تبیان، دستیار زندگی
مایکروسافت رسما تایید نموده که بسته بروز رسانی ویندوز ۸.۱ با قابلیت پشتیبانی بهتر از سخت افزارهای ضعیف و همچنین بهبود رابط کاربری غیر لمسی در بهار امسال از راه می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویندوز 8.1 بهاری می‌شود


مایکروسافت رسما تایید نموده که بسته بروز رسانی ویندوز 8.1 با قابلیت پشتیبانی بهتر از سخت افزارهای ضعیف و همچنین بهبود رابط کاربری غیر لمسی در بهار امسال از راه می رسد.

ویندوز 8.1 بهاری می‌شود

به واسطه شروع کنگره جهانی موبایل،‌ تمرکز دنیای فناوری به بخش موبایل و محصولات جدید معرفی شده در این نمایشگاه مانند گلکسی اس 5 یا اکسپریا Z2 معطوف شده است؛ با این وجود مایکروسافت اقدام به انتشار اخباری در رابطه با ویژگی‌های نسخه جدید بروز رسانی از ویندوز 8.1 نموده است.

جو بیل‌فور، نایب رئیس و مدیر بخش ویندوز در خلال رویدادی اخیر این شرکت اعلام کرد این بروز رسانی در بهار امسال منتشر خواهد شد و پشتیبانی از سخت‌افزاری بیشتری را ارائه خواهد کرد.

ظاهرا مایکروسافت در پی بازخوردهایی که از کاربران ویندوز 8 کسب کرده است این موضوع را پذیرفته که کاربران غیرلمسی دچارنوعی سردرگمی شده‌اند، از این رو این بروز رسانی شامل تغییراتی در رابط کاربری غیر لمسی نیز خواهد بود.

مایکروسافت در ویندوز 8 سعی نمود تا کاربران ابزارهای لمسی مانند تبلت ها را جذب اکوسیستم ویندوز کند و تا حدی در این زمینه موفق بود. اما مایکروسافت تلاش زیادی برای بهینه سازی فضای دسکتاپ و سازگاری آن با ابزارهای لمسی نکرد و استفاده از این محیط در این نوع از ابزارها با مشکلاتی همراه است. در واقع همچنان برای استفاده از محیط دسکتاپ باید از ماوس و صفحه کلید استفاده نمود. حال به نظر می‌رسد که ردموندی‌ها سخت در تلاش هستند تا در بسته بروز رسانی بعدی ویندوز 8.1 این فضا را نیز بهینه نموده و برای استفاده از طریق ابزارهای لمسی بهبود بخشند.

دیگر ویژگی این بروز رسانی پشتیبانی بهتر از دستگاه‌هایی ارزان قیمت با سخت‌افزار ضعیف‌تر مانند حافظه رم 1 گیگابایت و فضای ذخیره سازی 16 گیگابایت است. مایکروسافت قابلیت اجرای همزمان چند اپلیکیشن و سوییچ کردن بین آنها را نیز بهبود بخشیده است. درحالیکه این بروز روسانی بیشتر کاربران غیر لمسی را هدف قرار داده، جو بیل‌فور اذعان داشته که مایکروسافت شدیدا به قابلیت لمسی ویندوز علاقه دارد اما با این حال آن‌ها تمام سعی خود را در جهت هرچه بهتر شدن تجربه کاربری برای کاربران غیر لمسی خواهند کرد.

ویندوز 8.1 بهاری می‌شود

یکی از ویژگی‌های شخصی‌سازی مهمی که بروزرسانی ویندوزفون 8.1 مایکروسافت را همراهی خواهد نمود قابلیت تغییر تصویر پس‌زمینه دستگاه توسط کاربر است. حال بر اساس تصویر فاش شده به خوبی می‌دانیم که این ویژگی به چه نحو عمل کرده و به نمایش در خواهد آمد.

