تبیان، دستیار زندگی
سال 2009 در حالی به پایان راه خود رسیده است كه طی آن مجموعه‌ای ارزشمند از دستاوردهای علمی پزشكی حاصل شده كه نتیجه آنها چیزی نیست جز امیدواری بسیاری از بیمارانی كه هیچ‌گاه امیدی به بازگشت به زندگی عادی نداشته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 دستاورد بزرگ پزشكی در سال 2009

دستاورد پزشکی

سال‌های طولانی است كه بشر با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌كند كه شاید تا چند دهه قبل، غلبه قطعی بر آنها دور از ذهن به نظر می‌رسید. سرطان و به خصوص سرطان خون، نابینایی، كم‌بینایی و مشكلات حاد ریوی كه معمولا به مرگ بیماران منجر می‌شد، از جمله این بیماری‌ها به شمار می‌آیند. سال 2009 در حالی به پایان راه خود رسیده است كه طی آن مجموعه‌ای ارزشمند از دستاوردهای علمی پزشكی حاصل شده كه نتیجه آنها چیزی نیست جز امیدواری بسیاری از بیمارانی كه هیچ‌گاه امیدی به بازگشت به زندگی عادی نداشته‌اند. در این گزارش با گلچینی از این مجموعه‌ كه از سوی نشریه معتبر علمی ‌پاپیولار ساینس ارائه شده است آشنا می‌شویم.

دستگاهی برای شش‌های‌ بیماران

نزدیك به 10 میلیون آمریكایی كه از بیماری‌های مزمن ریوی رنج می‌برند، صرفا با كمك دستگاه‌های مختلف كمك تنفسی به حیات خود ادامه می‌دهند. Lung Flute نیز چنین كمكی به بیمار ریوی می‌كند با این تفاوت كه با ارسال لرزش‌های 16 هرتزی به درون قفسه سینه بیمار موجب از جا كنده شدن مخاط‌های آزاردهنده از شش‌ها می‌شود و در نتیجه تنفس راحت‌تری را برای بیمار به ارمغان می‌آورد. با توجه به این‌كه این فناوری نوین از سوی سازمان غذا و داروی آمریكا نیز تأیید خواهد شد، شمار قابل توجهی از بیماران از آن استفاده خواهند كرد.

دستگیره دری كه هرگز آلوده نمی‌شود

دستگیره دری كه هرگز آلوده نمی‌شود

استفاده از دستگیره در Purleve Hygienic در اماكنی نظیر دستشویی‌ها به بهبود وضعیت بهداشتی بیمارستان‌ها و اماكنی از این دست كمك زیادی می‌كند. محققان دریافته‌اند كه دستگیره درها، از جمله نقاطی هستند كه حجم قابل توجهی از میكروارگانیسم‌های بیماری‌زا را در خود نگه می‌دارند. این سیستم جدید هزاران غلاف پلاستیكی استریل شده قرقره‌ای شكل در خود دارد. پس از آن‌كه شخصی از دستگیره استفاده می‌كند، موتور كوچكی كه در دل آن جاسازی شده است، غلاف رویی دستگیره را به درون دستگیره می‌كشد و به جای آن غلاف استریل شده تازه‌ای روی سطح دستگیره قرار می‌گیرد. هریك از این غلاف‌ها دارای عامل ضد میكروبی موسوم بهMicroban هستند كه تا 9/99 درصد میكروارگانیسم‌های خطرناك و بیماری‌زای ساكن روی دستگیره را از بین می‌برند و در عین حال مانع از آن می‌شوند كه غلاف‌های استفاده شده سایر غلاف‌های استریل و استفاده نشده را آلوده كنند.

مدرن‌ترین بیمارستان جهان

بدون تردید قرار گرفتن بیمارستانEl Camino در منطقه «سیلیكن ولی» آمریكا و این‌كه این بیمارستان مدرن‌ترین ساختمان پزشكی و درمانی جهان به شمار می‌آید، 2 مقوله كاملا مرتبط با هم هستند چون در سیلیكن ولی، هر چیزی حتی ساختمان‌ها از نوع فوق مدرن به حساب می‌آید. این بیمارستان با هزینه خیره‌كننده 470 میلیون دلار ساخته شده و در آن طیف گسترده‌ای از آخرین پیشرفت‌های پزشكی و فناورانه دیده می‌شود.

مدرن‌ترین بیمارستان جهان

بخشی از این پیشرفت‌های فناورانه به به‌كارگیری ربات‌هایی مربوط می‌شود كه در خدمت جراحان هستند و ابزار مورد نیازشان را در اختیار آنها قرار می‌دهند. جراحی‌هایی كه با استفاده از ربات‌های جراح قابل كنترل از راه دور انجام می‌شود نیز بخش دیگری از این فناوری‌ها به شمار می‌آیند. بیمارانی كه در این بیمارستان بستری می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند پیش از هر كاری باید با قرار دادن كف دست خود روی صفحه مخصوصی به دقت شناسایی شوند. به عبارت دیگر، ثبت اطلاعات بیماران در این بیمارستان صرفا به این ترتیب صورت می‌گیرد. تمامی ‌این فناوری‌ها را به رایانه‌های مقاوم در برابر آلودگی و عفونت اضافه كنید تا مجموعه ابتكارات علمی ‌و فناورانه به كار گرفته شده در این بیمارستان تكمیل شود. با استفاده از فناوریWi-Fi نتایج معاینات انجام‌ شده از بیماران و علائم حیاتی شان در اختیار پزشكان، پرستاران و یك سرور مركزی قرار می‌گیرد. نكته جالب دیگر این است كه هر یك از كارمندان این بیمارستان در لباس خود دستگاه صوتی كوچكی دارد كه در صورت نیاز به آنها در هر یك از بخش‌های بیمارستان، از طریق این دستگاه به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود و از این رو درEl Camino خبری از استفاده از بلندگوهای سراسری و آلاینده صوتی نیست.

نسل‌جدیدسیستم‌های كمك‌شنوایی برای استفاده درطول شبانه روز

سیستم كمك شنواییLyric نخستین مورد در نوع خود در جهان به شمار می‌آید كه استفاده‌كننده می‌تواند برای ماه‌های متوالی و بدون تحمل جراحی‌های مخصوص كاشت چنین سیستم‌هایی، آن را در گوش خود نگاه دارد. این سیستم جدید كمك شنوایی به اندازه یك دانه لوبیاست و در مجرای گوش قرار می‌گیرد. كاربر می‌تواند بدون هیچ‌گونه نگرانی درخصوص آسیب دیدن احتمالی دستگاه از آن در زمان دوش گرفتن و خواب نیز استفاده كند.

سل‌جدیدسیستم‌های كمك‌شنوایی

این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است كه كاربر تا 4 ماه متوالی می‌تواند آن را در گوش خود نگاه دارد. این سیستم كمك شنوایی در فاصله چند میلی‌متری از پرده گوش قرار می‌گیرد كه در مقایسه با سایر سیستم‌های كمك شنوایی موجود در بازار، كمترین فاصله را با پرده گوش دارد. این فناوری درآستانه انتقال امواج صوتی به پرده گوش، اعوجاج اصوات را می‌گیرد و موجب می‌شود كاربر اصوات را با كیفیتی عالی بشنود. برای كاربر این امكان نیز فراهم شده است كه سطح صدای این دستگاه را به هر میزان كه تمایل دارد تغییر دهد و حتی آن را خاموش و روشن نیز بكند. همچنین كاربر هر 3 یا 4 ماه با مراجعه به پزشك خود و در كمترین زمان می‌تواند دستگاه جدید را جایگزین نمونه قبلی كند.

اسفنج‌هایی كه هرگز در بدن بیمار جا نمی‌مانند

یكی از نگرانی‌هایی كه همواره در خصوص جراحی‌های چندساعته و حتی كوتاه‌مدت وجود دارد، جا ماندن برخی از وسایل جراحی نظیر اسفنج‌های جراحی و چاقوها در بدن بیمار است. اسفنج ClearCount این قابلیت جالب توجه را دارد كه پس از جذب خون‌های اضافی در محل انجام جراحی، هشدار لازم را به جراح می‌دهد تا تصادفا آن را در بدن بیمار جا نگذارد. جا ماندن وسایل مختلف جراحی در بدن بیمار همواره با دردهای زیادی همراه بوده و بیمار مجبور است داروهای آنتی‌بیوتیكی زیادی را تحمل كند. در هریك از این اسفنج‌ها برچسب‌هایی جاسازی شده كه فركانس‌های رادیویی مخصوصی از خود منتشر می‌كنند.

از سوی دیگر، دستگاه اسكنری كه در كنار تخت جراحی قرار دارد، فركانس‌های رادیویی منتشر شده از سوی اسفنج را دریافت می‌كند و از این طریق هشدار لازم به جراح داده می‌شود. این اسكنر همچنین شمار دقیق اسفنج‌هایی را كه در هر عمل جراحی به كار گرفته می‌شود دارد. با استفاده از این فناوری نوین، پزشك جراح هیچ‌گونه نگرانی درباره جا ماندن اسفنج در بدن بیمار ندارد و با خیالی آسوده پوست بیمار را بخیه می‌زند.

كلاه ایمنی برای شاد بودن

هدف از ارائه سیستم درمان عصبی TMS به‌عنوان یكی از جدیدترین فناوری‌های پزشكی كمك به میلیون‌ها بیماری است كه از افسردگی رنج می‌برند و در عین حال داروها و تكنیك‌های رایج درمان افسردگی نیز در كمك به آنها بی‌فایده بوده‌اند. مبنای كلی این فناوری نوین بر استفاده از نیرو و امواج الكترومغناطیس بنیان گذاشته شده است. سادگی استفاده از این سیستم محرك الكترومغناطیسی عصبی قابل مقایسه با فرآیند تمیز كردن دندان‌هاست. بیمار روی صندلی مخصوصی نشسته و در ادامه از طریق یك سیم‌پیچ الكترومغناطیسی میدان‌های مغناطیسی تولید می‌شود كه قشر پیشانی قسمت چپ مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بخش از مغز همان ناحیه‌ای است كه حالات روانی افراد را تنظیم می‌كند. بدین ترتیب نورون‌های مغزی تحریك شده تا دوپامین تقویت كننده عصبی بیشتری تولید شود. در یك‌سری مطالعات تحقیقاتی مشخص شد پس از آن‌كه بیماران در جلسات 30 تا 40 دقیقه روزانه شركت كردند، حدود نیمی ‌از آنها علائم به مراتب كمتری از افسردگی را احساس می‌كردند. نكته جالب این است كه نیمی ‌از بیماران مدعی شده‌اند كه بهبود كامل یافته‌اند.

نخستین عینك جهان با فوكوس قابل تنظیم

این فناوری نوین برای موارد مختلفی مناسب است كه از آن جمله می‌توان به مطالعه روزنامه تا تماشای فیلم و مشاهده هر شیء و منظره‌ای در حد فاصل میان این دو اشاره كرد. عینكTruFocals نخستین عینك در جهان به شمار می‌آید كه هنگام استفاده می‌توان فوكوس آن را تنظیم كرد. هریك از شیشه‌های این عینك متشكل از لنز خارجی با دستور فاصله اصلاحی و یك لنز قابل انعطاف داخلی است.

عینك

فاصله ناچیز میان این دو لنز با مایعی كه مواد اصلی سازنده آن سیلیكون است پر شده است. این مایع كاملا شفاف است و در عین حال در هر دمایی نیز به حالت مایع باقی می‌ماند. در قسمت پل رابط میان دو شیشه عینك، دستگاه بسیار كوچكی قرار دارد كه در حقیقت به عنوان بخشی از تزئینات عینك است و وظیفه دارد مایع بین 2 لنز در هر 2 شیشه عینك را تحت فشار قرار دهد تا طی فرآیند خاصی میزان انحنای هر یك از شیشه‌ها تغییر كند و بدین ترتیب عینك برای مشاهده اجسام دور و نزدیك به صورت خودكار تغییر فوكوس دهد.

ماسك بهداشتی و فناوری قاتل آنفلوآنزا

اگر قرار باشد با توجه به شیوع جهانی ویروس آنفلوآنزا، استفاده از ماسك‌های بهداشتی در هفته‌های آتی رواج پیدا كند، افراد هوشمند از ماسكFilligent limited bioMask استفاده خواهند كرد. در تار و پود داخلی این ماسك از فیبرهای سلولزی استفاده شده است كه باكتری و ویروس را به خود می‌گیرد و در ادامه ذرات روی و مس موجود در این تار و پودها با تخریب دیوار سلولی این ذرات آلاینده آنها را می‌كشند. نتیجه كار نیز چیزی نیست جز جلوگیری از وارد شدن میكروارگانیسم‌های بیماری‌زا به بدن و سالم ماندن افراد. تست‌های آزمایشگاهی مختلفی روی این ماسك زیستی انجام شده كه نتایج آن نیز بسیار امیدواركننده بوده است.

