تبیان، دستیار زندگی
گروهی از توسعه دهندگان نرم افزاری evasi0n7 با موفقیت سیستم عامل آی او اس 7 اپل را شکستند و اینک کاربران می توانند آیفون و آی پد جدید خود را به اصطلاح جیلبریک کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جیلبریک  iOS7؛ آری یا خیر؟


گروهی از توسعه دهندگان نرم افزاری evasi0n7 با موفقیت سیستم عامل آی او اس 7 اپل را شکستند و اینک کاربران می توانند آیفون و آی پد جدید خود را به اصطلاح جیلبریک کنند.

جیلبریک  ios7؛ آری یا خیر؟

به فرایند شکستن قفل نرم افزاری روی سیستم عامل روی گوشی و تبلت اپل جیلبریک کردن می گویند و از فروشگاه موسوم به Cydia می توان اپلیکیشن ها و برنامه های حتی تایید نشده توسط اپل را روی این نوع دستگاهها نصب و اجرا کرد.

وقتی گوشی شما با سیستم عامل رسمی اپل بیرون بیاید، نمی توانید برخی اپ ها را نصب کنید و باید با شکستن قفل و جیلبریک کردن چنین توانایی را پیدا کنید.

مثلا برخی آیکون ها روی صفحه اول گوشی قابل تغییر خواهد بود و یا می توانید ویجت های جدید و مورد دلخواه خود را روی صفحه Home  قرار دهید.

تا امروز جیلبریک کردن روی نسخه های قبل از آی او اس 7 امکان پذیر بود اما اینک می توان این نسخه از سیستم عامل اپل را نیز شکست. جیلبریک کردن کاری ساده است و با نصب برخی برنامه های مورد نیاز و سازگاری کردن دستگاه با اتصال از طرق کابل به کامپیوتر این امکانات مهیا می شوند.

البته با جیلبریک کردن تضمین خدمات پس از فروش را در اپ استور از دست خواهید داد و بروز هر نوع مشکل مسوولیتی را برای اپل ایجاد نخواهد کرد و آنها می توانند دستگاه شما را رفع عیب نکنند چرا که از قوانین آنها تخطی کرده اید.

جیلبریک  ios7؛ آری یا خیر؟

اغلب مردم به جیلبریک شدن دستگاه شان نیازی ندارند ولی برخی توسعه دهندگان علاقه دارند ستینگ مورد نظر خود را روی دستگاه داشته باشند و به همین خاطر سیستم خود را جیلبرک می کنند.

اما حال باید پرسید تا پیش از iOS7 کاربران بیشتر به چه منظور از جیل‌بریک استفاده می‌کردند و الان نیز آیا به مانند گذشته این نیاز حس می‌شود یا خیر.  یکی از مهم‌ترین دلایلی که کاربران آی‌دیوایس، دستگاه خود را جیل‌بریک می‌کنند استفاده از توییک‌ها و یا افزونه‌هایی هست که iOS را کامل‌تر می‌نماید.

برای مثال یکی از این افزونه‌ها که SBSetting نام دارد و تا پیش از iOS7 طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده بود، میانبرهایی برای کاربر فراهم می‌سازد تا به بخش‌های اصلی سیستم‌عامل خود دسترسی داشته باشند. اما در iOS7 این نیاز توسط مرکز فرمان یا کنترل سنتر رفع شد تا کاربران عملا به این توییک و افزونه بی‌نیاز شوند.

اما یکی دیگر از محدودیت‌های اپل که کاربران را ترغیب به استفاده از جیل‌بریک نموده است قابلیت تغییرات تم و ظاهر آیفون است. کاربران بعد از جیل‌بریک با نصب توییک Winterboard این امکان را داشتند تا ظاهر آی‌دیوایس خود را به طور کامل تغییر دهند.

در واقع به نظر می‌آید سیاست اپل بر این پایه بوده است که نیاز کاربران به جیل‌بریک را در هر نسخه نسبت به قبل کمتر کند و به نظر می‌آید تا حدی نیز در این زمینه موفق بوده است

اما اپل تا به الان تلاشی برای رفع این نیاز کاربران نکرده است و شما در حالت عادی قابلیت تغییر تم در آی‌دیوایس را نخواهید داشت و تغییرات ظاهری تنها محدود به عکس پس‌زمینه لاک‌اسکرین و هوم‌اسکرین خواهد بود. اما یکی دیگر از بخش‌هایی که در iOS جای خالی آن حس می‌گردد، مدیریت فایل‌ها است. اپل بر این اعتقاد دارد که کاربر نیازی به دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌های بر روی آی‌دیوایس خود ندارد اما این حرف به مذاق خیلی از کاربران آی‌دیوایس‌ها خوش نمی‌آید. بنابراین این دسته از کاربران با جیل‌بریک کردن دستگاه خود و ریختن نرم‌افزار iFile دسترسی کاملی به فایل‌ها و فولدرهای بر روی آی‌دیوایس‌شان خواهند داشت. اپل در iOS7 نیز راه‌حلی برای این موضوع نیندیشیده است و همچنان این سیستم‌عامل از فقدان یک برنامه مدیریت فایل رنج می‌برد.

اما یکی دیگر از بخش‌های که اپل دسترسی آن را به روی کاربران خود بسته است، امکان ارسال فایل از طریق بلوتوث است. در واقع بلوتوث یکی از دغدغه‌های اصلی تعدادی از کاربران آی‌دیوایس‌ها محسوب می‌گردد که از برندهای دیگر به اپل مهاجرت کرده‌اند. اپل بر این اعتقاد دارد که بلوتوث به نقض کپی‌رایت کمک می‌کند و شما با امکان ارسال فایل برای مثال می‌توانید فایل‌هایی که حق نشر آن را ندارید به راحتی منتشر کنید. برای مثال یک آهنگ را از فروشگاه آیتونز خریداری کرده و آن را با بلوتوث به دوستان خود منتقل کنید. اما این دلیل از سوی بسیار از کاربران اپل، توجیه مناسبی نیست و آن‌ها آی‌دیوایس خود را جیل‌بریک کرده و با استفاده از نرم‌افزارهایی نظیر Air Blue Sharing یا Celeste قابلیت ارسال فایل از طریق بلوتوث را به دستگاه‌های خود اضافه می‌کنند.

جیلبریک  ios7؛ آری یا خیر؟

اپل در iOS7 نیز قابلیت ارسال فایل از طریق بلوتوث را قرار نداده و بعید است در آینده نیز این امکان را در دستگاه‌های خود قرار دهد. یکی از اتفاقاتی که خصوصا در چند سال اخیر در سیستم‌عامل iOS مشاهده شده استفاده از توییک‌هایی است که قبلا تنها توسط جیل‌بریک امکان استفاده از آن‌ها وجود داشت. برای مثال تا قبل از آمدن نوتیفیکیشن سنتر به iOS، تعدادی از توسعه‌دهندگان اپل این نوتیفیکیشن سنتر را با استفاده از جیل‌بریک برای آی دیوایس‌ها میسر ساخته بودند. اما اپل بعد از مشاهده استقبال از این توییک‌ها تصمیم گرفت که خود دست به کار شده و آن را به صورت رسمی در سیستم‌عامل خود عرضه کند و این اتفاق در iOS5 رسما اتفاق افتاد.

در واقع به نظر می‌آید سیاست اپل بر این پایه بوده است که نیاز کاربران به جیل‌بریک را در هر نسخه نسبت به قبل کمتر کند و به نظر می‌آید تا حدی نیز در این زمینه موفق بوده است. اما در نهایت شما به عنوان کاربر اپل و دارنده یک آی‌دیوایس باید ببینید که آیا نیازی به جیل‌بریک در iOS7 حس می‌کنید یا اینکه ترجیح می‌دهید در حالت استاندارد و پیش‌فرض از آی‌دیوایس خود استفاده نمایید.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از عصر ارتباط، خبرآنلاین