تبیان، دستیار زندگی
ظهور لینوكس در دنیای كامپیوتر این صنعت را به دو دسته برندگان و بازندگان تقسیم كرده‌ است. جذابیت لینوكس كاملا روشن است و استقبال از آن را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. این سیستم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لینوکس یا ویندوز؟

لینوکس یا ویندوز؟

ظهور لینوكس در دنیای كامپیوتر این صنعت را به دو دسته برندگان و بازندگان تقسیم كرده‌ است. جذابیت لینوكس كاملا روشن است و استقبال از آن را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. این سیستم برخلاف سیستم‌های پردازش رقیب، نظیر ویندوز محصول شركت مایكروسافت و سولاریس ساخت شركت سان كاملا مجانی است.

این سیستم تقریبا روی همه كامپیوترها به‌راحتی نصب می‌‌شود و افزون بر این‌ها با انعطاف‌پذیری، سازش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها خیلی امكانات دیگر را نیز فراهم می‌كند. لینوكس بیشتر برای هدایت سرورها، ماشین‌های پشتیبانی دفاتر كه نامه‌های پست الكترونیكی را دریافت و ارسال می‌كنند، صفحات وب و همچنین برای استفاده مشترك از فایل‌ها و چاپ اسناد استفاده می‌شود. تركیبی از چند دستگاه با این سیستم‌عامل می‌تواند یك ماشین با قدرت یك ابررایانه بسازد.

بازنده اصلی‌

اصلی‌ترین بازنده در میدان پیشرفت لینوكس تاكنون كمپانی سان‌میكروسیستمز بوده ‌است. نرم‌افزار سولاریس این مجموعه یكی از مناسب‌ترین نرم‌افزارهایی است كه برای جایگزینی یونیكس در نظر گرفته شده است كه از جمله نرم‌افزارهای قوی و مناسب برای سرورهاست. اما در حال حاضر برای خیلی از كاربران، سولاریس ارزش خود را از دست داده و لینوكس با قابلیت‌هایی كمتر از یونیكس، مفیدتر به‌نظر می‌رسد. خیلی از افرادی كه باید با هزینه زیادی نرم‌افزار سان را خریداری می‌كردند، امروزه به لینوكس روی آورده‌اند كه مجانی است.

حتی با مشاهده آمار سرورهایی كه سایت‌ها را بر‌روی اینترنت نگهداری می‌كنند، به این نتیجه خواهید رسید كه سرورهای با سیستم عامل لینوكس بسیار بیشتر از سرورهای با سیستم عامل سان است.

برنده اصلی در این میان آی‌بی‌ام است كه همراه با هیولت پاكارد(HP)  و دل (Dell) از فروش سرورهای لینوكس سود زیادی برده است. آی‌بی‌ام از سال 1999به لینوكس روی ‌آورد و اكنون در تمامی محصولات خود از كامپیوترهای شخصی تا كامپیوترهای بزرگ از آن استفاده می‌كند.

سان هم تجارت كامپیوترهای بزرگ آی‌بی‌ام را آغاز كرده‌ است، چرا كه یك كامپیوتر با این حجم می‌تواند مثل چندین سرور كوچك لینوكس عمل‌ كند. موسسات با اینگونه كامپیوترها در حال حاضر با تمامی اتاق‌هایی كه پر از سرورهای یونیكس هستند مقابله می‌كنند.

همچنین لینوكس می‌تواند چیزی را كه آی‌بی‌ام سال‌ها به دنبال آن بود تامین كند. یك سیستم‌عامل كه تمامی ویژگی‌های خطوط تولید دیگر را داشته باشد. آرت اولبرت كارمند سابق آی‌بی‌ام كه در حال حاضر در Linuxcare  است می‌گوید كه لینوكس می‌تواند موسساتی را كه به‌دنبال وارونگی فناوری هستند، تقویت كرده و موجب تضعیف موسساتی شود كه به‌قیمت زیر سوال بردن تكنولوژی‌های دیگر خود را بالا می‌برند.

محو ویندوز؟!

لینوکس یا ویندوز؟

آیا مایكروسافت نیز توسط لینوكس نابود می‌شود؟ نه هنوز! نفوذ مایكروسافت در دنیا به‌دلیل برتری سیستم‌عامل ویندوز است كه حدود 90 درصد كامپیوترهای رومیزی و شخصی را در بر می‌گیرد.

ولی در حالی‌كه ویندوز نیرومندتر می‌شود، به‌مرور وارد بازار سرورها نیز می‌گردد، چراكه گرداندن سرورها با ویندوز ارزان‌تر از یونیكس تمام می‌شود. مشكل مایكروسافت این است كه سرورهای لینوكس ارزان‌تر است. علاوه بر این ویندوز برای مقابله با ویروس‌های كامپیوتری ضعیف‌تر عمل می‌كند. سرورهایی كه با لینوكس هدایت می‌شوند امنیت بیشتری دارند. دولت‌ها از لینوكس در سیستم‌های خود استفاده می‌كنند چون لینوكس می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها از ورود هكر‌های مبتدی جلوگیری كنند.

نتیجه نهایی این است كه خریداران باید بین لینوكس كه ارزان‌تر است و ویندوز كه امكانات بیشتری را فراهم می‌كند و با نرم‌افزارهای دیگر راحت‌تر هماهنگ می‌شود و گران‌تر است، یكی را انتخاب كنند. به‌طور خلاصه مایكروسافت قاعدتا نمی‌تواند بازنده باشد و از طرفی برنده هم نیست. حداقل در بازار سرورها لینوكس و مایكروسافت رقابت شدیدی دارند. این مثال می‌تواند واكنش‌های عجیب مایكروسافت و هشدارهای مكرر این كمپانی در مورد این كه لینوكس و سایر نرم‌افزارهای منبع‌باز می‌تواند صنعت و تجارت را نابود كند، توجیه كند.

جدیدی از نرم‌افزارهای تجاری به‌قیمت پایین تولید كرد. بهترین مثال از این دست نرم‌افزارهای MySQL  و Apache  است. این تولیدات می‌تواند تمایل كمپانی‌ها را به نوآوری كم كند و پس از مدتی این صنعت متوقف شده و سقوط خواهد كرد.

این درست همان بحثی است كه موسسات تولید دارو در مقابله با سازندگان داروهای ژنتیك مطرح می‌كردند. در حال حاضر مایكروسافت مذاكرات مختلفی را در دولت‌ها و برای استفاده آن‌ها از محصولات این شركت به‌جای محصولات منبع‌باز آغاز كرده است.

منبع: هفته نامه کلیک

مطالب مرتبط:

منابع آنلاین فارسی برای علاقه‌مندان لینوکس و اپن‌سورس (قسمت اول)

منابع آنلاین فارسی برای علاقه‌مندان لینوکس و اپن‌سورس (قسمت دوم)

پردرآمدترین مدیران IT دنیا