تبیان، دستیار زندگی
دعوای میان اندروییدی ها و اپلی ها همچنان باقی‌ست. طرفداران متعصب هر گروه ادعا می کنند که ویژگی های منحصر به فردی در یکی وجود دارد که در دیگری نیست. البته این حرف گاهی درست است و گاهی نادرست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ویژگی آیفون که در اندروید نیست


دعوای میان اندرویدی ها و اپلی ها همچنان باقی‌ست. طرفداران متعصب هر گروه ادعا می کنند که ویژگی‌های منحصر به فردی در یکی وجود دارد که در دیگری نیست. البته این حرف گاهی درست است و گاهی نادرست.

ویژگی هایی در آیفون وجود دارد که دراندرویید نیست. در این مقاله به 5 ویژگی آیفون می‌پردازیم.

5 ویژگی آیفون که در اندروید نیست

آپدیت منظم سیستم عامل

شما از اندروید استفاده می کنید؟ خوب چرا به آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید آپدیت نمی کنید؟

البته دلیل اینکه این کار را نمی کنید خیلی مشخص است، چون نمی توانید آپدیت کنید. با اینکه کم کم اندروید 5 قرار است از راه برسد، اما حدود 38 درصد از دیوایس های اندرویدی از اندروید نسخه 2.3 استفاده می کنند (که در دسامبر سال 2010 عرضه شد) و بیش از 27.5 درصد از دیوایس های اندرویدی هم از اندروید نسخه 4.0 استفاده می کنند (که در اکتبر 2011 معرفی شد). تعداد دیوایس هایی که می توانند از آخرین نسخه اندروید استفاده کنند بسیار کم است. اما در مورد آیفون اوضاع خیلی متفاوت است. 89.2 درصد از کاربران آیفون در سراسر دنیا از آی او اس نسخه 6 استفاده می کنند که کمتر از یکسال پیش عرضه شد.

5 ویژگی آیفون که در اندروید نیست

این ویژگی یکی از پایه ای ترین ویژگی های یک دیوایس محسوب می شود. مایکروسافت هم مدتی است به خوبی متوجه این موضوع شده است. اما کاربران اندروید از این چرخه فعلا خارج هستند. البته شاید الان بگویید که می توانید دیوایس خود را روت کنید. درست است ولی معمولا کسی این کار را نمی کند و دلیل خوبی هم دارد. چون اولا روت کردن کار بسیار مشکلی است و ثانیا حتی اگر روت هم بکنید پیدا کردن یک ROM قابل اعتماد کار ساده ای نیست.

به خاطر اینکه اپل دیوایس‌های کمتری نسبت به اندرویدی‌ها دارد، دولوپرها بیشتر ترجیح می‌دهند برای آی‌او‌اس نرم‌افزار بسازند به این خاطر که در اندروید معمولا با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که نمی‌توانند نرم‌افزار خود را روی تمامی دیوایس‌ها عرضه کنند

جلوگیری از بدافزارها

شاید فکر کنید آی او اس یک سیستم عامل بسته است که نمی توان خیلی کارها را با آن انجام داد. اما یکی از برترین ویژگی های آی او اس همین بسته بودن سیستم عامل است. به این خاطر که توانسته به خوبی از ورود بدافزار ها به این سیستم عامل جلوگیری کند. حالا بگذریم که برخی ها به دلایلی که هنوز برای خودم روشن نیست آن را جیلبریک می کنند و راه را برای بدافزارها و مشکلات پیاپی باز می گذارند. اما این بدان معنا نیست که سیستم عامل آیفون کاملا امن است و ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد مثل همان بایپس کردن لاک اسکرین که قبلا شاهدش بودیم. اما خوشبختانه کاربران آی او اس این را می دانند که تا حل مشکلات امنیتی فقط یک آپدیت فاصله دارند که خیلی زود منتشر می شود. اگر چنین مشکلی برای کاربران اندروید ایجاد شود باید مدت ها با آن دست و پنجه نرم کنند چون به این زودی ها خبری از آپدیت سیستم عامل و رفع مشکل نمی شود.

دسترسی به iCloud و دیگر نرم افزار های اپل
5 ویژگی آیفون که در اندروید نیست

اول ممکن است این طور به نظر برسد که آیفون دیوایسی ناتوان است که به آیتونز محتاج است. اما اشتباه می کنید. اپل توانسته به خوبی این احتیاج را برطرف کند. با استفاده از سرویسی مثل iCloud برای بکاپ دیگر نیازی به آیتونز نیست. البته خود آیتونز هم نرم افزار بسیار مفیدی است که در حالی آیفون در حال شارژ است به راحتی می توانید تمامی محتوای آن را مدیریت کنید. نرم افزار های دیگری مثل iMessage, Find My iPhone, FaceTime و دیگر نرم افزارهای اپل همه برای این به وجود آمده اند که بدون احتیاج به آیتونز تمام کارهای مورد نظر خود را انجام دهید. با اینکه در اندروید نرم افزار های مشابهی وجود دارند اما اپل به خوبی توانسته همه این نرم افزارها را در یک اکوسیستم قوی در کنار هم جمع آوری کند و مهم تر از همه این که همه این نرم افزارها توسط خود اپل ساخته شده اند.

نرم افزارها اول به آیفون می آیند

یکی از برتری های آیفون نسبت به اندروید همین پوشش نرم افزاری است به طوری که برای هر کاری حداقل یک نرم افزار در آیفون وجود دارد. با اینکه اندروید این اواخر در این زمینه تلاش های بسیاری کرده که آیفون را شکست دهد اما هنوز هم برترین نرم افزار ها اول در آیفون عرضه می شوند و آپدیت ها هم در ابتدا در آیفون منتشر می شوند. نمونه اش همین نرم افزار Mailbox که هنوز در اندروید عرضه نشده ولی در آیفون و آیپد منتشر گردیده.

5 ویژگی آیفون که در اندروید نیست

علاوه بر این به خاطر اینکه اپل دیوایس های کمتری نسبت به اندرویدی ها دارد، دولوپر ها بیشتر ترجیح می دهد برای آی او اس نرم افزار بسازند به این خاطر که در اندروید معمولا با مشکلاتی روبه رو می شوند که نمی توانند نرم افزار خود را روی تمامی دیوایس ها عرضه کنند. اما در آی او اس این مشکل به ندرت پیش می آید و دولوپر ها می توانند برای اکثریت آیدیوایس ها نرم افزار خود را ارئه دهند.

ویژگی های خاص

5 ویژگی آیفون که در اندروید نیست

البته هم اندروید و هم آی او اس هر دو ویژگی های خاص برای افراد خاص دارند ولی باید اعتراف کرد که اپل در این ویژگی ها به خوبی ظاهر شده است. ویژگی هایی مثل AssistiveTouch, Inverted Colors و VoiceOver برخی از ویژگی های خاصی هستند که همه آنها توسط خود اپل در این سیستم عامل به کار رفته اند تا افرادی که ناتوانی دارند هم بتوانند از آیفون لذت ببرند.

ترجمه: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش وزندگی تبیان


برگرفته از makeuseof