بر اساس تصویر بدست آمده، به‌جای اینکه شاهد عوض شدن تصویر پشت رابط مدرن ویندوز فون باشیم، به نظر می‌رسد مایکروسافت تصمیم گرفته امکان تغییر تصویر به نحوی که کاشی‌های زنده را نیز پوشش دهد را برای کاربران فراهم کند. شما می‌توانید نحوه بهره‌گیری از این ویژگی را در تصویر بالا مشاهده کنید که کاشی‌های زنده موجود، حالتی موزاییک مانند به تصویر انتخابی داده است. متاسفانه برخی منابع گزارش می‌کنند که تمامی اپلیکیشن‌ها قابلیت همخوانی با این ویژگی را نخواهند داشت اما کاربران خواهند توانست رنگ دلخواه خود را برای موارد اینچنینی تعیین نمایند.

نسخه 8.1 پلتفرم موبایل مایکروسافت علاوه بر پشتیبانی از تغییر تصویر زمینه، امکاناتی نظیر حرکات لمسی جدید، بستن چند اپلیکیشن بصورت همزمان، مرکز اطلاع رسانی جدید و به احتمال زیاد یک دستیار صوتی قدرتمند با استفاده از Cortana خواهد داشت. با توجه به کیت توسعه نرم‌افزاری که در دسترس قرار گرفته اطلاعات خوبی از آنچه در ماه آوریل (فروردین ماه) می‌توان انتظار آن را داشت در دست داریم. انتظار می‌رود در آوریل پیش رو مایکروسافت، توسعه‌دهندگان پلتفرم خود را با ویژگی‌های جدید نسخه 8.1 تغذیه نماید.

می‌توان انتظار داشت تا جزئیات بیشتری از ترکیب ویندوزفون و ویندوز RT را نیز در جریان کنفرانس Build# این کمپانی که در اواخر فروردین ماه برگزار می‌شود، شاهد باشیم

گویا مایکروسافت در حال توسعه‌ی نسخه‌ای رایگان از سیستم‌عامل ویندوز 8.1 خود است تا از این طریق تعداد کاربران این سیستم‌عامل را افزایش دهد. براساس اطلاعاتی که توسط منابع آگاه اعلام شده است، ردموندی‌ها در حال توسعه‌ی نسخه‌ای از سیستم‌عامل ویندوز 8.1 به‌همراه سرویس بینگ هستند که قابلیت استفاده از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل را نیز دارا باشد.

این نسخه از سیتسم‌عامل ویندوز هم‌اکنون در حال آزمایش است و می‌توان از روی شواهد و قراین موجود به این نتیجه رسید که این پروژه در پی در اختیار قرار دادن ویندوزهای با قیمت پایین در دسترس مشتریان است.

ویندوز 8.1 بهاری می‌شود

به‌نظر می‌رسد مایکروسافت در پی عرضه‌ی نسخه‌ی ویندوز 8.1 به‌همراه بینگ به‌منظور ایجاد نسخه‌ای رایگان برای جایگزینی ویندوز 7 است. هرگونه بروزرسانی از این طریق در راستای افزایش تعداد کاربران ویندوز 8.1 است. احتمال دارد نسخه‌ای از ویندوز 8.1 که مبتنی بر سرویس بینگ توسعه داده می‌شود، بخشی از سیاست مایکروسافت در جهت عرضه‌ی محصولاتی زیر 250 دلار باشد.

یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح افزایش کاربران سرویس‌های ذخیره‌ی ابری ردموندی‌ها و اپلیکیشن‌های مربوطه است.

مایکروسافت همچنین در نظر دارد تا برخی از نسخه‌های ویندوزفون را نیز با قیمت پایین تر یا کاملا بصورت رایگان به بازار عرضه کند. ردموندی‌ها در حال کار روی پروژه‌ای هستند تا در طول آن ویندوز RT را با ویندوزفون برای پشتیبانی بیشتر از تراشه‌های مبتنی برمعماری ARM ترکیب نمایند.

برخی از اپلیکیشن‌های سرویس بینگ نیز هم‌اکنون در ویندوز 8.1 قابل دسترس است. مایکروسافت علاوه بر عرضه‌ی چنین نسخه‌ای در نظر دارد تا اولین بروزرسانی برای ویندوز 8.1 را در بهار سال آتی شمسی منتشر کند. همچنین می‌توان انتظار داشت تا جزئیات بیشتری از ترکیب ویندوزفون و ویندوز RT را نیز در جریان کنفرانس Build# این کمپانی که در اواخر فروردین ماه برگزار می‌شود، شاهد باشیم.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت