تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص مغز و اعصاب سه راه را برای فهمیدن علت تاری چشم و راهکار پیش روی بیماران برشمرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه راه فهمیدن علت تاری چشم

یک متخصص مغز و اعصاب سه راه را برای فهمیدن علت تاری چشم و راهکار پیش روی بیماران برشمرد.

دکتر سید عبدالرضا طبسی اظهار داشت: برخی مواقع به علت اختلال در هماهنگی دو چشم، فرد دو بینی دارد اما فکر می کند که تار می‌بیند.

در این حالت، بیمار با بستن یک چشم و دیدن با چشم دیگر می‌تواند متوجه این مشکل بشود. اگر با دو چشم تار می‌بیند و با یک چشم درست می‌بیند مشخص می‌شود که دو چشم وی هماهنگی دید ندارد و باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

تاری چشم

وی افزود: مورد دوم مربوط به عیوب انکساری چشم است. وقتی بیمار چشمش تار می‌بیند اگر چشمانش را تنگ کرد و نقطه‌ای که تار می دید شفاف شد او مشکل عیوب انکساری دارد و با تجویز عینک یا اعمال جراحی مشکل او حل می شود كه صد البته تشخیص قطعی با چشم‌پزشك است.

عضو هیئت علمی نوزدهمین كنگره چشم‌پزشكی گفت: دسته سوم كسانی هستند كه در عصب بینایی‌شان مشكل دارند. این مشکل ممکن است ناشی از ضربه، التهاب، مسائل تغذیه‌ای و یا فشار باشد. مهم‌ترین نکته این است که این افراد بدانند به صورت ناگهان دچار مشکل تاری چشم شده‌اند یا به‌تدریج؟

وی اظهار داشت:  در این مواقع فرد بیمار باید به متخصص نوروافتالمولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا مشکلش بررسی و حل شود.

او گفت: بر اساس تحقیقی كه به مدت 15 سال روی بیمارانی كه التهاب عصب بینایی داشته‌اند، انجام گردیده، مشخص شده در 75 درصد موارد، این افراد به بیماریMS  دچار شده‌اند كه درمان خاص خود را دارد. اما در 25 درصد موارد هم، طول درمان فرد کوتاه است. اما نكته مهم آن‌كه باید بدانیم كه هر التهاب عصب بینایی نشانه ام اس نیست.

وی همچنین گفت: آمار دقیقی در ایران وجود ندارد که چند درصد از افرادی که تاری چشم دارند با عینک مشکل‌شان حل می‌شود و چه تعدادی مشکل التهاب بینایی دارند.

منبع: همشهری آنلاین

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی