تبیان، دستیار زندگی
در ویندوز ویستا در بخش كنترل پنل گزینه‌ای به معنای "مركز قابل حمل ویندوز" قرار دارد كه بیشتر عملكردهای معمول برای نوت‌بوك‌ها در آنجا یافت می‌شود. در اینجا منوهایی برای روشنایی صفحه، صدا، WLAN مدیریت مانیتور صرفه‌جویی در برق، فیلم و صداگذاری ، معارفه و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویندوز Vista برای نوت‌بوك‌ها

سیستم عامل جدید چه چیزهایی را برای نوت‌بوك‌ها دارد؟

بعضی از عملكردهای ویستا خصوصا برای دستگاه‌های موبایل درست شده‌اند. این سیستم عامل جدید می‌خواهد خیلی از چیزها بخصوص صرفه‌جویی در مصرف برق را برای كاربران راحت‌تر كند.

در هر نوت بوك جدیدی، تعداد زیادی از ابزارها بصورت از پیش نصب شده وجود دارند. آنها در حقیقت وظیفه دارند كه به شما در مقابل ضعف‌های ویندوز ایكس‌پی كمك كنند: برای مثال یكی از این ابزارها، اجازه دسترسی راحت‌تری به تنظیمات صرفه‌جویی در برق را به شما می‌دهند و یا كمك می‌كنند كه به راحتی مدیریت شبكه را برای پروفایل‌های ورودی مختلف در دست بگیرید. ویندوز ویستا درصدد است كه این ابزارها را بكار گیرد.

در ویندوز ویستا در بخش كنترل پنل گزینه‌ای به معنای "مركز قابل حمل ویندوز" (Mobile PC) قرار دارد كه بیشتر عملكردهای معمول برای نوت‌بوك‌ها در آنجا یافت می‌شود. در اینجا منوهایی برای روشنایی صفحه، صدا، WLAN مدیریت مانیتور صرفه‌جویی در برق، فیلم و صداگذاری ، معارفه و ... وجود دارد.

ویندوز ویستا سه حالت مختلف در مصرف برق را برای انتخاب عرضه می‌كند. حالت اول كه یك حالت استاندارد می‌باشد، equilibrate است حالت دوم حالت ذخیره انرژی است كه باعث صرفه‌جویی زیاد در برق می‌شود. حالت سوم حالت بالاترین بازدهی است كه بیشترین مصرف برق را دارد. در حالت استاندارد سرعت CPU به صورت دینامیكی با فشار وارده بر سیستم تنظیم می‌شود.

در حالت ذخیره انرژی پردازنده با سرعت پایین و كم كار می‌كند. در حالت بالاترین بازدهی، پردازنده با حداكثر سرعت كار می‌كند.

ویندوز ویستا

توسط گزینه‌هایی كه مربوط به تشكیل نقشه صرفه‌جویی در انرژی می‌باشند می‌توانید بنا به تنظیمات پایه‌ای سه حالت گفته شده حالتی را شخصا درست كرده و از آن استفاده كنید. در این حالت ویستا امكانات بیشتری نسبت به ایكس پی دارد برای مثال می‌توانید میزان انرژی مصرفی مبدل WLAN را شخصا تنظیم كنید و یا میزان روشنایی مشخص برای صفحه مانیتور در نظر بگیرد.

همچنین می‌توانید میزان برق مصرفی برای USB و PCI-Express را تحت كنترل داشته باشید. البته در اینجا گزینه‌هایی كه در ایكس‌پی نیز وجود داشتند به چشم می‌خورد: برای مثال وقتی كه درب نوت‌بوك را می‌بندید چه اتفاقی باید بیفتد و یا اینكه نوت‌بوك بعد از كم شدن باتری چگونه عمل كند.

گفتنی است كه در تنظیمات استاندارد نوت بوك در هنگام بستن درب آن و یا فشار دكمه Power خاموش نمی‌شود بلكه به حالت Standby-S3) Sleep) می‌رود. ویستا به این نظر است كه در این حالت انرژی ذخیره می‌شود. اینگونه سیستم عامل حالت سیستم را در رم ذخیره كرده و پس از حدود 10 ثانیه دوباره قابل كار و استفاده است.

البته ویستا هنوز هم حالت خاموشی كامل را ارائه می‌كند كه در این صورت وضعیت سیستم در هارد ذخیره می‌شود. در كامپیوترهای خانگی، حالت Hibernate Standby به عنوان استاندارد تنظیم شده است.

در این حالت سیستم در هنگام بیدار شدن در وضعیت عادی مانند Sleep از وضعیتی از سیستم كه در رم ذخیره و ثبت شده است استفاده می‌كند.