ماسك بهداشتی

در یكی از این آزمایشات اسپری روی ماسك صورت گرفته شد كه معادل 50 برابر شمار ویروس‌های آنفلوآنزای نوعA نهفته در عطسه یك بیمار در آن وجود داشت.

نتایج بررسی‌ها نشان دادند كه این ماسك زیستی تقریبا 9/99‌درصدی ویروس‌ها را از بین می‌برد و نكته جالب توجه این است كه این كار تنها در كمتر از یك دقیقه انجام می‌شود و میزان ناچیز باقی مانده نیز در 10 دقیقه بعدی از میان می‌روند. این درحالی است كه در ماسك‌های فعلی موجود در بازار همواره تا 50 هزار میكروارگانیسم بیماری‌زا را در خود جای می‌دهند.

همچنین این ماسك زیستی جدید خلاف ماسك‌های موجود در بازار كه یك بار مصرف هستند این قابلیت را دارند كه تا چندین بار به كار گرفته شوند.

پانسمان جادویی

زمانی كه نیروهای پزشكی در اورژانس‌ها به درمان سریع و اولیه مصدومان می‌پردازند، زمان حرف اول و آخر را می‌زند. فناوری نوینی برای به حداقل رساندن این زمان ارائه شده است كه می‌توان از آن به عنوان یكی از كاربردی‌ترین فناوری‌های پزشكی در سال 2009 اشاره كرد. توری پزشكیCelox نام این فناوری نوین است كه دارای دو جنبه كاربردی است.

پانسمان جادویی

این توری نه تنها می‌تواند به مسدود كردن موقتی و بسیار سریع خونریزی كمك كند بلكه از آن می‌توان در سوختگی‌های شدید جهت التیام اولیه بهره گرفت. این توری از فیبرهایی موسوم بهchitosan ساخته شده است كه به عنوان فاكتور منعقدكننده خون از آن یاد می‌شود. این فیبرها از پوسته میگو به دست آمده است و تا 16 برابر وزن خود توانایی جذب خون دارد. استفاده از این توری در مواقع بسیار ضروری نظیر میادین جنگ و خونریزی كاملا قابل توجه است به طوری كه گفته می‌شود تا 20 ساعت می‌تواند دمای ناحیه دچار سوختگی را در 10 درجه فارنهایت نگاه دارد.

كلاه ایمنی برای مراقبت از سر فوتبالیست‌ها

پای شكسته میتواند پایانی بر زندگی ورزشكاری یك فوتبالیست وحتی بسیاری از ورزشكاران باشد اما شكستگی سر و جمجمه می‌تواند پایان زندگی یك ورزشكار باشد. در بسیاری از موارد گزارش شده است كه وارد آمدن ضربات شدید به سر فوتبالیست و شكستگی متعاقب آن، موجب بروز سكته مغزی می‌شود. بر اساس آمار و ارقام موجود از سال 1995 میلادی به این سو 39 فوتبالیست به دلیل بروز چنین فرآیندی جان خود را از دست داده‌اند، اما فناوری‌های به كار گرفته شده در كلاه schutt كمك زیادی به ورزشكار آسیب‌دیده می‌كند.

كلاه ایمنی برای مراقبت از سر فوتبالیست‌ها

هر 10 ثانیه حرارت‌سنجی كه در قسمت داخلی كلاه نصب شده است دمای پوست اطراف شاهرگ شقیقه ورزشكار را اندازه‌گیری می‌كند و داده‌های به دست آمده را به دستگاه كوچك دریافت‌كننده‌ای كه در دست مربی حاضر در كنار زمین قرار دارد ارسال می‌كند. در صورتی كه دمای اندازه‌گیری شده از 5/102 درجه فارنهایت فراتر رود زنگ هشداردهنده‌ای به صدا می‌آید تا مربی بلافاصله دستور خارج كردن ورزشكار از زمین و بروز حادثه‌ای ناگوار را صادر كند. رسیدن این دما به 104 درجه فارنهایت یعنی یك خطر بزرگ.

منبع: جام جم آنلاین

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی