تبیان، دستیار زندگی
ب ! نزدیك به سه دهه از راه‌اندازی وب جهانی می‌گذرد، اما هیچكس به درستی از گستردگی و وسعت این پدیده‌ی بزرگ تحول برانگیز آگاه نیست. هرچند طی جدیدترین مطالعات، برآورد محققان حاكی از وجود 40 میلیارد صفحه‌ی وب در سطح جهان است. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

15ریش سفید دنیای وب !


نزدیك به سه دهه از راه‌اندازی وب جهانی می‌گذرد، اما هیچكس به درستی از گستردگی و وسعت این پدیده‌ی بزرگ تحول برانگیز آگاه نیست. هرچند طی جدیدترین مطالعات، برآورد محققان حاكی از وجود 40 میلیارد صفحه‌ی وب در سطح جهان است.

با وجود پیشرفت خیره‌كننده در توسعه‌ی وب جهانی،‌ بسیای از ما پیشینه‌ و گذشته‌ی آن را به فراموشی سپرده‌ایم؛ اما كافی است نگاهی به آنچه دنیا 15 سال قبل بود‌ بیندازیم.

آمازون یك رودخانه‌ی بزرگ در جنوب آفریقا بود و RYANAIR نام خطوط هوایی ایرلند بود كه به مكان‌هایی پرواز می‌كرد كه هیچكس نامی‌ از آن نشنیده بود؛ یاهو نیز واژه‌ای برگرفته از سفرهای گالیور بود و گوگل اشاره به رقم بسیار بزرگ ریاضی داشت؛ EBAY نوعی خط نگارشی بود و ...

اما امروزه هریك از آن‌ها قدرت بزرگی در دنیای وب محسوب می‌شوند كه نمی‌توان از تحولی كه در جهان اینترنت ایجاد كرده‌اند به سادگی گذشت؛ روزنامه‌ی قدیمی‌ گاردین انگلیس پانزدهمین سال راه‌اندازی وب‌سایت خبری خود را جشن می‌گیرد و به همین مناسبت اقدام به معرفی 15 سایت برتر جهانی كرده است كه به معنای واقعی كلمه، دنیای وب را متحول كرده‌اند.


1- EBAY.COM

راه‌اندازی: سال 1995 در آمریكا توسط "پیر امیدیار"

تعداد اعضا: 168 میلیون نفر

نوع سرویس‌دهی: مركز خرید و مزایده‌ی آنلاین

یكی از بزر‌گ‌ترین وب‌سایت‌های اینترنتی كه به كاربران امكان خرید و فروش هركالایی را می‌دهد؛ شهروندان انگلیسی بیشتر از هر وب‌سایت دیگری به آن مراجعه می‌كنند، به طوری كه بیش از 10 میلیون عضو انگلیسی دارد و دو سرویس پرداخت آنلاین PAYPAL و SKYPE متعلق به آن است.


2 - WIKIPEDIA.COM

راه‌اندازی: سال 2001 در آمریكا توسط "جیمی ‌ولز"

تعداد مراجعه‌كننده: 912 هزار نفر در روز

نوع سرویس‌دهی: دایره‌المعارف آنلاین

اگرچه اولین دایره‌المعارف اینترنتی در جهان نیست، اما نخستین لغت‌نامه‌ی رایگان آنلاین است كه همه امكان دسترسی و ویرایش آن را دارند،‌ به طوری كه كابران می‌توانند اقدام به تصحیح یا اضافه كردن مطالب كنند كه در مدت چند ثانیه،‌ نرم‌افزار دایره‌المعارف را به‌روز می‌كند.


3- NAPSTER.COM

راه‌اندازی: سال 1999 در آمریكا توسط "شاون فانینگ"

تعداد اعضا: 500 هزار مشترك پولی

نوع سرویس‌دهی: سایت اشتراك فایل

هدف اصلی دانشجوی دانشگاه بوستون آمریكا از طراحی این وب‌سایت، به اشتراك گذاشتن فایل‌های موسیقی بود. اوج محبوبیت "نپ‌استر" در سال 2000 بود كه بیش از 70 میلیون نفر در آن عضویت رایگان داشتند؛ اما ورشكستگی آن موجب شد تا پس از آن كاربران اقدام به پرداخت مبالغی برای دانلود قطعات موسیقی كنند.


4 - YOUTUBE.COM

راه‌اندازی: سال 2005 در آمریكا توسط "چاد هورلی"، "جواد كریم" و "استیون چن"

میزان مراجعه: 100 میلیون كلیپ در روز

نوع سرویس‌دهی: سایت اشتراك ویدئویی

كارمندان سابق شركت EBAY فكر آن را نمی‌كردند كه با راه‌اندازی این وب‌سایت در فوریه‌ی 2005 آن را به یكی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی تبدیل كنند، به طوری كه اكنون روزانه 100 میلیون كلیپ آن مورد تماشای كاربران قرار می‌گیرد؛ نمایش ویدیوهای موسیقی قدیمی ‌و رخدادهای ورزشی قرن هفدهم از امكانات ویژه‌ی آن است و علاوه بر آن،"یوتیوب" محلی شناخته ‌شده برای بروز استعداد كارگردان‌های آماتور است.


5 - BLOGGER.COM

راه‌اندازی: سال 1999 در آمریكا توسط "ایوان ویلیامز"

تعداد اعضا: 5/18 میلیون نفر

نوع سرویس‌دهی: سیستم راه‌اندازی وبلاگ

در حال حاضر تعداد دقیق بلاگ‌های موجود در جهان مشخص نیست، اما میلیون‌ها بلاگ اكنون كاربران را وارد خانه‌های شخصی آنلاین كرده است و در هر دقیقه یك بلاگ راه‌اندازی می‌شود و این انقلاب اینترنتی را باید مدیون BLOGGER دانست كه ایده‌ی اولیه‌ی بلاگ را در ذهن كاربران ایجاد كرد.


6 - FRIENDSREUNITED.COM

راه‌اندازی: سال 1991 در انگلیس توسط استیو و جولی پانك هورست

تعداد اعضا: 15 میلیون نفر

نوع سرویس‌دهی: وب سایتی برای گردهم آوردن همكلاسی‌های قدیم

گرچه در ابتدای راه‌اندازی تعداد مراجعان به این سایت به زحمت دو رقمی ‌می‌شد، اما محبوبیت آن چنان سریع افزایش یافت كه در سال 2001 به علت میزان بالای مراجعه تنها سرور آن از كار افتاد؛ هم اكنون هزاران كاربر بطور همزمان از آن استفاده می‌كنند و این نتیجه‌ی تلاش زوجی است كه برای راه‌اندازی آن 18 ساعت در روز سختی كشیدند.


7 - DRUDGEREPORT.COM

راه‌اندازی: سال 1994 در آمریكا توسط "مت دراج"

میزان مراجعه: 8 تا 10 میلیون صفحه در روز

نوع سرویس‌دهی: سایت خبری

درابتدا تنها به عنوان بولتن خبری ایمیل كار خود را آغاز كرد، اما اكنون به یكی از پرنفوذترین رسانه‌های خبری در سیاست‌گذاری آمریكا تبدیل شده و در طول 12 ماه گذشته بیش از 5/3 میلیارد مراجعه داشته است و اولین منبع آنلاین اخبار فوری به شمار می‌آید.


8 - BMYSPACE.COM

راه‌اندازی: سال 2003 در آمریكا توسط "تام اندرسون" و "كریس دی ولف"

تعداد كاربران: 100 میلیون نفر

نوع سرویس‌دهی: سایت شبكه‌ی اجتماعی

از محبوبیت "مای اسپیس" همین كافی كه میزان مراجعه به آن در انگلیس از شبكه‌ی خبری BBC نیز بیشتر است. این وب سایت 100 میلیون عضوی تمامی ‌ویژگی‌های جوامع اینترنتی را دارد و به كاربران امكان برنامه‌ریزی برای رخدادها را می‌دهد. "مای‌اسپیس" اكنون چهارمین وب‌سایت پربیننده در جهان است كه امكان آپلود و گوش‌ كردن به موسیقی را می‌دهد و اكنون 2/2 میلیون گروه موسیقی و خواننده جذب آن شده‌اند.


9-AMAZON.COM

راه‌اندازی: سال 1994 در آمریكا توسط "جف بزوس"

تعداد كاربران: بیش از 35 میلیون نفر از 250 كشور جهان

نوع سرویس‌دهی: فروشگاه اینترنتی، عمدتا كتاب، CD , DVD

بزرگ‌ترین فروشگاه كتاب جهان است كه ابتدا "كادابرا" نام داشت، اما نام آمازون به عنوان چیزی غیر قابل ‌توقف و بزرگ برای آن انتخاب شد كه اكنون درآمد هفت میلیارد دلاری آن در سال به خوبی اثبات كننده‌ی نام آن است؛ موفقیت آمازون تا جایی پیش رفت كه موسس آن در سال 1999 از سوی مجله‌ی آمریكایی "تایم" مرد سال جهان لقب گرفت.


9 - SLASHDOT.ORG

راه‌اندازی: سال 1997 توسط "راب مالدا"

تعداد كاربران: 5/5 میلیون نفر در ماه

نوع سرویس‌دهی: وب‌سایت اخبار فن‌آوری

یكی از پرمراجعه‌ترین وب‌سایت‌های جهان كه امكان گفت‌وگو و بحث برای متخصصان و دانشمندان را فراهم ساخته و منبع مرجع اخبار فن‌آوری محسوب می‌شود؛ بیشتر قسمت‌های سایت توسط كاربران نوشته و تنظیم می‌شود و برخی مواقع اظهارنظرهای كاربران در خصوص یك موضوع مورد بحث از 10 هزار مورد نیز می‌گذرد.


11 - SALON.COM

راه‌اندازی: سال 1995 در آمریكا توسط "دیوید تالبوت"

تعداد كاربران: 5/2 میلیون تا 5/3 میلیون بازدیدكننده در ماه

نوع سرویس‌دهی: مجله‌ی اینترنتی

اولین وب‌سایت جهان كه به‌دست چند روزنامه‌نگار و با هدف ترویج روزنامه‌نگاری آنلاین راه‌اندازی شد؛ مقالات و یادداشت‌های این سایت در خصوص مرگ پرنسس دایانا و رسوایی اخلاقی بیل كلینتون همچنان در یادها‌ زنده است و استفاده از آن به صورت حق اشتراك است.


12 - CRAIGSLIST.ORG

راه‌اندازی: سال 1995در آمریكا توسط "كریك نیومارك"

تعداد كاربران: چهار میلیارد صفحه در ماه

نوع سرویس‌دهی: یك وب‌سایت ویژه برای جوامع شهری آنلاین

یكی از ساده‌ترین وب‌سایت‌های اینترنت است و البته یكی پرقدرت‌ترین آن‌ها؛ سادگی آن از این جهت است كه تنها‌ یك تابلوی اعلانات رایگان است، اما محبوببیت آن است كه قدرت‌اش را چشمگیر ساخته است؛ اجاره‌ی آپارتمان، فروش خودرو، پیدا كردن كار، گذراندن اوقات فراغت وغیره؛ در این سایت به همگی سوالات پاسخ داده می‌شود و به طور كلی این سایت زندگی شهری را در آمریكا متحول كرده است.


13 - GOOGLE.COM

راه‌اندازی: سال 1998 در آمریكا توسط "لری پیج" و "سرگئی برین"

میزان مراجعه: یك میلیارد جست‌وجو در روز

نوع سرویس‌دهی: جست‌وجوی اینترنتی، منبع خبری و ...

هم اكنون نام گوگل به لطف شهرت بی‌نظیر آن به عنوان فعل در لغت‌نامه‌ی آكسفورد قرار داده شده است؛ گوگل بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی در جهان است كه سریع‌ترین رشد را در میان سایر شركت‌های جهان داشته و ارزش سهام آن اكنون فراتر از 13 میلیارد دلار است؛ سرویس‌های متعدد پست الكترونیك (GMAIL)، سرویس نقشه (GOOGLE MAP)، مقایسه‌ی قیمت (FROOGLE)، تلفن رایگان (GOOGLE TALK) وغیره آن را به دومین وب‌سایت پرمراجعه‌ی جهان تبدیل كرده است.


14- YAHOO.COM

راه‌اندازی: سال 1994 در آمریكا توسط "دیوید فلیو" و "جری یانگ"

تعداد كاربران: 400 میلیون نفر

نوع سرویس‌دهی: پورتال اینترنت و سازمان رسانه‌ای

یاهو با 4/3 میلیارد صفحه مراجعه در روز، بالاترین تعداد بازدیدكننده‌ی اینترنت را در جهان دارد؛ سرویس‌های پیام فوری، اخبار و ایمیل آن در جهان بالاترین سطح محبوبیت را دارند و گوگل تنها رقیب جدی یاهو محسوب می‌شود.


15 - EASYJET.COM

راه‌اندازی: سال 1995 در انگلیس توسط "‌هاجی لوآنو"

تعداد كاربران: 30 میلیون مسافر در سال گذشته

نوع سرویس‌دهی: هزینه‌ی خطوط هوایی

اولین مكان آنلاین برای رزرو بلیط هواپیما كه در ابتدا تصور نمی‌شد بتواند تعداد كافی مسافر برای پروازهواپیماها تهیه كند؛ در این سایت علاوه بر رزرو بلیط، می‌توان هتل محل اقامت، اجاره‌ی خودرو در شهر مقصد و دیگر خدمات مربوطه را به صورت آنلاین انجام داد.

منبع : BARNAMENEVIS.ORG


مطالب مرتبط :

1. 25 راز در معروف ترین موتور جستجوی دنیا

2. پایگاه اینترنتى خود را آنالیز كنید

3. پر بیننده‌ترین صفحات "ویكی پدیا" معرفی شدند

4. آمازون ده ساله شد

5. مطالعه وب علمی می‌شود