اگر در این میان برق برود. ویستا در هنگام بیدار شدن می‌تواند به تصویری از سیستم كه در هارد ثبت و ذخیره شده است دسترسی پیدا كنند. مانند حالت hibernate در آزمایشات انجام شده توسط ما هیچ تفاوتی در هنگام بیدار شدن ویستا و ایكس‌پی دیده نشده نوت‌بوك‌ها پس از 10 ثانیه از حالت Sleep قادر به كار بودند و در حالت hibernate در هر دو سیستم عامل حدودا 30 ثانیه زمان به كار برده شد.

انتخاب نحوه خاموش کردن ویندوز

گزینه‌های دیگر: Presentation، Sync، monitor، network

گزینه مربوط به شبكه بی‌سیم در بخش مركز قابل حمل گفته شده تنها برای این نیست كه بتواند مبدل WLAN نوت‌بوك را با یك كلیك فعال و غیرفعال كنید. این منو برای تنظیمات شبكه نیز می‌باشد. در این قسمت ویندوز ویستا نسبت به ایكس‌پی گزینه‌های مربوط به Network را بسیار واضح‌تر و زیباتر طبقه‌بندی كرده است:

در كنار ویزارد موجود برای تشكیل یك ارتباط شبكه‌ای جدید، می‌توانید مدیریت ارتباطات شبكه‌ای مختلفی را انجام دهید و دایركتوری‌ها و پرینترها را به اشتراك بگذارید. ویندوز ویستا به شما در پیدا كردن مشكلات شبكه كمك می‌كند اما توصیه‌های ارائه شده ویستا زیاد موثر نمی‌باشند. گزینه‌های دیگر منوی مركز قابل حمل زیاد چشمگیر نمی‌باشند. گزینه‌ مربوط به مانیتور خارجی مانند ایكس‌پی تنظیماتی برای چند صفحه كردن دارد و این تنظیمات نسبت به ویندوز ایكس‌پی راحت‌تر نشده است. در مركز مربوط به Sync می‌توانید با فایل‌ها و اطلاعات شبكه حتی در صورت آف‌لاین بودن كاركنید. برای مثال هنگامی كه فایل‌های كاری را یك بار دیگر در خانه چك می‌كنید. هنگامی كه دوباره به شبكه وصل شوید. این فایل‌ها و كارهای انجام شده بر روی آنها به صورت خودكار refresh می شوند. گرچه این مسئله جدیدی نیست اما در ویندوز ویستا، نصب به ایكس‌پی كمی راحت‌تر و آسان‌تر شده است. گزینه Presentation درویستا مانع از این می‌شود كه در هنگام یك ارائه یک مطلب، پیغامی ظاهر شود و یا نوت‌بوك به حالت Stand by در آمده و صفحه مانیتور خاموش شود.

چكیده:

گرچه به جز Power management در نگاه اول عملكردهای جدیدی در ویستا به چشم نمی‌خورد. اما همه چیز منظم و راحت‌تر برای كار شده است مثلا Network.

بخش مركز قابل حمل كه در بالا در مورد آن صحبت شد، مركزیتی برای كلیه گزینه‌های مهم یك نوت‌بوك می‌باشد. در این حالت ویندوز ویستا از ایكس‌پی كه سعی در رفع مشكلات با ابزار اضافی می‌كند، جلوتر است. مایكروسافت دست به تبلیغات زده است تا سازنده‌های نوت‌بوك‌ها، ابزار خود را به بخش مركز قابل حمل اضافه كنند. این مسئله برای مثال به درد بخش Power management مربوط به كارت گرافیكی خواهد خورد چرا كه در ایكس‌پی این عملكرد تنها از طریق درایور كارت گرافیك قابل دسترسی است.

بعضی از عملكردهای ویستا برای مدل‌های آینده نوت‌بوک‌ها طراحی شده. برای مثال گزینه‌ای به نام Readydrive باعث خواهد شد كه آن دسته از نوت‌بوك‌هایی كه دارای هارد Hybrid می‌باشند، سرعت عملی در شروع سیستم عاملشان و نرم افزارهایشان پیدا كنند.

منبع: مجله علم الکترونیک و کامپیوتر

مطالب مرتبط:

هشت سؤال رایج در مورد ویستا

ده نوت‌بوك برتر سال ????

آشنایی با فن آوری صفحه نمایشگر LCD

چگونه یك لپ‌تاپ را تمیز كنیم؟

ویندوز XP به فراموشی سپرده می‌شود

نرم‌افزارهای سازگار با ویستا