید فناوری های نوین را نیز برای آسایش هرچه بیشتر مصرف کنندگانش بکار گرفته است که آشنایی با چند نمونه خالی از لطف نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه های صنعت خودرو سازی

bmw m6

سیستم فرمان AS

active steering

مزیت این سیستم دقت و چابكی بیشتر راننده در حین رانندگی و در هر موقعیتی است.

در قلب سیستم جدید AS مجموعه ای از  دنده های سیاره‌واری وجود دارد كه با ستون فرمان ادغام شده است. در رانندگی با سرعت های پایین مانند حركت در ترافیك شهری، در زمان پارك كردن خودرو و یا حركت در جاده های كوهستانی،سیستم AS میزان زاویه فرمان را افزایش می دهد. چرخ های جلویی به سرعت در مقابل حركات كوچك چرخ فرمان عكس العمل نشان داده و به این نحو راننده را قادر می سازد بدون نیاز به چرخاندن زیاد فرمان از میان فضاهای تنگ و باریك به راحتی عبور كند. از دیگر مزایای این سیستم، پارك كردن آسان خودرو و افزایش مانور خودرو  است. در سرعت های بالاتر و هنگام عبور از پیچ های تند، سیستم AS موجب كاهش تغییر در درجه زاویه فرمان می شود. این امر به راننده این امكان را می دهد تا در سرعت بالا توانایی بیشتری در كنترل فرمان  و نتیجتاً خودرو داشته و موجبات ثبات و راحتی بیشتری را برای وی فراهم آورد.

در صورتی كه خودرو در معرض خطر بی ثباتی باشد، مانند زمانی كه از سطوح ناهموار عبور نموده و  مستلزم استفاده مكرر ار ترمز است، می توان با استفاده از سیستم AS آن را مرتفع نمود. برای مثال، به منظور كاهش انحرافات خطرناك خودرو در این حالت، سیستم AS می تواند سریع تر از هر راننده حرفه ای، زاویه فرمان را افزایش دهد. این سیستم رابطه بین چرخ فرمان و چرخ های جلویی را مختل نكرده و بنابراین حتی در مواقعی كه سیستم الكتریكی خودرو به طور كامل از كار می‌افتد، خودرو در همه شرایط كاملا قابل كنترل خواهد بود.

cas

سیستم پاشش(HPI )

HPI، یا همان سیستم تزریق دقیق و مستقیم بنزین، موجب كارآمدتر شدن فرآیند سوخت و بالا رفتن عملكرد موتور شده و بنابراین شاهد كاهش قابل توجهی در میزان نرخ مصرف سوخت خواهیم بود.

HPI ، مجموعه ای است كه عملكرد اجرایی دینامیك سوخت را منسجم تر می كند.

عنصر اصلی تكنولوژی HPI انژكتور Piezo  است كه بین سوپاپ و شمع قرار می گیرد. داخل انژكتور لایه هایی از كریستال های Piezo وجود دارد كه وقتی جریان الكتریسیته از آن ها عبور می كند به طور یكنواخت منتشر می شوند. این امر موجب خروج مخلوطی از هوا و سوخت با فشار 200 bar از سوزن انژكتور (كه به باریكی تار موی انسان است) به محفظه احتراق می شود.

ابری مخروطی شكل به اندازه ناخن انگشت شست، با دقت كامل به داخل شمع تزریق شده و به محض تماس با اكسیژن شعله ور می شود. در مقایسه با سیستم های معمولی پاشش، HPI مستلزم مقدار كمی سوخت بوده و از هدر رفتن بنزینی كه به دیواره های محفظه احتراق پاشیده می شود نیز جلوگیری می كند.

hpi

تایر run flat

با وجود تایرهای RF ،حتی زمانی كه باد تایر خالی شده باشد شما می توانید به حركت ادامه داده و عملكرد خودرو را در هنگام افت فشار باد در تایر حفظ نمایید. به جای تعویض تایر در كنار خیابان كه امری ناخوشایند و خطرناك محسوب می شود، شما می توانید به حركت خود ادامه داده و به راحتی خود را به منزل و یا تعمیرگاه برسانید.

تایرهای RF زاپاس خود محسوب می شوند: با وجود دیوارهای جانبی تقویت شده، تایرها حتی اگر كاملاً از  باد خالی شده باشند، قادر به ادامه عملكرد خود هستند. تركیب فرسایشی مقاوم به گرما كه در ساخت این نوع تایر به كار گرفته شده است، در برابر افزایش احتمالی گرما مقاومت می كند. با استفاده از تایرهای RF شما قادر خواهید بود با سرعتی بالاتر از 150 كیلومتر در ساعت و بدون تغییر وضعیت محسوس به رانندگی خود ادامه دهید. در عین حال در وقت خود صرفه جویی كرده و بنابراین استرس كمتری خواهید داشت، دیگر نیازی به حمل تایر زاپاس هم ندارید و در نتیجه فضای بیشتری برای حمل بار در اختیار شما قرار می گیرد.

سیستم "رانندگی تطبیقی" (Adaptive Drive) تا حد ممكن فشار وارده بر تایر معیوب را كاهش داده و به تایرهای دیگر انتقال میدهد. این نوع تایرها موجب امنیت بیشتر، آسودگی خاطر سرنشین و نیز امكان استفاده از فضای بیشتر را در خودرو فراهم می كند.شركت ADAC آلمان"، یعنی همان بزرگترین كلوپ اتومبیل در دنیا، از تایرهایRF به عنوان "اولین انقلاب اساسی در طراحی تایر" از زمان به وجود آمدن تایرهای بادی یاد می كند.

flat tire

سیستم دینامیك مؤثر(ED)

لذت استفاده از هر قطره سوخت، هدف سیستم ED است. با وجود مجموعه ای از فناوری هوشمندانه، BMW قادر است در حالی كه عملكرد دینامیك خودروی شما را افزایش می دهد، تأثیر بسزایی در كاهش مصرف سوخت و تولید گاز CO2 نیز داشته باشد.

هدف از به كارگیری مجموعه ای از تكنولوژی های پیشرفته و مبدعانه، كاهش میزان مصرف سوخت به حداقل ممكن است. برخی از این تكنولوژی ها در زمینه سوخت، نوع مواد مصرفی در ساختار خودرو، تركیبات مؤثر در كاهش اصطكاكات موجود و آیرودینامیك های بهبود یافته و نیز مدیریت همه جانبه مصرف انرژی به كار رفته اند.

جهت دستیابی به این اهداف، موتورها ارتقاء یافته اند؛ موتورهای بنزینی به وسیله فناوری HPI و موتورهای دیزلی توسط نسل سوم پاشش ریلی (Rail Injection) و مواد سبك كه منجر به كاهش وزن خودرو تا سقف 20 كیلوگرم شده اند مورد بازبینی قرار گرفته اند.

بهبود وضعیت آیرودینامیكی خودرو همچون كنترل هواكش خودرو، تایرهای مقاوم و ... همگی منجر به نتایج مثبتی شده اند كه نتیجه آن عملكرد دینامیكی خودرو با مصرف سوخت كمتر است. BMW مدل جدید كه 1 لیتر بنزین كمتر از مدل قبلی مصرف می كند و قادر است 1 ثانیه زودترسرعت خود را به 100 كیلومتر بر ساعت برساند، نمونه ای از به گارگیری این روش های بهبود یافته است.

ai

سیستم روشن و خاموش (سوئیچینگ) اتومات (Auto Start-Stop)

سیستم سوئیچینگ اتوماتیك ASS راهی هوشمندانه جهت ذخیره سازی سوخت است. در این حالت زمانی كه خودرو به طور كامل متوقف شود، مثلاً در زمان توقف پشت چراغ قرمز، موتور  به طور اتوماتیك خاموش و سپس روشن می شود كه این امر موجب كاهش مصرف سوخت خودرو می شود.

اصول این كار بسیار ساده است: اگر موتور در حال كار نباشد نمی تواند سوخت مصرف كند. بنابراین سیستم اتوماتیك ASS زمانی كه نیازی به روشن بودن موتور نیست آن را خاموش می كند. در مواقعی كه ترافیك سنگین است و شما مجبور هستید مكرراً ترمز كنید، به راحتی می توانید خودرو را روی دنده آزاد تنظیم كرده و پای خود را از روی كلاچ بردارید تا سیستم ASS فعال شود؛  در این صورت شما لوگوی فعال بودن این سیستم را در صفحه نمایش خودرو مشاهده خواهید كرد. برای غیرفعال كردن این حالت كافی است خودروی خود را از حالت آزاد خارج كنید. سپس به محض این كه بر روی كلاچ فشار آورید موتور شروع به كار كرده و شما می توانید بدون لحظه ای تأخیر به مسیر خود ادامه دهید.

راحتی و امنیت راننده در حین رانندگی و در حین استفاده از سیستم ASS دچار مخاطره نمی شود. برای مثال، هنگامی كه دمای موتور از حد معمول بالاتر باشد، یا هوای درون اتاق به وسیله تهویه كننده هوا به دمای مطلوب نرسیده باشد، یا باتری دچار مشكل شده باشد و یا هنگامی كه راننده فرمان را می چرخاند، این سیستم عمل نخواهد كرد.

سیستم اتوماتیك ASS به وسیله یك كنترل مركزی هدایت می شود كه اطلاعات مورد نظر را از حسگرهای مربوطه( استارت و دینام) دریافت می كند. برای مثال اگر خودرو شروع به چرخیدن كند، شارژ باتری به شدت افت كرده و یا روی شیشه جلوی خودرو بخار می نشیند، در نتیجه به منظور حفظ آسایش و امنیت راننده ، كنترل مركزی به طور اتوماتیك موتور را خاموش و دوباره روشن می كند.

در عین حال، این سیستم قادر است فرق میان توقف موقت و دائم را تشخیص دهد؛ اگر كمربند ایمنی راننده بسته نباشد و یا درب كاپوت باز باشد این سیستم عمل نخواهد كرد. البته اگر مایل باشید می توانید با فشار دادن یك دكمه این سیستم را به طور كامل غیرفعال كنید.

با استفاده مكرر و دائم از این سیستم، شما شاهد كاهش قابل توجهی در مصرف سوخت و تولید گاز CO2 خواهید بود.

سیستم هشدارگر عیب تایر (TDI)

سیستم هشدارگر عیب تایر به محض بروز مشكل در هر كدام از تایرها به شما هشدار می دهد تا از خرابی بیشتر تایر جلوگیری كنید و به نوعی ضامن امنیت شما است.

این سیستم الكترونیكی دارای علامت هشداردهنده ای بر روی پانل علائم است. وقتی باد تایر كم می شود، شعاع تایر كاهش یافته و در نتیجه سرعت گردش چرخ افزایش می یابد. سیستم TDI مجهز به حسگرهایی است كه بر میزان سرعت گردش چرخ و سیستم ترمز ABS نظارت داشته و اطلاعات مربوط به هر كدام از چرخ ها را به طور جداگانه بررسی می كند. این بدان معنی است كه این سیستم دارای قابلیت تشخیص تفاوت سرعت در هر یك از چرخ ها می باشد. البته لازم به ذكر است تشخیص كم‌باد بودن  چرخ ها از عهده این سیستم خارج بوده و بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی، چك كردن تایرها به طور دائم است.

منبع:سایت BMW