تبیان، دستیار زندگی
رایانه‌های ایران مورد هجوم شدید کرم خطرناک رایانه‌ای به‌نام Stuxnet قرار گرفته‌اند که تلاش می‌کند اطلاعات سیستم‌های کنترل صنعتی را به‌سرقت برده و آنها را روی اینترنت قرار دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله ویروس به ایران

رایانه‌های ایران مورد هجوم شدید کرم خطرناک رایانه‌ای به‌نام Stuxnet قرار گرفته‌اند که تلاش می‌کند اطلاعات سیستم‌های کنترل صنعتی را به‌سرقت برده و آنها را روی اینترنت قرار دهد. اندونزی و هندوستان نیز به‌واسطه این نرم‌افزار مخرب مورد هجوم قرار گرفته‌اند.

حمله ویروس به ایران

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط شرکت سایمنتک در حدود 60 درصد از سیستم‌های رایانه‌ای که به این ویروس آلوده شده‌اند، در ایران قرار دارند. اندونزی و هندوستان نیز به‌واسطه این نرم‌افزار مخرب که به Stuxnet شهرت دارد، مورد هجوم قرار گرفته‌اند.

به‌گفته الیاس لووی، مدیر ارشد فنی بخش «پاسخگویی ایمنی سایمنتک» با توجه به تاریخ نشانه‌های دیجیتالی که از این کرم رایانه‌ای به جا مانده، می‌توان گفت این نرم‌افزار از ماه ژانویه سال جاری میان رایانه‌ها در گردش بوده است.

Stuxnet ماه گذشته توسط شرکتی به‌نام VirusBlockAda که اعلام کرد نرم‌افزاری را بر سیستم رایانه یکی از مشتریان ایرانی خود مشاهده کرده، کشف شد. این کرم به‌دنبال سیستم مدیریتی SCADA زیمنس که معمولا در کارخانه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بوده و تلاش می‌کند اسرار صنعتی رایانه‌های این کارخانه‌ها را روی اینترنت پخش کند.

حدود 60 درصد از سیستم‌های رایانه‌ای که به این ویروس آلوده شده‌اند، در ایران قرار دارند.

سایمنتک اعلام کرده نمی‌داند چرا ایران و دیگر کشورها به این اندازه تحت تاثیر آلودگی‌های ویروسی قرار دارند. به‌گفته لووی تنها می‌توان گفت افرادی که این نرم‌افزارهای خاص را ساخته اند، آن را ویژه حمله به این نقاط جغرافیایی خاص طراحی کرده‌اند.

حمله ویروس به ایران

زیمنس تعداد مشتریان خود را در ایران اعلام نمی‌کند اما به‌تازگی اعلام کرده دو شرکت آلمانی به‌واسطه این ویروس آلوده شده‌اند. نرم‌افزار آنتی‌ویروس رایگانی که طی چند روز گذشته روی وب‌سایت زیمنس قرار گرفته، تا کنون 1500 بار دانلود شده است.

بر اساس گزارش PCworld، کرم Stuxnet توسط ابزارهای یو‌اس‌بی‌دار انتقال پیدا می‌کند، زمانی که ابزاری آلوده به این شکل به رایانه اتصال پیدا می‌کند، کدهای آن به جستجوی سیستم‌های زیمنس گشته و خود را بر هر ابزار یو‌اس‌بی‌دار دیگری که بیابد، کپی خواهد کرد.

برگرفته از خبرگزاری مهر و جام جم آنلاین

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی