تبیان، دستیار زندگی
امروزه غیر از قدرت سخت‌افزاری که سازنده‌های تلفن هوشمند روی آن مانور می‌دهند، سیستم‌‌عامل نیز نقش بسیار پررنگ و تعیین‌کننده‌ای دارد. در حقیقت بدون یک سیستم‌‌عامل قدرتمند، سخت‌افزارهای فوق پیشرفته، فقط مدارهایی بی‌مصرف هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم عامل تازه‌وارد موبایلی


امروزه غیر از قدرت سخت‌افزاری که سازنده‌های تلفن هوشمند روی آن مانور می‌دهند، سیستم‌‌عامل نیز نقش بسیار پررنگ و تعیین‌کننده‌ای دارد. در حقیقت بدون یک سیستم‌‌عامل قدرتمند، سخت‌افزارهای فوق پیشرفته، فقط مدارهایی بی‌مصرف هستند.

سیستم‌های‌‌عامل‌ کنونی موبایل محدود به سه عنوان یعنی آی.او.اس، اندروید و ویندوزفون می‌شود. سازنده‌های بزرگ غیر از اپل و نوکیا نیز بیشتر روی محصول گوگل به اتفاق نظر رسیده‌اند. با این حال زمزمه‌هایی از گوشه و کنار دنیای فناوری به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد سامسونگ برای خلاص‌شدن از زنجیره‌ اندروید در حال تدارک سیستم‌‌عاملی اختصاصی برای خود است. نام این سیستم‌‌عامل تایزن است.

سیستم عامل تازه‌وارد موبایلی

این شرکت قصد دارد با این سیستم‌عامل گامی فراتر از اندروید یا آی.او.اس اپل بردارد و آن را توسعه دهد، به گونه‌ای که در خودرو، یخچال، تلویزیون و البته تلفن هوشمند استفاده شود. سازنده کره‌ای حتی مراسمی با حضور توسعه‌دهنده‌ها برگزار کرده و از آنها دعوت به عمل آورده تا برنامک‌هایی برای این سیستم‌‌عامل بنویسند.

برای ترغیب بیشتر این افراد، سامسونگ وعده جایزه چهار میلیون دلاری را به برترین برنامک تولیدی داده است.

اکنون سیستم‌‌عامل اندروید بیشترین تعداد کاربر را در جهان دارد که 63 درصد آنها دارای تلفن‌ هوشمند سامسونگ هستند. همچنین در فصل اخیر یک‌سوم بازار فروش تلفن‌های هوشمند دنیا در اختیار سامسونگ بوده که تقریبا تمام آنها مجهز به‌ اندروید بوده‌اند. به این ترتیب سیستم‌‌عامل رایگان گوگل پله‌ای برای پیشرفت سامسونگ و سامسونگ نیز ترویج‌کننده‌ای وظیفه‌شناس برای اندروید بوده است اما نمی‌توان منکر این نکته بود که در این معامله دوطرفه، سود بیشتر به جیب گوگل رفته است، زیرا کاربر یک تلفن از سامسونگ می‌خرد، ولی از بی‌نهایت سرویس گوگل روی تلفن خود استفاده می‌کند.

قرار است تایزن روی محصولات مصرفی مختلفی استفاده شود. تویوتا و جگوار لندروور شرکت‌هایی هستند که دست دوستی با سامسونگ داده‌اند تا تایزن روی خودروهای آنها به کار رود

از هر ده کاربر تلفن هوشمند 9 نفر در حصار اکوسیستم نرم‌افزاری گوگل یا اپل قرار دارند و با خرید بازی یا برنامک، پول به حساب آنها واریز می‌کنند. این همان نکته مهم و کلیدی است که سامسونگ را بر آن داشته تا غیر از تسلط سخت‌افزاری، به فکر نرم‌افزار (سیستم‌‌عامل) هم بیفتد.

به گفته یکی از محققان، سخت‌افزار به تنهایی اثر آنچنانی ندارد. هدف این شرکت کره‌ای، برپایی اکوسیستمی با محوریت سامسونگ است.با نگاهی به عملکرد چند وقت اخیر دیگر سازنده‌ها متوجه می‌شویم آنها هم قدم‌های مشابهی برداشته‌اند. اپل سیستم‌‌عامل اختصاصی خودش را برای محصولاتش دارد، گوگل دو سال پیش موتورولا را خرید تا بازوی سخت‌افزاری نیز داشته باشد و مایکروسافت هم همین چند ماه پیش نوکیا را تصاحب کرد تا سازنده‌ای با تجربه برای گسترش ویندوزفون همیشه در دسترس داشته باشد. به این ترتیب تنها سامسونگ است که به عنوان یک بازیگر معروف و مطرح عرصه تلفن هوشمند، سیستم‌‌عامل اختصاصی ندارد و تنها مانده است.

سیستم عامل تازه‌وارد موبایلی

هر چند سامسونگ برای تولید یک سیستم‌‌عامل اختصاصی عزمش را جزم کرده، ولی به نظر نمی‌رسد دست‌کم تا سه ماه آینده شاهد یک تلفن تایزنی باشیم. قرار است تایزن روی محصولات مصرفی مختلفی استفاده شود. تویوتا و جگوار لندروور شرکت‌هایی هستند که دست دوستی با سامسونگ داده‌اند تا تایزن روی خودروهای آنها به کار رود. همچنین سامسونگ قصد دارد تایزن را جوری طراحی کند که بازارهای نوظهور را تصاحب کند؛ اقدامی مشابه گوگل که با اندروید کیت کت به دنبال آن است. در کل بسیار جالب است ببینیم سامسونگ چگونه می‌خواهد اندروید گوگل را با رتبه نخست پشت سر گذارد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک